••••••• YH-äidille 3 600 € joulurahaa - onko järkeä antaa? •••••••

Diakoniaaa

Palstalla on aina silloin tällöin kysymyksiä onko järkeä antaa osa ylimääräisestä rahasta jollekin vähävaraisemmalle eli esim. yh-äidille (tai -isälle)?

Kannattaa kuitenkin vähän miettiä kenelle sitä on antamassa eli tuoko raha käytännössä mitään hyötyä saajalle (ja hänen lapsille) vaiko vain pelkkää turmiota.

Alkoholia, tupakkaa tai huumeita käyttävä henkilö on heti pois laskuista, koska eihän kukaan halua huonontaa toisen terveyttä, kun vaihtoehtoisesti voi olla toiselle avuksi.

Työtä ja koulutusta vieroksuva kouluttamaton on niin ikään pois laskuista, koska laiskuutta ja vetelyyttä ei tule suosia. Raha kannattaa antaa mieluummin sellaiselle, jonka opiskelua tai työllistymistä se voi tukea.

Maksuvaikeuksissa oleva tai rahapelejä pelaava on myös kuin se Kankkulan kaivo.

Miettisin myös kannattaako rahoja antaa sellaiselle, joka tuhlaa ne vuokra-asumiseen? Siis tällaisissa tapauksissa rahat menisivät vain jonkun äveriään asuntosijoittajan pohjattomiin taskuihin.

Raha kannattaa siis antaa jollekin terhakalle opiskelijalle, jolla on oikeasti tarkoitus mennä elämässä eteenpäin ja asuu omistusasunnossa.

Aika karua, mutta näin se vain on.

Kommentit (7)

Vierailija

Mistä toi 3600 e tuli? Mä ottaisin sen 20 tai 50 euron seteleinä ja iskisin jokaiselle leipäjonon tyypille räpylään. Tekee sillä sitten mitä hyvänsä. 

Toinen vaihtoehto olisi tukea tosiaan isommalla summalla jotain yksilöä tai perhettä, joilla tietää olevan rahavaikeuksia sairastumisen tai muun 'hyvän' syyn vuoksi. 

Vierailija

Juu ei todellakaan kannata antaa millekään yh:lle.

Siis oppikoon lapsetkin sen köyhyyden mallin ja selviämisen arjessa, menköön töihin vaan heti kun siihen kelpaavat ja pysyköön pienipalkkaisissa ammateissaan.

Meinaan tällä sitä, että joillekin yksinhuoltajille se lasten kouluttaminen on tärkeää. Jos joku tuuppais mulle kouraan tuon rahan, niin ostaisin ehkä pyykkikoneen ja loput tallettaisin lasten lukiovuosia tai muita jatko-opintoja odottamaan.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Minä olen yh ja olen lahjoittanut jo 15 v joka kk rahaa automaattisesti tililtä hyväntekeväisyyteen.

Sama juttu. 

Vierailija

Voi tuo olisi ihana jouluraha!
Olen viiden lapsen totaaliyyhoo. Teen osa-aika työtä ja sairastan ms-tautia! Hurjan kaunis ajatus, ilahduta ihmeessä jotain lähelläsi elävää yksinhuoltajaa!

Vierailija

Harvoin kukaan todella ajattelee opiskelijoiden tai pienituloisten ihmisten auttamista.

Itsellä se tilanne että ensimmäinen koulutukseni ei taannut minulle työpaikkaa, mutta päätin tehdä sitä mistä vain sai kiinni. Nyt olen tehnyt muutaman vuoden siivoustyötä ja siinä samalla yrittänyt kouluttautua toiselle alalle ja maksellut omaa asuntoa pois, koska on halvempaa maksaa omaa kuin vuokrakämppää. (Voin sanoa että saan tehdä melkoisen pitkiä päiviä, vapaa-aikaa ei juuri ole.)

Rahaa jää pienestä palkasta 100e käytettäväksi kaikkeen ylimääräiseen asumisen ja laskujen jälkeen. Sossu ei auta, koska palkkatyö. Joulukeräyksistä yms. on aivan turha hakea avustusta, koska kokevat vain että apua tarvitsevat ainoastaan lapsiperheet, jotka muutenkin saavat erilaisia avustuksia pilvinpimein. :/ Pitää varmaan itsekin tehdä tähän kurjuuteen lapsi vielä pyörimään jalkoihin jotta saisi yhteiskunnalta jotain avustusta.

Auttaisivat nyt nuokin joulukeräykset edes joskus vaikka yksinäisiä vanhuksia, opiskelijoita tai kodittomia eläimiä. Mutta kun se ei ole tietenkään mediaseksikästä.

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat