Miksi joulua on pakko viettää ja väkisin saattaa itsensä lähes konkurssiin?

Vierailija

Siis jos se tuntuu pakkopullalta ja vuosi toisensa jälkeen eletään yli varojen?
Miksi ei vain voi nauttia vapaista ja rauhallisesta yhdessäolosta ilman suorittamista?
Niin monella tuttavaperheen äidillä on ollut jo viikkoja joulustressi päällä ja tiedän ettei näillä kaikilla perheillä ole taloudellinen tilannekaan tällä hetkellä paras mahdollinen, mutta silti on suoritettava. En ymmärrä.

Kommentit (11)

Vierailija

Minä rakastan joulua, mutta en todellakaan ymmärrä, miksi joulua pitää alkaa hössöttämään jo marraskuun alussa. Mun jouluvalmisteluni alkavat 1.12., jolloin pesen ikkunat, vaihdan keittiöön jouluverhot ja laitan joulukoristeet. Muuten en joulun alla tee kuin normaalit viikkosiivoukset. Itsenäisyyspäivän jälkeen menen Itäkeskukseen ja teen joululahjaostokset. Jouluruuat hankin aatonaattona, kinkku uuniin yöksi. Kuusi tuodaan sisään aattoaamuna, koristellaan ja joulurauhan julistamisen jälkeen käymme saunassa. Siinä pikkuhiljaa valmistellaan ruuat ja syödään. Illalla avataan lahjat. En koe tarvetta hössöttää, joulu tulee hössöttämättäkin.

Vierailija

Ei missään laissa sanota, että sinun on joulua viettäminen. Älä mieti. Juhli omalla tavallasi tai ole juhlimatta. Voit esim. tarjoutua töihin niiden tilalle, jotka haluaisivat viettää joulua lastensa kanssa, mutta joutuvat olemaan töissä. Eikä ole mikään pakko elää yli varojensa. Sehän on pelkkää typeryyttä ja taloudellista taitamattomuutta. Elä suu säkkiä myöten!

Vierailija

Kotoa opittuja malleja. Oma äitimme on samanlainen. Itse en jaksa viettää joulua ollenkaan, enkä jää paitsi muusta kuin stressistä. Jätän tämän juhlan mieluusti niille, joita kiinnostaa

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Ei missään laissa sanota, että sinun on joulua viettäminen.
Tarkoitit varmaan "joulua viettämän", mikä tarkoittaa, että on pakko viettää joulua.

Vierailija

Tänä aamuna juuri aamutv:ssä oli joku mies (en tiennyt firmaa/tahoa, josta oli), joka puhui siitä kuinka tammi-helmikuun vaihteessa heillä neuvontapuhelimet soi, kun ihmiset tuskailevat luottokorttilaskujensa kanssa, joten kyllä tämä yli varojen eläminen joulun takia on aika monelle perheelle todellista totta. Mutta kun on pakko... 

Vierailija

En koskaan ylenpalttisesti siivoa tai ressaa ruoista saatikka joudu vararikkoon. Yleissiivous ja koristelut oman maun mukaan, joulukukka ja jotain jouluruokaa. Jouluruan meno tehdään niin että sovitaan kuka tuo mitäkin. Ollaan kaikki jo aikuisia. Lahjoja ostan aika vähän.

Itse joulu on rento ja syödään mahat täyteen. 

Vierailija

Kolmas joulu jo putkeen kun ei vietetä joulua, eikä olla kotona, ei ainoatakaan lahjaa, ei kuusta, ei jouluruokaa. Pelkää aurinkoa ja rantalöhöilyä, vaikka eipä sekään halpa vaihtoehto ole, mutta huomattavasti mukavampi ja stressittömämpi.

Ainoatakaan lahjaa en sukulaisille osta, enkä myöskään odota heiltä meille mitään.
Olen yksinkertaisesti ilmoittanut, ettemme enää juhli joulua ja se meille suotakoon. Lasten mielestä tämä on se paras vaihtoehto, kun heiltä aikoinaan sitä kysyttiin. Ja lapset ovat nyt 11 ja 13 ja mainittakoon että he kyllä saavat ne "pakolliset härpäkkeet" sitten pitkin vuotta, kun tarvetta ilmenee (jääkiekkokamat, puhelimet ym.), ei tarvi väkisin ostaa joululahjaksi. 

Vierailija

Kohta meillä on joulu
Juhla armas LAPSIEEEEN

Eikä meitä paina koulu...!

Jooooouluuuu yööööö
Juuuuu uhlaa yöööö
Päääättynyyyyyt
Kaaaaaik o työöö

Kaks vain valveilla puooolisoo aaa

Vierailija

Vastauksena otsikon kysymykseen: en tiedä. Mielestäni joulua ei ole pakko viettää eikä sen ole pakko johtaa yhtään ketään konkurssiin. Jos joulua haluaa viettää, sitä voi viettää kukkaronsa mukaan. Ihmiselle on annettu vapaa tahto. Jos tuntuu, että on "pakko" viettää joulua vaikka ei haluaisi, vika ei ole joulussa. 

Itse pidån joulusta, sen tunnelmasta ja musiikista, hyvän ruuan ympärille kokoontumisesta perheen/ ystävien kanssa. Se katkaisee talven pitkän pimeän. Mulle joulussa oleellista on hyvä tahto ihmisten kesken, ei kilpavarustelu.

Juhlia ei ole elämässä liikaa. 

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat