Todelliset tulot suurperheissä

hämmästynyt 75

Ketjussa jouluahdistus suurperhe kertoo todelliset tulonsa. Ihmiset ovat epäuskoisia sen suhteen, että kuinka 4500€ kuukausituloilla voi elää ja pärjätä, jos perheessä on 16 henkeä. Niinkuin tavallista, joku kuittaa, että eikö lapsilisillä....

Meillä samankokoinen perhe ja tulot suurinpiirtein samaa luokkaa. Elämä on tiukkaa tietenkin. Siksi haluan valottaa yleistä harhakuvitelmaa siitä, että suurperheet jotenkin eläisivät leveästi ja yhteiskunnan rahoilla. Lähes kaikki tuntemani suurperheet elävät enemmän tai vähemmän samankaltaisilla tuloilla.

Lapsilisä on meilläkin vähän alta 1000€ sillä, kun lapset kasvavat 17 v he eivät saa enää lapsilisää. Olemme kuitenkin elatusvelvollisisa ja tuntuu,että nuorisoon sitä rahaa juuri eniten menee. Opiskeluihin, kirjohin, bussimatkaan.

Kun yhden bruttotulot ovat isot, niin perheen koolla ei ole väliä. Bruttotulot voivat olla isot, mutta kun verotus leikkaa siitä vaikkapa 35% niin se on iso summa rahaa.
Samoin Kelan sosiaalitukijärjestelmässä huomioidaan yleisemmin 4 lasta.
Näin ollen lapsemme eivät saa juurikaan opintotukea, mikäli he asuvat esim. lukion ajan kotonaan. 17 vuotiaan opintotukipätös oli viimeksi 23€/kk.

Lapsilisäleikkaus oli meidän perheeltä yli 100€/kk. Se oli aika iso raha.

Usein hymähdän lehtien palstoilla oleville köyhille ja laskelmille millä lapsiperhe tulee toimeen.

Olen todella hämmästynyt, että ihmisten mielestä toimeentulo on mahdotonta. Ei, ei se ole. Minäkään en koskaan ole ajatellut perhettämme silti köyhänä. Vaan valtavan rikkaana, mutta rahaa tietenkin kuluisi enemmän, jos sitä olisi.

Olen myös hämmästynyt asenteesta, että suurperhe olisi jotenkin säälittävä. Me elämme sillä mitä on. Joskus toki ahdistaa, kun helpommallakin voisi päästä. En silti vaihtaisi lapsiani rahaan. Sellaista summaa ei ole olemassakaan.

Ja tämä ei ole valitus, eikä kerjäyskirje kenellekään. Vaan haluan vain valaista sitä, mikä on monen suurperheen todellinen totuus, mutta kuka haluaa olla esillä lehtienpalstoilla ja niinkuin tuo ketju hyvin osoitti, pilkan kohteena.

Lohdutukseksi voin vielä kertoa, että tilastotietokeskuksen mukaan Suomessa yli 10 lapsisia perheitä on vain muutamia satoja. Meidän kokoisia jokunen vuosi sitten, kun katselin tilastoa, meitä oli 14 kpl, joten ei, me suurperheet emme vie Suomea vararikkoon.

Olen siitä ihmeissäni, että tämä on aivan TAVALLISTA elämää suurperheissä. Itse aina ihmettelen köyhyyttä

Kommentit (7)

Vierailija

Hyvä kirjoitus! Olen se, joka toisessa ketjussa kertoi avustavansa mieluummin kahden lapsen perheitä kuin neljäntoista lapsen perheitä. Ja tämä ihan siksi, että olen tottunut huomattavasti korkeampaan elintasoon ja myös ajattelen, että suurperheellisetkään eivät pidä itseään köyhinä, koska ovat vapaaehtoisesti määritelleet elintasonsa sille tasolle, että rahat riittävät. 

Vierailija

Miksi sinä ap et mene töihin?oletko koskaan aikonut mennä?meillä minä olen vajaakuntoinen pitkäaikaistyötön ja mies keskituloinen, ei ole tullut mieleenkään tehdä kuin yksi lapsi. Pitää miettiä etukäteen mihin on varaa.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Miksi sinä ap et mene töihin?oletko koskaan aikonut mennä?meillä minä olen vajaakuntoinen pitkäaikaistyötön ja mies keskituloinen, ei ole tullut mieleenkään tehdä kuin yksi lapsi. Pitää miettiä etukäteen mihin on varaa.

Typerä vastaus kaikin puolin. Välillä kannattaa miettiä  mitä kirjoittaa. Juurihan hän sanoi että ei elä köyhyydessä. Missä vaiheessa ap sanoi että ei olisi töissä? 

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Minusta tuo vajaakuntoisuus määrittelee lasten hankintaa paljon enemmän kuin mahdollinen tulevaisuuden rahatilanne. Mikään tulotaso ei ratkaisevasti auta jaksamaan lastensa kanssa, jos oma kunto/mielenterveys ei riitä vanhemmuuteen.

Vierailija

Miten teillä on käsitelty asiaa lasten kannalta? Kokevatko he elävänsä köyhyydessä? Tuloja teillä on vähemmän per henkilö kuin keskimäärin suomalaisessa perheessä. Väistämättä se tarkoittaa lapsilla vähemmän maksullisia harrastuksia, vähemmän matkustelua, vähemmän uusia vaatteita tai muuta maallista einettä. Teinit on kalliita, teillä sentään saavat edes sen pari kymppiä opintorahaa. Se taas kertoo tulojenne pienuudesta. Todennäköisesti teillä asutaan ahtaasti, ei omia huoneita, ei edes kahden lapsen yhteisiä.

En kadehdi ja joiltain osin en voi ymmärtää miksi 14 lasta. Miksi ei 10 tai 8?

Vierailija

Jaa-a, ei varmaan ole kyllä mitään järkeä mennä töihin jos lapsia on tuollainen määrä. Noilla tuloilla ja perheen koolla nyt ei hoitomaksut voi olla juuri mitään, mutta tulee yhteiskunnalle halvemmaksi että tuollainen katras hoidettaisiin kotona plus että kai sitä ihminen vähemmälläkin voi itsensä loppuun polttaa. Miksi se lasten hoito kotona olisi jotenkin huonompi vaihtoehto kuin töissä käynti? Toiset valitsee työn ja toiset perheen.

Vierailija

Mukavia vastauksia. Hyviä kysymyksiä. Vastailen niin kauan mielelläni, kun ketju pysyy asiallisena. Oikeastaan avaudun siksikin, koska koen usein täällä Suomessa ahdasmielisyyttä perhettämme kohtaan. Muualla maailmassa en koskaan ole kokenut samanlaista ylenkatsetta ja jos jonkilaista arvostelua. 

Lapsemme ovat matkustaneet 25 maassa. Matkustaessa on itseasiassa edullisempaa asuminen ja oleminen muualla kuin Suomessa. Meillä ikivanha asuntoauto, jolla reissaamme. Se tuskin kelpaisi kovinkaan monelle. 

Mistä ylimääräistä rahaa saa? Meillä kerätään marjoja ja myydään. Lapsille on opetettu, että ostetaan vain tarpeeseen, ei huvikseen. Tavara harvoin tuo onnea. Olen kysynyt lapsilta tuota köyhyys asiaa.  Joskus joku on kärsinyt, kun kaverit saavat aivan kaiken. Se lienee yleismaailmallinen ilmiö murrosiässä. Toisaalta lapsemme ovat saaneet nähdä todellista köyhyyttä. He ovat oppineet mitä tarkoittaa sosiaalinen omatunto ja mitä on olla oikeasti köyhä. He tietävät, että me osallistumme vaikkapa pakolaisille tavara keräyksiin. 

Maksullisia harrastuksia heillä ei ole. Koulujen kerhot ovat riittäneet. Kärsin siitä itse joskus, että en voi laittaa soittotunneille musikaalista lasta. Olen koettanut sitten itse opettaa. 

Olen minä ollut töissä. Parhaimmillaan työllistänyt 5 muutakin. Koen tehneeni aivan tarpeeksi työtä yhteiskunnan eteen, jos sitä aletaan vertailemaan. 

Harvat suurperheiset oikeastaan pyytävät mistään mitään. Eräänä jouluna saimme pyytämättä ruokakauppaan lahjakortin postissa. En edelleenkään tiedä keneltä se on tullut. Se on ihanin lahja kymmeneen vuoteen, sillä se kertoi minulle sellaisesta arvostuksesta, jota harvoin saan. Yleensä pelkkä lapsiluvun kertominen aiheuttaa tietynlaisia reaktioita. Osa ihmisistä suhtautuu todella sivistymättömästi. Koen usein, että minun pitäisi jotenkin selittää tätä kaikkea.

Elämäntapa on valinta. Toivoisin, että myös sitä kunnioitettaisiin. Onneksi ympärilläni kaikki ihmiset, jotka ovat vaivautuneet tutustumaan ja heittämään ennakkoluulot romukoppaan, niin ovat uskomattoman kannustavia. Sitä minä kaipaan, sillä olen aivan tavallinen ihminen ja nainen.  Ei elämä aina helppoa ole. Usein sitä väsyykin. 

Elämä on kuitenkin yhteispeliä ihmisten välillä. Minä voin kerätä sangollisen puolukoita naapurin mummolle, joka ei metsään enää pääse. Hän tuo leipomiaan karjalanpiirakoita.  

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat