Kumpaa pelkäät enemmän, karhua vai ihmistä?

Vierailija

Jos kävelet yksin metsässä illalla ja vastaan tulee ihminen, pelkäätkö? Entä sitten, jos vastaan tulee karhu? Pelkäätkö?

Jos olet yksinäsi mökissä erämaassa ja aamulla yöllä sataneen lumen pinnalla näkyy jälkiä. Pelkäisitkö, jos ne olisivat karhun? Pelkäisitkö enemmän, jos ne olisivatkin ihmisen?

Onko siis niin, että erämaassa pelätään ihmistä ja urbaanissa ympäristössä karhua? 

Sivut

Kommentit (19)

Vierailija

Ei ole näin.

Vastaani tulee päivittän satojaa ihmisiä, enkä pelkää niiitä. Sen sijaan vastaani tulevaan karhuun suhtaudun varauksella, varsinkin, kun haaskata kuvaavat ovat pyrkineet vähentämään karhun kunnioitusta Ihmistä kohtaan.

Vierailija

Varmaan karhua livenä siellä metsässä. Mutta ihmisiä kyllä yleisesti paljon enemmän, kun niitä vilisee joka puolella niin paljon enemmän.

Vierailija

Jos kaupungissa kävelen, säpsähdän varmasti enemmän karhun vastaantuloa kuin niiden satojen ihmisten. Mutta jos olisin erämaassa yötä, säikähtäisin enemmän teltan/mökin vieressä olevia ihmisen kuin karhun jälkiä. Vietän myös joka vuosi vähintään 10 yötä erämaassa, mutta ei tulisi mieleenikään telttailla kaupunkialueella, koska pelkään tulevani ryöstetyksi. Erämaassa ei ole elukoita tarvinnut pelätä. Olen nähnyt useasti karhun jälkiä ja jätöksiä, mutta itse eläimet kiertävät näköjään ihmistä.

Vierailija

Karhu ei kohtaa ihmistä, jos suinkin voi sen välttää. Pitämällä metsässä liikkuessa ääntä riittävästi, karhu hoksaa sen ja pysyy kaukana. 

Minä en pelkää kumpiakaan jälkiä mökillä, koska minulla on 110 kg:n verran koiria turvana.

Vierailija

Karhusta tietää mitä se voi tehdä, ihmisistä taas löytyy niin sairaita psykopaatteja ettei niitä tahtoisi uskoa olevan olemassa.

Vierailija

Karhua en ole koskaan nähnyt, mutta luultavasti karhu on nähnyt minut - ja pelännyt minua enemmän kuin minä sitä.

Ihmisiä olen nähnyt enemmän, mutta tähän mennessä en ole yleensä pelännyt ainakaan vieraita. Joskus humalassa rähjäävää lähimmäistä kyllä enkä osaa sanoa, kumpaa tosipaikassa pelkäisin enemmän, vastassa olevaa karhua vai väkivaltaista juoppoa.

Lisätään siihen eräkämpällä liikkujaan vielä ihmisen ja karhunjälkien lisäksi vielä sellainen liikkuja, joka ei jätä jälkiä ollenkaan. Sellaisiakin on väitetty liikkuvan ainakin eräillä Lapin autiotuvilla.

Vierailija

Kyllä se kieltämättä kylmäsi kun höyryävä karhunjätös osui metsässä silmiini. Luulen, että monta kertaa on karhu nähnyt/vainunnut minut, mutta minä en sitä. Ihmiset metsässä ei pelota. Kaupungissa kylläkin. :-D

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Minä en pelkää kumpiakaan jälkiä mökillä, koska minulla on 110 kg:n verran koiria turvana.

Tosin jos karhu jostain syystä hyökkää, niin sinulla on 90kg koiran jäännöksiä turvana. Karhu on syönyt 20kg ja lähtenyt pois.

Vierailija

Kyllä mua toi karhu kuumottaisi enemmän, se on aika näky jos rupeaa röyhistelemään. Tiesittekös muuten, että joskus aikoinaan laitettiin, leijonat karhuja vastaan ja siitä lyötiin vetoa, homma lopetettiin suht nopeasti karhun ylivoimaisuuden takia kun se repi hetkessä leijonan riekaleiksi.

Vierailija

Suomessa esiintyvä karhu on yleensä onneksi vaaraton, mutta taas jääkarhu on todella vaarallinen. Onneksi niitä ei esiinnyt täällä, toki pelkäisin ihan kotimaistakin jos vastaan tulisi.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Karhu ei kohtaa ihmistä, jos suinkin voi sen välttää. Pitämällä metsässä liikkuessa ääntä riittävästi, karhu hoksaa sen ja pysyy kaukana. 

Ainoa asia mikä sinua suojelee on se, että karhut pelkää luonnostaan ihmistä, ei suinkaan nuo koirat vaikka niin kuvittelet.

Vierailija

Pelkään ihmistä. Niin kokemusten kuin tilastojenkin puolesta. Karhu tappaa/vahingoittaa vain muutaman kerran vuosisataan, mutta ihmisten käsissä kuolee/loukkaantuu tuhansia joka vuosi, ihan suomalaisella tasolla.

Karhuun olen törmännytkin marjastaessa. Mitään ei tapahtunut, ja on tosi pieni todennäköisyys että siihen edes törmää.

Ihmisen pahoinpitelemäksi olen tullut elämässäni muutaman kerran (tekijöinä ex-mies, eno ja isä) ja kerran raiskatuksi ( tekijä ulkomaalainen työpaikkani kautta). Pahoinpitelyn läheltäpiti-tilanteita on jokunen, jos olen sivullisena joutunut sellaisen näkemään, samaan tilaan vahingossa tai kauttakulkuani.

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat