8 vuotias turvaistuimessa matkalla lähikauppaan.
Onko normaalia? Kyseessä yh äiti ja ainokainen. Varmaan ei halua että lapsi kasvaa pikkuhiljaa?
Kommentit (50)
Kuulostaa oudolle. Meidän 7v jo 148cm pitkä eikä ole vuosiin tarvinnut edes koroketta. Mutta meitä on moneen junaan.
Vierailija kirjoitti:
Vain tutti puuttuu :D
Anna mä arvaan - sä oot varmasti sitä porukkaa, joka pitää turvavyönkin käyttöä tissiposkien hommana.
Sehän onkin kauhein mahdollinen kohtalo, että ihmisellä on huolehtivainen äiti! Olet ihan oikeassa, voi raukkaa!
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa oudolle. Meidän 7v jo 148cm pitkä eikä ole vuosiin tarvinnut edes koroketta. Mutta meitä on moneen junaan.
Niin, ajatteles että meidän 7-vuotias on 115cm ja todellakin matkustaa vielä turvavyöistuimessa. 3-vuotias on vielä tiukasti selkä menosuuntaan turvaistuimessa. Lapsen pituus ja painohan sen määrittelevät miten pitkään on hyvä käyttää turvavyöistuinta. Jos joku haluaa huolehtia lapsensa turvallisuudesta, ei siinä ole mitään kummallista. Enemmän mua ihmetyttää, että miten jotkut eivät ole kiinnostuneita lapsensa hyvinvoinnista. Meitä todellakin on moneen junaan.
Turvallisuusajattelu laajenee ja laajenee... omassa lapsuudessani ei turvaistuimia tunnettu, ei edes turvavöitä takapenkillä. Omat lapseni ovat olleet vauvakaukaloissa, sen jälkeen n. kolmivuotiaiksi turvaistuimessa.
Nyt tosiaan olen huomannut, että alakoululaisiakin kuljetetaan erinäisissä istuimissa. En sano sinänsä mitään. Ei kai siitä mitään haittaakaan ole, istuinten valmistajat toki hyötyvät.
Meillä lapsi vaihtoi turvavyöistuimesta korokkeelle siinä vaiheessa, kun istuimesta loppui selkänojan säätövara. Korokkeelta siirtyi penkille siinä vaiheessa, kun korokkeen kanssa alkoi turvavyö mennä huonosti. Pituusrajat oli tuolloin aikapäiviä sitten ylitetty. Ja samaan aikaan nuoremmat, reilusti lyhyemmätkin tyttären kaverit matkustelivat ilman istuimia tai korokkeita...
Vierailija kirjoitti:
Öh et oo kuullu et niin pitäski käyttää 140- senttiseks? Harva toki niin tekee.
Siis varmaan nimenomaan haluaa että kasvaa. Aikuiseksikin mielellään ehtis,
Häh? Turvaistuintahan kannattaa käyttää niin pitkälle kuin mahdollista. On myös olemassa isommille lapsille turvaistuimia. Ne suojaavat lapsen vielä heikkoja niskaa jne.
Ei siinä nyt mistään lellimisestä tai lapsen kasvamisen pelosta ole kysymys. Taidat vain omata rankkoja asenteita yksinhuoltajia kohtaan. Sen takia yksinhuoltajilla on tuplaraskasta: leimaavien asenteiden takia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Öh et oo kuullu et niin pitäski käyttää 140- senttiseks? Harva toki niin tekee.
Siis varmaan nimenomaan haluaa että kasvaa. Aikuiseksikin mielellään ehtis,
Häh? Turvaistuintahan kannattaa käyttää niin pitkälle kuin mahdollista. On myös olemassa isommille lapsille turvaistuimia. Ne suojaavat lapsen vielä heikkoja niskaa jne.
Ei siinä nyt mistään lellimisestä tai lapsen kasvamisen pelosta ole kysymys. Taidat vain omata rankkoja asenteita yksinhuoltajia kohtaan. Sen takia yksinhuoltajilla on tuplaraskasta: leimaavien asenteiden takia.
Kommentti oli suunnattu siis aloittajalle.
Vierailija kirjoitti:
Meidän naapuri laittaa kolmasluokkalaistaan turvikseen ja kiinnittää vöitä pojan puolesta :)
EWtkä tietenkään tule ajatelleeksi, että joissakin autoissa vyön kiinnittäminen on älyttömän vaikeaa ja työlästä ja onnistuu parhaiten aikuiselta tai edes joltakin joka seisoo ja työntää pitkän käden istuimen yli vaikeaan paikkaan.
Vierailija kirjoitti:
Mä ihmettelen sitä, että turvaistuimesta luovutaan niin aikaisin. Esim. tutulla jo 3-vuotias oli tavallisissa vöissä.
Hjoo... Meillä mies inttää, että puolitoistavuotias pitäisi laittaa istumaan kasvot eteenpäin "että voisi katsella maisemia". Onneksi on niin pienikokoinen, että kulkee vielä kaukalossa, sitä kun ei voi asettaa muuten kuin selkä menosuuntaan.
Meillä 9v n. 140cm / 27kg istuu vielä ihan tyytyväisenä korokkeella. Siitä näkee paremmin eikä turvavyö hankaa kaulaa, vaan asettuu siihen kohtaan johon kuuluukin.
Vierailija kirjoitti:
Turvaistuinta suositellaan 36 kg asti. Minä en ainakaan silloin vielä painanut niin paljon.
OIKEASTI?! Meillä ei edes 13v (tammikuussa 14v) paina noin paljoa... mä oon mennyt sen pituuden mukaan eli alle 135cm istuu korokkeessa eli meillä juurikin 8v tokaluokkalainen. Ja aina, todennäköisimmin se kolari siinä tutulla tiellä sattuu kun muualla.
Jaa, meillä 3v matkustaa toisessa autossa vielä selkä menosuuntaan ja toisessa autossa palkki-istuimessa. 6v matkustaa turvavyöistuimessa ja matkustaa mun puolesta vielä pitkään... on kohta 120 cm ja 19 kg. Molemmat lapset olivat yli vuoden ikään turvakaukalossa ( iso kaukalo ja sirot lapset ) - minä puolestani ihmettelen sitä että monilla on kauhea kiire siirtää ne lapset pois turvakaukaloista -ja istuimista.
Naapurissakin on ylihuolehtivainen opettaja -äiti, mutta silti 5v on matkustanut rouvan riisikipossa korokkeen kanssa. sitä en sitten tajua ollenkaan... vaikka muuten tämä rouva on itse täydellisyys, lapset eivät mm. saa leikkiä yh-perheeen lasten kanssa, tulee huonoja vaikutteita. Oman lapsen terveys voi kyllä olla enempi vaarassa kun lähtee lähikauppaan pienen japskin kanssa ja lapsi ei ole turvavyöistuimessa.
Mun 6v istuu vielä turvavyöistuimessa ja lain mukaan joutuu vielä pitkään käyttämään muuta kuin pelkkää turvavyötä, kun viimeisessä neuvolassa paino oli vihdoinkin yli 20 kg.
Meillä 8v ja 6v lapset. Molemmat istuvat selkänojallisissa turvavyöistuimissa. Kolarin sattuessa suojaa myös päätä koska pään kohdalla myöskin meidän istuimissa suojat.
http://www.muksutalli.fi/epages/muksutalli.sf/fi_FI/?ObjectPath=/Shops/…
Istuu meilläkin 9 vee turvavyöistuimessa. On 132 cm pitkä ja painaa 25 kiloa. Satunnaisesti kavereiden vanhempien kyydissä ollessaan matkustaa joko korokkeella tai kokonaan ilman. Itse en näe tarvetta vaihtaa istuinta sen mukaan, minkä mittainen matka on, joten näillä mennään.
Vierailija kirjoitti:
Turvaistuinta suositellaan 36 kg asti. Minä en ainakaan silloin vielä painanut niin paljon.
Onko muka noin? Minä olisin joutunut vielä yläasteellankin käyttämään istuinta.
Näin lapsettomana melkein nelikymppisenä huomaan, että en osaisi hoitaa lasta nykystandardien mukaan. Minun lapsuudessani turvavyöt laitettiin autoon joskus 80-luvun alussa. Muistan tämän vielä, isäni kiinnitti ne itse. Ei ollut turvaistuimia ja etupenkille sain alleni pari tavallista tyynyä, että näin ulos. Ehkä tässä oli jokin turvallisuusajatuskin mukana, että en kuristu vöihin. Huikeeta parannusta! Ap:lle, älä mollaa jos joku huolehtii lapsestaan.