Mua pelottaa ihan tosissaan nyt auton ajaminen..
Mulla on ollu koht 2kk ajokortti, oon 18 vuotias. Muutama viikko sitten ajoin maaseudulla hiekkatiellä, jossa auto lähti lapasesta irtosoran takia. Päädyin ojaan kyljelleen. En ajanut ylinopeutta eikä alkoholilla ollut mitään osuutta siihen. Säikähdin siitä niin paljon, että olin valmis lopettamaan ajamisen kokonaan.
Ajattelin kuitenkin, että pakkohan mun on lähteä rattiin heti kun auto tulee korjauksesta, muuten en oikeesti aja enää ikinä kun kynnys nousee niin korkeeksi.
Nyt tuli nää jäät.. Ja auto tuli just pajalta pois. Ajelin tossa illalla äsken ja sydän pomppas kurkkuun joka kerta ku auto lähti luisuun ihan sentinkin. Oon tiputtanu vauhtia pois huomattavasti kuivilta keleiltä niinku kuuluukin, mut silti tuntuu, että jossain vaiheessa se lähtee kunnolla ja taas mennään.
Miten pääsen tästä kammosta eroon :( että pitikin tulla jäät just ku pitäis palata takas rattiin. Huhhuijjaa.. En edes tiedä miks kirjotin tän :D sanokaa vaikka jotain kivaa ja tsemppaavaa..
Kommentit (37)
Kun luen näitä vastaavia ketjuja, olen aina kiitollinen siitä, että itse aloitin ajourani takavetoisella Datsunilla, joka kyllä heitti perää suorallakin. Opin ainakin ajamaan. Harjoittelin koulun hyppytunnitkin heittämällä kässäreitä parkkipaikoilla yms. Inhoan ainoastaan oikein kunnon räntäpaskaa tiellä, koska se vetäsee nopeasti ojaan. Sen lisäksi että sillon nuorena omistin jokusen moottoripyörän ja niillä ajaessa on pakko kehittää aikamoinen liikennesilmä.
Vierailija kirjoitti:
Kun luen näitä vastaavia ketjuja, olen aina kiitollinen siitä, että itse aloitin ajourani takavetoisella Datsunilla, joka kyllä heitti perää suorallakin. Opin ainakin ajamaan. Harjoittelin koulun hyppytunnitkin heittämällä kässäreitä parkkipaikoilla yms. Inhoan ainoastaan oikein kunnon räntäpaskaa tiellä, koska se vetäsee nopeasti ojaan. Sen lisäksi että sillon nuorena omistin jokusen moottoripyörän ja niillä ajaessa on pakko kehittää aikamoinen liikennesilmä.
Ei ei se voi suoralla heittää perää. Sulla on liian kova vauhti ollut jos auto liukuu. Sen ei kuulu liukua!
Vierailija kirjoitti:
Ja jos lähtee heittelehtimään niin EI kytkintä pohjaan tai oot ojassa, samoin jos vedät jarrut lukkoon samantien
Mulle sanottiin autokoulussa että nimenomaan pitää laittaa kytkin pohjaan jos meinaa lähteä heittelehtimään, muttei missään nimessä jarrua ellei ole ihan pakko (tyyliin kiviseinä vastassa)
Ihan hyvä vaan, kun se yksityisautoilu niin kovasti saastuttaa.
T22
Siis ei sinne parkkipaikalle ollut tarkoitus lähteä huudattamaan vaan kokeilemaan auton käyttäytymistä ajotilanteissa! Ei siis mitään hulvattomia käsijarrukäännöksiä vaan ihan vaan katsomaan, kun ajan näin, pysähtyy näin jne... Mulla ekana talvena meinasi mennä pysähtymiset pitkiksi.
Vierailija kirjoitti:
[
Sen vois tehdä. Yhtään ei tätä tilannetta auta se, että kun oon poikaystävän kyydissä, joka on niiin innoissaan taas jäistä tiellä ni jokanen mutka pitää vetää suoraksi.. :D
Ap
Jospa sittenkin ajaisit itse!Vaikka pelottaisi, niin auto olisi kuitenkin sinun hallinnassasi.
Sattuuhan noita, että auto menee metsään, mutta parempi sekin kuin vastaantulevan keulaan. Harjoittele ja opettele tuntemaan ns. perstuntumalla, milloin auto lähtee luistamaan ja automaattisesti korjaamaan sopivalla liikkeellä. Mene johonkin jääradalle tai vaikka liukkaalle parkkipaikalle harjoittelemaan.
Auton käytöstä voi testailla jossain turvallisessa paikassa, kuten vaikka tyhjällä parkkipaikalla. Kokelet lukkojarrutuksia ja tahallisia luisuja yms.
Ja onhan kalusto kunnossa? Hyvät talvirenkaat, jos käytetyt niin parempi pari laitettu taakse jne?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja jos lähtee heittelehtimään niin EI kytkintä pohjaan tai oot ojassa, samoin jos vedät jarrut lukkoon samantien
Mulle sanottiin autokoulussa että nimenomaan pitää laittaa kytkin pohjaan jos meinaa lähteä heittelehtimään, muttei missään nimessä jarrua ellei ole ihan pakko (tyyliin kiviseinä vastassa)
Juuri tuollaisia asioita kannttaa kokeilla turvallisessa paikassa. Heilutella autoa ja saada se tahallaan luistoon ja sitten yrittää pitää auto hallinnassa. Kokeilla miten käy kun jarruttaa täysillä ja käätää rattia ja sitten löysää jarrun jne.
Kannattaa rohkeasti mennä mahdollisimman pian ajelemaan, itse olin kolarissa ja näin kolarin jälkeen "takaumia" tapauksesta ja nousi se sama pelon/kauhun sekainen tunne kuin kolarissa. Pääsin siitä eroon kun uskaltauduin mennä takaisin rattiin.
Älä nouse poikaystäväsi kyytiin. Hänellä on hengenvaarallinen tyyli. Liukkaan kelin kurssia suosittelen
Onko renkaat kunnossa? Ihmetyttää että noin helposti luistelee.
Muista pysyä puhtaassa ajourassa ap, älä laske autoa irtosoralle tai loskaan.
Irtosoralla tai loskassa etuvetoauto vaatii yliohjaamista, mutta vaarana piilee se että lähtee kirjoittelemaan.
Etuvetoisella nyrkkisääntönä on että eturenkaiden pitää näyttää sinne minne halutaan mennä, perästä ei tarvitse välittää, se seuraa kyllä perässä.
Onko 300hv autolla elvistelijällä e36 m3 bemmi?
Olen kohtalotoveri. Tosin olen ajanut jo kymmenisen vuotta. Kahdesti olen saanut auton ajettua metsään ja nykyään olen todella arka ja varovainen kuski. Inhoan huonosti hoidettuja pikkuteitä! Ekalla kerralla kun ajoin auton ojaan, niin vauhtia oli max. 50km/h. Tie oli todella urainen ja jäinen ja vaikka kuinka ajoin kieli keskellä suuta ja tasaisesti niin yhtäkkiä auto vain lippasi ja lähti kylki edelle luisumaan tietä pitkin ja koska mutka oli tulossa ja en tiennyt onko vastaan tulossa auto niin päätin jarruttaa ja ohjata sievästi jotta auto menisi ennemmin ojaan ja sinnehän se sitten menikin. En oikein tajua mitä tapahtui ja miksi ja juuri siksi pelkään valtavasti ajaa talvisin.
Toinen kerta oli sitten ehkä enemmän omaa syytä. Vauhtia oli rajoituksen mukaisesti tai vähän vähemmän, mutta en tajunnu tien olevan niin liukas. Jälleen kerran auto lähti heittelehtimään kunnes pyörähti tiellä ja meni ojaan.
Tuntuu että koska tahansa auto voi taas karata käsistä vaikka en mitään tekisi väärin tai äkkinäisesti? Olen ajatellut myös että tämän takia kai pakko vaihtaa työtä ja asuinpaikkaa, jotta voisin lopettaa ajamisen kokonaan. Nykyään ajan todella hiljaa kun tie on liukas ja olen varmaan rasittava muiden mielestä, mutta koskaan en enää haluaisi joutua tilanteeseen että auto lähtee luisuun.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on ollu koht 2kk ajokortti, oon 18 vuotias. Muutama viikko sitten ajoin maaseudulla hiekkatiellä, jossa auto lähti lapasesta irtosoran takia. Päädyin ojaan kyljelleen. En ajanut ylinopeutta eikä alkoholilla ollut mitään osuutta siihen. Säikähdin siitä niin paljon, että olin valmis lopettamaan ajamisen kokonaan.
Ajattelin kuitenkin, että pakkohan mun on lähteä rattiin heti kun auto tulee korjauksesta, muuten en oikeesti aja enää ikinä kun kynnys nousee niin korkeeksi.
Nyt tuli nää jäät.. Ja auto tuli just pajalta pois. Ajelin tossa illalla äsken ja sydän pomppas kurkkuun joka kerta ku auto lähti luisuun ihan sentinkin. Oon tiputtanu vauhtia pois huomattavasti kuivilta keleiltä niinku kuuluukin, mut silti tuntuu, että jossain vaiheessa se lähtee kunnolla ja taas mennään.
Miten pääsen tästä kammosta eroon :( että pitikin tulla jäät just ku pitäis palata takas rattiin. Huhhuijjaa.. En edes tiedä miks kirjotin tän :D sanokaa vaikka jotain kivaa ja tsemppaavaa..
Ajokammosta pääsee ajamalla. Ei se varovaisuus pahasta ole vaan tekee susta turvallisemman kuskin. Sulle kävi tyypillinen tuoreen kuskin virhe, jossa tilannenopeus ei ole suhteessa tilanteeseen. Nyt olet oppimaksusi maksanut ja voit alkaa opettelemaan hyväksi kuskiksi. Kukaan ei ole hyvä kuski vielä siinä vaiheessa kun tuon läpyskän kouraansa saa.
Vierailija kirjoitti:
Onko renkaat kunnossa? Ihmetyttää että noin helposti luistelee.
Muista pysyä puhtaassa ajourassa ap, älä laske autoa irtosoralle tai loskaan.
Irtosoralla tai loskassa etuvetoauto vaatii yliohjaamista, mutta vaarana piilee se että lähtee kirjoittelemaan.
Etuvetoisella nyrkkisääntönä on että eturenkaiden pitää näyttää sinne minne halutaan mennä, perästä ei tarvitse välittää, se seuraa kyllä perässä.Onko 300hv autolla elvistelijällä e36 m3 bemmi?
Mitä elvistelemistä on totuuksien kertomisessa? Mä en huomannut noissa mitään elvistelemistä, kirjoittajahan sanoi ettei hurjastele yleisillä teillä. Ja se on ihan totta että auton tehot vaikuttaa siihen lähteekö luisumaan helpommin vai ei.
Ajelet rauhallisesti vain niin paljon kuin mahdollista, pian pelko unohtuu ja ajamisesta tulee tosi mukavaa. Minuakin pelotti eka talvi auton ratissa ja ajoin vieläpä isolla takavetoautolla. Olen ajellut ahkerasti kortin saamisen jälkeen ja innostuin autoilusta niin paljon, että opiskelen tällä hetkellä autoinsinööriksi :D Olen 21v nainen.
Vierailija kirjoitti:
Olen kohtalotoveri. Tosin olen ajanut jo kymmenisen vuotta. Kahdesti olen saanut auton ajettua metsään ja nykyään olen todella arka ja varovainen kuski. Inhoan huonosti hoidettuja pikkuteitä! Ekalla kerralla kun ajoin auton ojaan, niin vauhtia oli max. 50km/h. Tie oli todella urainen ja jäinen ja vaikka kuinka ajoin kieli keskellä suuta ja tasaisesti niin yhtäkkiä auto vain lippasi ja lähti kylki edelle luisumaan tietä pitkin ja koska mutka oli tulossa ja en tiennyt onko vastaan tulossa auto niin päätin jarruttaa ja ohjata sievästi jotta auto menisi ennemmin ojaan ja sinnehän se sitten menikin. En oikein tajua mitä tapahtui ja miksi ja juuri siksi pelkään valtavasti ajaa talvisin.
Toinen kerta oli sitten ehkä enemmän omaa syytä. Vauhtia oli rajoituksen mukaisesti tai vähän vähemmän, mutta en tajunnu tien olevan niin liukas. Jälleen kerran auto lähti heittelehtimään kunnes pyörähti tiellä ja meni ojaan.
Tuntuu että koska tahansa auto voi taas karata käsistä vaikka en mitään tekisi väärin tai äkkinäisesti? Olen ajatellut myös että tämän takia kai pakko vaihtaa työtä ja asuinpaikkaa, jotta voisin lopettaa ajamisen kokonaan. Nykyään ajan todella hiljaa kun tie on liukas ja olen varmaan rasittava muiden mielestä, mutta koskaan en enää haluaisi joutua tilanteeseen että auto lähtee luisuun.
Pitää ymmärtää, että nopeusrajoitus ei suinkaan tarkoita nopeutta, jolla tiellä voi kaikissa tilanteissa ajaa. Nopeus on sovitettava ajo-olosuhteisiin. Puolustus ei ole se, että "ajoin vain nopeusrajoituksen mukaan". Jos auto ei pysy käsissä, nopeutta on ollut liikaa.
No mitä helvettiä te alapeukuttelette? Ikinä en ole vaaratilanteita liikenteessä aiheuttanut, en ole ikinä ajanut ojaan tai yhtään kolaria. Mulla ei ole edes sakkoja tullut ainuitakaan. Totesin vaan että jos sulla on 80hp auto vs 300hp niin siinä on aika iso ero että kuinka käyttäytyy liukkaalla kelillä..