Miten vihanneksista hyviä?

Vierailija

Olen keittänyt ja maustanut ja laittanut uuniin mausteiden kanssa.
Inhoan vihanneksia, paitsi ravintolassa syötynä. Mitä niille oikein tehdään?

Sivut

Kommentit (18)

Vierailija

- Älä keitä, vaan höyrytä. Älä silloinkaan kypsennä lötköksi. Mausta kypsentämisen jälkeen. Porkkanan kanssa käy vaikka pieni nokare voita, ripaus suolaa ja rosmariinia. Porkkanat voi myös höyrttämisen jälkeen käyttää pannulla voi/öljy-mausteseoksessa (jos muu ruoka ei ole kovin rasvaista). Parsakaalin voi maustaa sitruunamehulla.

- Uunijuureksiin kannattaa laittaa reippaasti oliiviöljyä. Jos laitat vaikka lanttua, porkkanaa, perunaa ja bataattia, mausteeksi voi laittaa myös hunajaa.

Vierailija

Kannattaa etsiä jotain ihan reseptejä kasvislisukkeisiin, jos ei suoralta kädeltä onnistu. Erilaiset salaatitkin on hyviä ruuan kylkeen, ei tarvitse kypsentää vaan senkus pilkkoo vaan, ei voi epäonnistua.

Sitruunapippuri
Seuraa 
Liittynyt23.11.2015

Mä oon sikäli monien kanssa erimieltä, että mun mielestä se millä vihannekset juuri helpoiten pilaa on juuri se kerma, rasva, öljy ja liika maustaminen. Omaan makuuni kasvikset on parhaita höyrytettynä ja mahdollisimman vähän maustettuna. Ravintoloissa yleensä kyllä onnistuvat maustamaan vihannekset juuri hyvin (Joskin eipä nekään vahvasti maustettuja ole), mutta kotikokit yleensä tuntuvat mausteilla vaan pilaavan vihanneksensa.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Käytä anuksessa ulostamisen jälkeen ennen pyyhkimistä ja paista pannulla, mukavan makuista ja aromikasta :-)

T: Viljami 11v

Vierailija

Monille vihanneksille paahtaminen on mainio kypsennystapa. Siis uunissa pellillä ja kiertoilmassa. Näin niistä vesi lähtee mutta maku jää. Ainakin kukkakaali ja paprika paahtuvat tosi herkuiksi 200 asteessa noin 12 minuutissa, kunhan ne ensin paloittelee ison suupalan kokoisiksi ja latoo pellille joka pala irti toisistaan. Myös perunoille paahtaminen sopii hyvin, mutta kypsyminen vie hiukan enemmän aikaa.

Vierailija

Kannattaa kokeilla kasviksia ja juureksia myös eri muodoissa, esim. soseena/pyreenä/muussina/gratiinina/pihveinä. Vaihtelu virkistää :)

Höyrytys jättää porkkanat ja parsa- sekä kukkakaalin sopivan "mehukkaaksi" ja rakenne säilyy muutenkin napakampana. Liika kypsentäminen tekee kasviksista mautonta ja vetistä mössöä, joka ei todellakaan ole herkkua.

Kiinan- ja lehtikaalia kannattaa kokeilla oliiviöljyssä paistettuna (vältä ruskistamista) ja ripaus suolaa päälle.

mirja

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käytä anuksessa ulostamisen jälkeen ennen pyyhkimistä ja paista pannulla, mukavan makuista ja aromikasta :-)

T: Viljami 11v

Eikö huumori kelpaa, täh?!

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Mitä kasviksia niitä on, muuta kuin tomaatti ja kurkku? Kurkkua olen vaan paistanut, yleensä vielä mustaksi, muita en osaa.

Ei niitä oikeestaan muita olekaan.

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat