Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Asiat, joista tunnistat kerrotun tarinan keksityksi

Vierailija

Minulla on yksi työkaveri, joka on todella kova kertomaan tarinoita, joissa hänelle sattuu ja tapahtuu kaikenlaista. Yhteistä näille tarinoille on se, että tapahtui se sitten parkkipaikalla, kaupan kassajonossa tai uimahallissa, niin tarinan lopussa hän kertoo siitä, kuinka "KAIKKI IHMISET RÄJÄHTIVÄT NAURAMAAN" tai kuinka "KASSATÄTI OLI IHAN PUNAINEN, KUN KOKO JONO RÄKÄTTI VEDET SILMISSÄ" tai "KAIKKI PYSÄHTYIVÄT JÄRKYTTYNEENÄ KATSOMAAN"...

Tätä paskaa siis viikosta toiseen. Oli mikä tahansa tapahtuma, niin siihen liittyy vittu KAIKKI ihmiset jollakin tavalla. Vaikka se olisi pieni tuhnu Real Madridin kotistadionilla, niin siinäkin JOKAINEN KATSOMOSSA OLLUT OKSENTAISI!

Ja ei, en jaksakaan tätä tuttavaa. Yritän olla aina kuulematta näitä stooreja, joita muut lampaat sitten kuuntelevat IHAN PUNAISINA NAURAEN! :D :D :D Parastahan tässä on se, että jannu on kertonut ainakin kahteen eri otteeseen stoorin, joka on kiertänyt englanninkielisenä netissä melkein 10 vuoden ajan. Ja tietenkin sekin oli tapahtunut hänelle.

Onko muilla vastaavia paskanpuhujatuttuja?

Kommentit (6)

Vierailija

Mulla on työkaverina yksi, mutta minua se ei kyllä ärsytä yhtään, on minusta ihan viihdyttäväkin. Ihan samahan se minulle on onko ne jutut totta vai ei, ja usein ne on paljon kiinnostavampia kuin muiden jutut jostain autoista tai tietokoneista.

Vierailija

Jos itse kertoo jonku vitsin, niin jälkeenpäin tarinaseppo kertoo sen sinulle takaisin niin että se oli sattunut hänelle tai hänen kaverilleen.

Vierailija

Patologinen valehtelu

Patologinen valehtelu, eli mytomania (kreik. mythos tarina + mania) eli pseudologia fantastica (kreik. pseudos väärä + logos puhe, tieto + phantasia mielikuvitus) on sairaalloinen halu valehdella ja keksiä sepitettyjä tarinoita. Mytomaniaa sairastavia kutsutaan mytomaaneiksi, suomeksi yleensä patologisiksi valehtelijoiksi.

Pakonomainen valehtelu ei ole lääketietellinen diagnoosi, vaan se liittyy muihin mielenterveyden ongelmiin oireena.[1]

Jos ihminen hakee valehtelusta hyötyä, se saattaa olla osa narsistista persoonallisuushäiriötä. Käyttäytymismuodosta voi parantua, jos kokee sen itse ongelmaksi, mutta esimerkiksi narsistiseen persoonallisuushäiriöön liittyvää valehtelua ei voi saada parantumaan, sillä henkilö ei itse koe sitä ongelmaksi.[1]

Vankisairaalan vastaavan ylilääkärin Hannu Lauerman mukaan valehtelu menee sairauden puolelle, jos se on ihmiselle pakonomaista tai jos se palvelee hänen sisäistä tasapainoaan niin, että vaihtoehtoja ei ole.[2]

Eräs patologisen valehtelun muoto on paroni von Münchhausenin mukaan nimensä saanut Münchhausen-syndrooma, jossa potilas on tuntevinaan fyysistä kipua ja valittaa siitä saadakseen huomiota.

Vierailija

Joskus "Kaikki" pitää paikkansa.

Kaikki jonossa olijat räjähtivät nauramaan. Siis kaikki 5.

Koko ratikka alkoi nauraa... siis kaikki 4...

Ja kaikki puhekielessä voi rinnastaa sanaan suurin osa...

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Joskus "Kaikki" pitää paikkansa.

Kaikki jonossa olijat räjähtivät nauramaan. Siis kaikki 5.

Koko ratikka alkoi nauraa... siis kaikki 4...

Ja kaikki puhekielessä voi rinnastaa sanaan suurin osa...

Joo, ja mitenköhän kovaa meteliä täytyy itsestään pitää, että saa ne viisikin kassalle jonottavaa ihmistä ensin kuuntelemaan hermannin nerokkaan nolausdialogin punchlineineen ja sen jälkeen vielä repeämään sille _naama punaisena_?

Sama juttu raitiovaunun kanssa. Jos siellä on neljä matkustajaa, ne istuvat takuuvarmasti siellä sun täällä ympäri pitkää ratikkaa, eikä nätisti vierekkäin kuin pyhäkoululaiset.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Jos itse kertoo jonku vitsin, niin jälkeenpäin tarinaseppo kertoo sen sinulle takaisin niin että se oli sattunut hänelle tai hänen kaverilleen.

Tällainen oli yksi mun entinen työkaveri, joka luojan kiitos vaihtoi työpaikkaa. Ei ollut yksi tai kaksi juttua, jotka kerrottuani hänelle kuulin jälkeenpäin kahvipöydässä hänen omana tarinanaan. Esimerkiksi jos kerroin hänelle, että luinpa tässä sellaisen ja tällaisen mielenkiintoisen artikkelin, hän saattoi viisi minuuttia myöhemmin selittää ihan pokalla vasta seuraan liittyneelle toiselle henkilölle, miten HÄN oli juuri lukenut siitä. Kaikki pitivät miestä hauskana seuraveikkona, mutta mua se vaan ärsytti.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat