Kurkkupaise - antiobiootin teho?

Vierailija

Olin viime viikon alussa kipeänä, ja luulin kyseessä olevan perusnuha. No, nyt tämän viikon alusta on ollut kurkku kipeänä, ja kun katsoin kurkkuun, niin sen "pikkukielen" vieressä oikealla puolella oli melko iso patti. Niin, että koskee pikkukieleen, eli täyttä oikean puolen kurkusta lähes kokonaan. Kävin näyttämässä lääkärille, otti nieluviljjelmän ja verikokeet. Tulehdusarvot olivat melko ok, streptokokki A löytyi. Eli angiina oli ollut silloin viime viikolla, ja nyt oli sitten kehittänyt tällaisen kurkkupaiseen.

Sain antibiootit, joita olen nyt ottanut vähän yli vuorokauden ajan. Osaako joku sanoa kuinka nopeasti tuon kurkussa olevan patin pitäisi lähteä paranemaan? lääkäri sanoi, ettei sitä tarvitse avata ja tyhjätä, pitäisi kuulemma mennä antibbiootin avulla pois. Kuinka nopeasti teillä on auttanut antibiootti kyseiseen vaivaan? Kurkkuun sattuu, mutta kipu on ihan siedettävällä tasolla. Lähinnä pelkään, että se joku yö yhtäkkiä kasvaa uusiin mittoihin,

Kommentit (4)

Vierailija

Yleensä ottaen antibiootti vaikuttaa n.2vkr, eli sen jälkeen olon pitäisi olla jo hiukan parempi kuin lähtötilanteessa. Paiseen kokonaan häviäminen voi kestää viikkoja.

Vierailija

Määrä
Sain aikoinaan suonensisäisesti antibioottia kurkkupaiseeseen ja olin pari päivä sairaalassa. Silloinkaan ei sitä avattu mutta lääkäri sanoi että uusii helposti. No ei oo uusinut! Se lääke tehoa kyllä heti mut eikö noi syötävät oo ns. miedompia?

Vierailija

Mulla kurkkupaise avattiin ja jollain letkulla imettiin mömmö pois (sattu aivan h****tisti. Antibioottikuurin jälkeen jouduin/pääsin nielurisaleikkaukseen, jotta paise ei uusiutuis.

Tuija

Oireet alkavat helpottaa saman tien, mutta kannattaa olla tarkkana että oikeasti ottaa antibiootin aika säännöllisesti, ja jos se on V-Pen -antibiootti niin tyhjään mahaan niinkuin ohje on. Ja kuuri ehdottomasti loppuun asti vaikka oireet täysin katoavat. 

Lääkäri oli oikeassa, jos angiinan (sitähän se on, streptokokkinielutulehdus) oireisiin kuuluu tuollainen patti, niin yksi antibioottikuuri ei välttämättä riitä vaan kuurin loputtua patti voi kasvaa uudelleen jo parissa päivässä ja oireet alkavat taas. Mutta voi se riittääkin. Jos yksi tai kaksi kuuria ei riitä, niin tekevät lähetteen kurkkulääkärille joka voi avata patin ja tyhjentää sen, tietysti täydessä puudutuksessa, yleensä se ei tee kipeää niinkuin tuossa toinen kirjoitti.

Suonensisäistä antibioottia käytetään yleensä vain jos paiseeseen liittyy korkea kuume ja yleiskunnon romahdus TAI jos se on sellaisessa paikassa että vaarantaa hengityksen.  

Kun antibioottikuuri on päällä ja bakteerikin jo määritetty (että se on nimenomaan A-streptokokki) ei se patti voi siitä kasvaa ja tukehduttaa sinua, sitä ei tarvitse pelätä. 

Olen sairaanhoitajana hoitanut kurkkupaisepotilaita sairaalassa että siltä pohjalta tässä puhelen, ja myös itselläni toistuvaa angiinaa ja juuri tuollainen sormenpäänkokoinen pattikin oli juuri äskettäin. Kaksi kuuria vaati paraneminen. Lääkäri ei ensimmäisen jälkeen uskonut että kyseessä on saman vaivan uusiutuminen vaikka oireet olivat selvät kuin pläkki. No, toinen lääkäri uskoi ja kirjoitti asianmukaisen reseptin. 

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat