Miten yksin asuvat voivat suomessa?

Vierailija

Todella mielenkiintoista faktaa löytyi Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen julkaisusta nimeltä "Yksin asuvien hyvinvointi- mitä tällä hetkellä tiedetään".

Sen mukaan mm.

"Yksin asuminen on yleistynyt Suomessa jo pitkään, ja nykyään (huom tehty 2014) jo 41 prosenttia asuntokunnista on yhden hengen asuntokuntia".

Julkaisu on aivan loistava tutkimus yksinasuvista  tässä linkki julkaisuun

http://julkari.fi/bitstream/handle/10024/116768/URN_ISBN_978-952-302-266...

Kommentit (6)

Vierailija

Itse ainakin voisin väittää voivani huomattavasti paremmin, kun asun yksin. Olen asunut kämppiksen ja kahden miehen kanssa eri elämäntilanteissa yhdessä elämäni aikana ja olen huomannut, että se ei ainakaan itselleni sovi. Otan hirveän stressin kaikesta ja tarvitsen todella paljon omaa tilaa. Nyt kun asun yksin voin elää huomattavasti rennommin ja keskittyä pelkästään omaan hyvinvointiini.

Vierailija

Mielenkiintoinen juttu sikäli, että juuri eilen illalla joku taisi täällä kirjoittaa, että lapseton pariskunta on yleisin asuntokunta. Harmi, etten muista mikä ketju se oli. Jos se pitäisi paikkansa, vähintään 42% eläisi parisuhteessa ja lapsiperheisiin jäisi max. 17% väestöstä. Ossa asuu sitten vielä kommuuneissa.

Vierailija

En nyt ihan kirjaimellisesti ottaisi tuota tutkimusta. Yksinasuvista osa voi todella hyvin ja osa todella huonosti ja loput siltä väliltä. Siihen miten huonosti joku voi tai ei voi ei johdu siitä asuuko yksin vai ei. Vaan siihen vaikuttaa monet muut asiat.

Vierailija

Olen koko aikuisikäni asunut yksin, joten olen siihen tottunut ja viihdyn omassa seurassani. Ei se alku helppoa ollut, kun huomasi ihmiset ympäriltä kaikkosivat perheen perustettuaan. Minä olin sitten se jakojäännös, joka ei kelvannut kenellekään.

Uskoisin, että niillä, jotka ovat eläneet perheen parissa aina, on paljon vaikeampaa, kun puoliso viereltä kuolee ja yksinäisyys ja ikävä kalvavat. Monen pitää vielä opetella hoitamaan erilaisia virallisia asioitakin, kun puoliso oli ne aina hoitanut eläessään.

Mutta olen kuitenkin sitä mieltä, että on aika pitkälle itsestä kiinni, miltä yksinelo tuntuu. Tarjollahan on mitä erilaisimpia harrastuksia ja kerhoja. Jos liikuntakyky on sellainen, että pääsee liikkeelle kotoaan, niin ei se yksinäisyys ongelma ole. Minä olen ikäni tehnyt käsitöitä ja lukenut valtavasti. Niillä on helppo täyttää tyhjät hetket, jos sellaisia ilmenee.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Mielenkiintoinen juttu sikäli, että juuri eilen illalla joku taisi täällä kirjoittaa, että lapseton pariskunta on yleisin asuntokunta. Harmi, etten muista mikä ketju se oli. Jos se pitäisi paikkansa, vähintään 42% eläisi parisuhteessa ja lapsiperheisiin jäisi max. 17% väestöstä. Ossa asuu sitten vielä kommuuneissa.
Se olin minä, ja nyt täytyy nostaa käsi virheen merkiksi. Muistin väärin, kyllä yksin asuvat taloudet ovat yleisin kotitaloustyyppi (40 %) ja lapsettomat pariskunnat ovat vasta toiseksi yleisin (30 %).

Tilastokeskuksen tiedoista käy ilmi, että lapsettomilla pariskunnilla menee taloudellisesti kaikkein parhaiten, mutta lapsettomilla sinkuilla ja yksinhuoltajilla menee vielä selvästi huonommin kuin kahden vanhemman lapsiperheillä, ja tuloerot vain kasvavat koko ajan: http://www.stat.fi/til/tjt/2012/03/tjt_2012_03_2014-04-04_kat_004_fi.html

Vierailija

[quote=Vierailija]En nyt ihan kirjaimellisesti ottaisi tuota tutkimusta. Yksinasuvista osa voi todella hyvin ja osa todella huonosti ja loput siltä väliltä. Siihen miten huonosti joku voi tai ei voi ei johdu siitä asuuko yksin vai ei. Vaan siihen vaikuttaa monet muut asiat.[/quote

Mä jopa väittäisin, että siihen vaikuttaa eniten tulojen ja menojen erotus, ihmissuhteet ja terveys. 

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat