puklautteleva 3kk ikäinen neiti...
... ihan yhtäkkiä on aloittanut puklauttelut vähän väliä, ruoka-annoksia en ole isontanu, mut neiti vaan oksentaa..
mietin että onko se liian täys,mutta koitin vähentääkkin maidon ja vellin määrää,niin ei, sama pukluttelu jatkuu.. voisko se olla jo vatsatautia??
tätä on ollu nyt kaks päivää.. muuten tyttö on iloinen ja hyväntuulinen, ei ollenkaan vaikuta sairaalta...
auttakkee mua,soitanko lääkäriin vai oottelenko??
onko teillä muilla puklu vauvoja? ihan yhtäkkiä?
Kommentit (7)
annoin kyllä sinä päivänä ku pulkautukset alkoi niin neljänviljan velliä pullollisen... soitin kaverille joka on terveyden hoitaja meidän neuvolassa,ja se meinasi että suolisto olisi voinut arsyyntyä..
en muuten enää anna!!
sitte se sano muutenkin viljoista että kannattaa alottaa varovasti ja kauralla sitte ku lapsi on 5kk.
minä vaa annoin pullollisen 4 viljaa... voi ku on huono omatunto!!!!!!!
meillä poika pulautteli aika paljon, mutta kun käytin häntä vyöhyketerapiassa koliikin takia, niin vyöhyketerapeutilla (joka on myös ravintoterapeutti) oli myös pukluihin mielenkiintoinen ohje. hän sanoi, että ruoka ei sula, jos ei elimistön suolatasapaino ole kohdallaan, ja näin ollen tulee pahojakin pukluja. eli pitää sekoittaa 1/4 - ½ teelusikkaa suolaa 2 dl:aan vettä ja antaa lapselle 2 tippaa aamuin illoin. kahdessa viikossa pitäisi pulauttelut loppua kokonaan. on kuulemma loppuneet jopa refluksitautisilta lapsilta niin, että on voinut lääkityksen lopettaa. itse ollaan nyt annettu viikon verran, ja enää tulee kerran parissa päivässä minimaalisia määriä, kun ennen tuli joka syötön jälkeen melkein kaikki. eli näyttää toimivan...
suolatasapainon heittäminen voi johtua?
siis kuumaan vai kylmään veteen sekoitetaan ja sitten annat jollain pipetillä vai millä kaksi tippaa kaksi kertaa päivässä? Meillä pulautellaan (poika melkein 6kk) edelleen, jopa kiinteitä tulee ylös, uskaltaisiko kokeilla tuota neuvoa. Vauvoillehan ei saisi suolaa antaa, mutta tuo on tietysti tosi pieni määrä päivässä.
stressi " syö" ruumiista suolaa, eli alunperin äidin ruumiista, ja näin ollen äidinmaidosta ei saa sitä tarpeeksi. eli kai sillain, että kun olen syystä ja toisesta ollut stressaantunut, ruumiistani on kulunut suola, joka on ruoansulatukselle välttämätöntä ja syömäni ruoka ei imeydy kunnolla. näin ollen äidinmaitokin on huonommin sulavaa. ja koska lisäksi äidinmaidosta ei saa tarpeeksi suolaa, ei lapsenkaan elimistö pysty sulattamaan saamaansa ravintoa, mistä johtuvat pulautukset ja mahdolliset ilmavaivat. (en tiedä saako tästä tolkkua, mutta näin ymmärsin sen mitä vyöhyketerapeutti selitti). niin, ja siis minun täytyy myös itse juoda lasillinen tuota samaista suolavettä aina ennen ruokaa, jotta ateriani imeytyy paremmin. terapeutti sanoi, että mitä oksettavampi olo vedestä alussa tulee, sitä suurempi on vaje, ja täytyy urheasti vain juoda. kyllä mä ainakin nyt viikon litkittyäni pystyn juomaan yhtä soittoa koko lasillisen eikä tule edes huono olo, vaikka eka yrittämällä tuli yrjöt. ja kuten sanottua, meillä ainakin näyttää auttavan.
siis oon ihan sekoittanut kylmään veteen, ja se on kyllä tosi laimeaa loppujen lopuksi, kun ajattelee suhdelukua. pipetillä olen antanut tipat.
En tiedä osaanko auttaa, mutta yritän. Onko ruokailussa ollu mitään poikkeavaa: onko uutta ruoka-ainetta aloiteltu?
Meidän ainokainen (3,5 kk) on täysimetyksellä ja pukluja ja oksennuksia tulee jonkinverran. Nykyisin ehkä jo vähemmän. Mutta ihan vatsasta asti tulevia oksennuksiakin kyllä tulee, enkä niihin oo syytä tienny. Välillä johtuu kait liian rajuista liikkeistä ruokailun jälkeen tai sitten poika on ehtiny ahmia liian paljon. Eli kait pukslut ja oksentelut on ihan normaaleja juttuja, mutta jos ne alkaa ihan yht´äkkiä, niin ehkä kaktsis kysyäistä asiantuntijalta.