Kotiäidit, jaksatteko ulkoiluttaa lapsianne 2 kertaa päivässä?
Itse jaksan hyvällä ilmalla, mutta jos on sateista tai tosi kova pakkanen, niin en jaksa kuin kerran. Eräs tuttava rupesi tästä syystä kettuilemaan, että lasteni olisi parempi olla päiväkodissa, kun siellä ulkoillaan kaksi kertaa päivässä säällä kuin säällä.
Kommentit (77)
Vierailija kirjoitti:
Itse jaksan hyvällä ilmalla, mutta jos on sateista tai tosi kova pakkanen, niin en jaksa kuin kerran. Eräs tuttava rupesi tästä syystä kettuilemaan, että lasteni olisi parempi olla päiväkodissa, kun siellä ulkoillaan kaksi kertaa päivässä säällä kuin säällä.
Ai kauheeta, pitääks niitä ulkoiluttaakin?
Mä jaksan ulkoilla sen 2 kertaa päivässä joka päivä. Joskus jos ollaan liikenteessä niin jää vaan yhteen kertaan mutta se ei olejaksamisesta kiinni. Ennen ku ojennatte mulle "vuoden mutsi" -palkintoa ni antakaas ku selitän. Sen lisäks tietty että ulkoilu piristää mua itteeniki ni musta aika vaan yksinkertaisesti kuluu paremmin/helpommin/nopeemmin ulkona. Sisällä ollessa se on sitä kokoajan että "äiti leiki!!!" ja mä vaan yksinkertasesti inhoan sitä autojen heiluttelua lattialla. Lisäks meillä on ijan huippu taloyhtiön piha ja paljon lapsiperheitä joten harvoin joutuu yksin olemaan. Ja leikkipuistossa käydään myös. Monesti vedetään kaatosateessakin ihan vaan pyörälenkkejä (mä kävellen) keskuspuistossa ja jäädään nuuhkimaan joka kivenkoloa=aika kuluu ku siivillä.
Vierailija kirjoitti:
En jaksa eivätkä lapsetkaan halua. Kesällä tietysti eri juttu, ja kun on lunta ollut niin isommat ovat mielellään. Missään muualla kuin Suomessa ei raahata lapsia koiranilmalla tunneiksi ulos. Ja syyllistetä siitäkin niitä jotka eivät niin tee.
Missään muualla ku Suomessa ei ookkaa tajuttu ehkä tätä: mun lapsi ja kaikkimeijän pihan lapset ei tiedä mitää parempaa ku se kunnon kaatosademyrsky vesilätäköineen. Ja ehkä muualla ku Suomessa ei valmisteta niin loistavia varusteita ku Suomessa! Ja ehkä muualla ku Suomessa ei ookkaa mahdollisuus että reilusti yli puolet päivistä on niitä koiran ilmoja. Kuka jaksaa kökkiä sisällä yli puolet vuodesta ku voi ostaa ne kunnon varusteet ja mennä pitämään hauskaa ulos. Tuliks sulle mieleen tää asia?
Laitoinkin jo aloituksen kun en huomannut tätä ketjua. Meillä lapset todellakin ulkoilisivat kaksi kertaa päivässä säässä kuin säässä mutta tyttö pelkää pimeää. Joka vuosi sama juttu ja en tiedä mitä voisin tehdä. Pakottamisesta ei ainakaan tule mitään. Me asutaan vielä maalla eikä täällä ole katuvaloja eikä valaistuja puistoja :(
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En jaksa eivätkä lapsetkaan halua. Kesällä tietysti eri juttu, ja kun on lunta ollut niin isommat ovat mielellään. Missään muualla kuin Suomessa ei raahata lapsia koiranilmalla tunneiksi ulos. Ja syyllistetä siitäkin niitä jotka eivät niin tee.
Missään muualla ku Suomessa ei ookkaa tajuttu ehkä tätä: mun lapsi ja kaikkimeijän pihan lapset ei tiedä mitää parempaa ku se kunnon kaatosademyrsky vesilätäköineen. Ja ehkä muualla ku Suomessa ei valmisteta niin loistavia varusteita ku Suomessa! Ja ehkä muualla ku Suomessa ei ookkaa mahdollisuus että reilusti yli puolet päivistä on niitä koiran ilmoja. Kuka jaksaa kökkiä sisällä yli puolet vuodesta ku voi ostaa ne kunnon varusteet ja mennä pitämään hauskaa ulos. Tuliks sulle mieleen tää asia?
Mitä sä sitten laitat itsellesi päälle sinne kaatosademyrskyyn? Ei mun ulkoilupuku kestä vihmovaa kaatosadetta vaan se kastuu läpimäräksi hetkessä ja jos se sade tulee lähes vaakasuoraan tuulen kanssa niin sateenvarjokaan ei auta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No eipä tietenkään tullut! Kyllä oletkin välkky. Ei tietenkään muualla osata eikä tajua mitään, Suomessa vain! Suomessa!!! Kyllä meillä onkin ihan tajuttoman hauskaa vesisateessa Suomessa!!
Me ulkoillaan kerran päivässä. Sateella ei ollenkaan ja joskus voi mennä 3 päivää, että ei olla ulkona. Toki kaupassa käydään ja kyläilläänkin aina vähintään kerran viikossa. Nyt varmaan kaikki kivittää, että lapsi on pilalla, kun ei käydä joka päivä ulkona. Kesällä ollaan ulkona aamusta iltaan, jos ei sada vettä. Sisällä piirrellään, leivotaan, leikitään ja katsotaan TV:takin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä sä sitten laitat itsellesi päälle sinne kaatosademyrskyyn? Ei mun ulkoilupuku kestä vihmovaa kaatosadetta vaan se kastuu läpimäräksi hetkessä ja jos se sade tulee lähes vaakasuoraan tuulen kanssa niin sateenvarjokaan ei auta.
Mulla on melkeen polviin asti ulottuva sadetakki jonka alle tietty kerroksia sen verran ku sää käskee, huppu päähän. Kumisaappaat. Kosteutta kestävät hanskat. Sit mul on tuulihousut tms. Oon kyl miettiny iha sadehousujen ostamista mut ei oo ny tullu kohille. Ei tulis mieleenkää käyttää sateenvarjoo. Lapsella kurahousut, sadetakki, kumisaappaat, sadehattu, kurahanskat, alle vaadittavat kerrokset. Joo kyllä meillä molemmilla saattaa kasvot vähän kastua mutta paperilla voi välillä pyyhkästä. Ja joskus lapsen kumpparit hörppää vettä ku liikaa innostuu, en tiä pitäskö olla sellaset kiristykset varsissa? Ei se oikeesti niin vaikeeta oo. Kyllä mä tänäänki olin väsyny illalla kun ulkoilun jälkeen piti huuhtoa meijän molempien varusteet ja laittaa kuivumaan, lisäks imuroida ja pestä kylppäri ku se kuran määrä on kova. Kertaa 2 tänään, huomenna taas uudestaan. Mut mä oon toimelias ihminen ja nythän mä oon levänny tässä jo yli puolitoista tuntia kun lapsi meni yöunille reippaan päivän jälkeen. Ja lepäsinhän mä kun se 3-vuotias nukku ne perus kolmen tunnin päikkärinsä.
Meillä ulkoillaan vähintään 2 krt päivässä säällä kuin säällä, yleensä kolmesti. Ensin aamulla, sit päiväunien jälkeen ja usein vielä "pikku kakkosen jälkeen" esim. pieni kävelylenkki. Mä oon taas sitä tyyppiä, etten välttämättä viihdy kauaa ulkona jos ei ole mitään erityistä tekemistä, maalla asutaan.
Oon kyllä ihmetellyt, kun monen tuttavan lapset eivät ole läheskään joka päivä ulkona ollenkaan?!? Meillä kyllä lapset (ja vanhemmatkin) hyppis suurinpiirtein seinille jos oltais vaan sisällä :)
Vierailija kirjoitti:
Meillä ulkoillaan vähintään 2 krt päivässä säällä kuin säällä, yleensä kolmesti. Ensin aamulla, sit päiväunien jälkeen ja usein vielä "pikku kakkosen jälkeen" esim. pieni kävelylenkki. Mä oon taas sitä tyyppiä, etten välttämättä viihdy kauaa ulkona jos ei ole mitään erityistä tekemistä, maalla asutaan.
Oon kyllä ihmetellyt, kun monen tuttavan lapset eivät ole läheskään joka päivä ulkona ollenkaan?!? Meillä kyllä lapset (ja vanhemmatkin) hyppis suurinpiirtein seinille jos oltais vaan sisällä :)
Onko teillä hyvät sadevaatteet kun ei kaatosadekaan haittaa? Vai pitääkö sun ulkoilupuku vettä niin hyvin?
EI todelakaan. Kun lapset vähän kasvoi alkoi mies käydä kerran päivässä, eikä tietenkään huonoilla säillä, kuka helvetti siellä räntäsateessa viittii olla? Miksi lapsensa pitää sellaiseen säähän työntää kun ei kerran ole mikään pakko?
Hainpa tässä päivänä muutamana kolmivuotiaani päiväkodin sateiselta pihalta. Lapsella oli asianmukaisesti alus- ja päivävaatteet, fleecehaalari ja toppahaalari. Sen päällä kurahousut. Toppahanskat joiden päällä myös kurahanskat. Pieni tunkero michelin-ukkoni taapersi menemään jäykästi liikkuen makkarakuorensa sisällä.
Kiva kun oli ulkona, toki. Mutta kumpikohan hänen liikunnallisia taitojaan olisi kehittänyt enemmän, liikkuminen sisävaatteissa esim sohvalla hyppien, kiipeillen ja juoksennellen, vai tuo kömpelö vaappuminen ahdetussa vaateparressa? Varmaan suomalaisten äitien mielestä kaiken a ja o on se, että ollaan pihalla.
Mutta mielestäni se ei riitä yksin ulkoilun argumentiksi, että se kehittää liikunnallisia taitoja.
Minusta oleellista on, että niiden lasten kanssa tehdään kivoja juttuja ja ollaan aidosti läsnä. Se, tehdäänkö näitä kivoja juttuja sitten ulkona tai sisällä, on ihan yhdentekevää. Mun isommat lapset kävi pienenä aamupäivisin puistotädillä, vähän iästä ja säästä riippuen 1,5-2t. Iltapäivällä sitten tehtiin just mitä huvitti, sisäleikkejä, kyläilyjä, retkiä, kaupassa käynti, leipomista, askartelua, lukemista tai ulkoilua. Nyt mulla on taas pieni taapero ja tehdään kyllä joka päivä ihan eri juttuja. Miksi joka päivän pitäisi olla samanlainen? Tänään ulkoillaan, huomenna kerhoon ja ylihuomenna kaverin kanssa retkelle. En mitenkään jaksa uskoa, että olis jotenkin kovin haitallista lapselle. Ja ne mun koululaiset harrastaa aktiivisesti urheilua, treenejä 3-4 viikossa + muita liikunnallisia harrastuksia, joten mitään sohvaperunoita niistä ei ole tullut!
Vierailija kirjoitti:
Ehkä sitä ulkoilua itsessään jaksais, mutta pukeminen vie täysin hermot. Siihen kellään jotain vinkkejä rimpuilevien kakaroiden pukemiseen. Näitä 2 kpl. Kerran päivässä jaksan aina, mutta en välttämättä useampaa.
Aamen!! Se pukeminen on helvetistä. Rimpuilua, huutamista, makaroniksi heittäytymistä.. Ja kun silmä välttää niin mukelot on riisuneet puolet vaatteista. Nämä ovat niin pieniä vielä ja uhma päällä, joten ei järkipuhe auta..eikä maanittelut, komentaminen tai mikään. Vihaan ulkoilua talvella!
Miksi lapsen kanssa pitää jatkuvasti ja joka päivä tekemällä tehdä jotain? Miksei voi vaan olla, kotona, lähellä lasta, antaa hänen rauhassa leikkiä. Onko aina pakko olla menossa tai tulossa? En voi ymmärtää.
Vierailija kirjoitti:
Miksi lapsen kanssa pitää jatkuvasti ja joka päivä tekemällä tehdä jotain? Miksei voi vaan olla, kotona, lähellä lasta, antaa hänen rauhassa leikkiä. Onko aina pakko olla menossa tai tulossa? En voi ymmärtää.
Tämäkin on hyvä pointti. Oliko se tuo Jari Sinkkonen lastenpsykiatri, joka sanoi, että lasten täytyy antaa tylsistyä välillä. Se kehittää mielikuvitusta ja leikkejä. Ei aina ja koko ajan tarvi kehittää jotain ohjattua tekemistä.
Ehkä sitä ulkoilua itsessään jaksais, mutta pukeminen vie täysin hermot. Siihen kellään jotain vinkkejä rimpuilevien kakaroiden pukemiseen. Näitä 2 kpl. Kerran päivässä jaksan aina, mutta en välttämättä useampaa.