Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

8 vuotias turvaistuimessa matkalla lähikauppaan.

Vierailija
24.11.2015 |

Onko normaalia? Kyseessä yh äiti ja ainokainen. Varmaan ei halua että lapsi kasvaa pikkuhiljaa?

Kommentit (50)

Vierailija
41/50 |
25.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Turvallisuusajattelu laajenee ja laajenee... omassa lapsuudessani ei turvaistuimia tunnettu, ei edes turvavöitä takapenkillä. Omat lapseni ovat olleet vauvakaukaloissa, sen jälkeen n. kolmivuotiaiksi turvaistuimessa. 

Nyt tosiaan olen huomannut, että alakoululaisiakin kuljetetaan erinäisissä istuimissa. En sano sinänsä mitään. Ei kai siitä mitään haittaakaan ole,  istuinten valmistajat toki hyötyvät. 

Mites se, että istuinta käytetään pitkään hyödyttää istuinten valmistajia? Meillä siis ekaluokkalainen, n. 125cm ja 23kg istuu edelleen siinä turvavyöistuimessa, johon hän siirtyi aikanaan turvaistuimesta. Muutaman kerran on kysynyt, miksi hän käyttää vielä istuinta, kun ei joku kaveri käytä. Siihen ovat kyselyt loppuneet, kun olen selittänyt että lain mukaan kuuluu käyttää ja että äiti vain huolehtii sun turvallisuudesta. Ja itse on kiinnittänyt vyönsä jo pitkään. :)

Vierailija
42/50 |
25.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haloo! Kun koluun mennään niin koroke riittää. Mikä nykyajan vanhempia riivaa?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/50 |
25.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Turvallisuusajattelu laajenee ja laajenee... omassa lapsuudessani ei turvaistuimia tunnettu, ei edes turvavöitä takapenkillä. Omat lapseni ovat olleet vauvakaukaloissa, sen jälkeen n. kolmivuotiaiksi turvaistuimessa. 

Nyt tosiaan olen huomannut, että alakoululaisiakin kuljetetaan erinäisissä istuimissa. En sano sinänsä mitään. Ei kai siitä mitään haittaakaan ole,  istuinten valmistajat toki hyötyvät. 

Mites se, että istuinta käytetään pitkään hyödyttää istuinten valmistajia? Meillä siis ekaluokkalainen, n. 125cm ja 23kg istuu edelleen siinä turvavyöistuimessa, johon hän siirtyi aikanaan turvaistuimesta. Muutaman kerran on kysynyt, miksi hän käyttää vielä istuinta, kun ei joku kaveri käytä. Siihen ovat kyselyt loppuneet, kun olen selittänyt että lain mukaan kuuluu käyttää ja että äiti vain huolehtii sun turvallisuudesta. Ja itse on kiinnittänyt vyönsä jo pitkään. :)

Meillä kävi paikallisella alakoululla joku liikenneturvan porukka. Siellä oli heijastimien ja pyörätarkastusten sun muitten lisäks ollu semmonen kaari, jonka läpi sai jokainen kävellä. Jos pystyi kävelemään suorana ilman, että pää osui kaareen, pitäisi silloin käyttää turvalaitetta. Kolmosluokkalaisistakin vielä moni oli mahtunut tuon kaaren alta kulkemaan.

Mun mielestä turvavyöistuin on turvallisempi kuin koroke (enkä edes usko olevani väärässä), sen vuoksi mun lapsi istuu istuimessa, ei korokkeella. Turvavyön toki lapsi on osannut kiinnittää jo useamman vuoden ajan.

Vierailija
44/50 |
25.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Turvaistuinta suositellaan 36 kg asti. Minä en ainakaan silloin vielä painanut niin paljon.

Onko muka noin? Minä olisin joutunut vielä yläasteellankin käyttämään istuinta.

Pituus olennaisempaa.

Vierailija
45/50 |
25.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ohhoh, onko oikeasti yleistäkin, että esim. 8-vuotias on vielä turvaistuimessa? Siis en halua arvostella, onhan se tottakai turvallisempaa, mutta enpä ihan tosielämässä ole usein nähnyt. Meidän 8-vuotias käyttää koroketta, mutta turvavyö lähtee meidän autossa niin korkealta, että olisi kaulassa/naamassa ilman tuota. En kyllä edes tiennyt, että pitäisi olla istuinkin.

Vierailija
46/50 |
25.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Turvaistuinta suositellaan 36 kg asti. Minä en ainakaan silloin vielä painanut niin paljon.

Onko muka noin? Minä olisin joutunut vielä yläasteellankin käyttämään istuinta.

Pituus olennaisempaa.

Joo, se 36 kg on se maksimi, minkä painoinen saa kyseisessä istuimessa istua. Mikään suositus se ei ole, vaan suositukset on tuon pituuden suhteen.

Vierailija
47/50 |
25.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pituus ratkaisee, ja se että vyö asettuu oikein. Ja onko turvavyöistuin sitten parempi kuin pelkkä koroke, niin sen voi jokainen normaalilla järjellä varustettu yksilö päätellä ihan itse. Törmäystestivideoitakin löytyy ihan kiitettävästi youtubesta.

Vierailija
48/50 |
25.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Skippaamalla turvavyöistuimen ja siirtymällä turvaistuimesta pelkkään korokkeeseen säästää ihan kivasti rahaa. Onko tässä kohtaa sitten järkeä säästää? Mielestäni ei. Kunnon turvavyöistuimen kun hankkii, siinä lapsi istuu turvallisesti ja mukavasti vaikka sinne 3.luokalle asti, jos sattuu olemaan pienikokoinen.

Vierailija
49/50 |
25.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä ihmettelen sitä, että turvaistuimesta luovutaan niin aikaisin. Esim. tutulla jo 3-vuotias oli tavallisissa vöissä.

Hjoo... Meillä mies inttää, että puolitoistavuotias pitäisi laittaa istumaan kasvot eteenpäin "että voisi katsella maisemia". Onneksi on niin pienikokoinen, että kulkee vielä kaukalossa, sitä kun ei voi asettaa muuten kuin selkä menosuuntaan.

Miten pieni sun lapsi oikein on, kun mahtuu vieläkin kaukaloon?? Mulla nyt tosi pienikokoinen 1v4kk, vähän reilu 9kg ja alle 80cm, eikä kyllä mahtuisi enää kaukaloon! En tarkoita, että tarttis kääntää menosuuntaan, mutta isompi istuin voisi olla paikallaan...

Vierailija
50/50 |
25.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä ihmettelen sitä, että turvaistuimesta luovutaan niin aikaisin. Esim. tutulla jo 3-vuotias oli tavallisissa vöissä.

Hjoo... Meillä mies inttää, että puolitoistavuotias pitäisi laittaa istumaan kasvot eteenpäin "että voisi katsella maisemia". Onneksi on niin pienikokoinen, että kulkee vielä kaukalossa, sitä kun ei voi asettaa muuten kuin selkä menosuuntaan.

Miten pieni sun lapsi oikein on, kun mahtuu vieläkin kaukaloon?? Mulla nyt tosi pienikokoinen 1v4kk, vähän reilu 9kg ja alle 80cm, eikä kyllä mahtuisi enää kaukaloon! En tarkoita, että tarttis kääntää menosuuntaan, mutta isompi istuin voisi olla paikallaan...

Yllätys yllätys: kaukaloita on erikokoisia, samoin lapsia. Ja se, että lapsen jalat ei enää mahdu kaukalon sisäpuolelle EI ole syy vaihtaa isompaan... Pää toki ei saa tulla yli kaukalon reunoista, mutta jalat saa.