Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Raskaus tuo muistot raiskauksesta

Vierailija

Minut on raiskattu n. 5 vuotta sitten. Nyt olen raskaana viimeisellä kolmanneksella ja raiskaus on noussut taas mieleen. Näen painajaisia, kärsin unettomuudesta, masentaa ja tuleva synnytys ahdistaa. En osaa sanoa minkä takia tai miksi raskaus aktivoi muistot raiskauksesta niin pinnalle ja miten mieli yhdistää tulevan synnytyksen tapahtuneeseen. Onko täällä kohtalotovereita? Miten olet itse selvinnyt vastaavasta?

Sivut

Kommentit (25)

Vierailija

Hakeudu ihmeessä juttelemaan asiasta ammattiauttajan kanssa, asia järjestyy esim. neuvolan kautta. Tsemppiä ja voimia!

Vierailija

En ole mikään psykologi eikä minua ole raiskattu, mutta sisälläsi on toinen ihminen, jota kohtaan tunnet varmasti hyvin voimakasta suojelunhalua. Kuitenkaan et voi vaikuttaa siihen, mitä olento sisälläsi tekee, miten se sinua potkii tai mitä sen syntymä tekee tai miten synnytys vaikuttaa sinuun. Olet isompien voimien vietävänä.

Luulen että alitajuisesti tunnet, että et voi hallita tätä tilannetta ja se vie ajatuksesi siihen todelliseen painajaiseen, jossa omaa tahtoasi ei kunnoitettu.

Vierailija

Olen netistä koittanut kovasti etsiä tietoa, kokemuksia yms, mutta mistään en ole löytänyt keskusteluja tai faktatietoa asiasta. Pelottaa ottaa asia puheeksi neuvolassa, jos ammattilaisillakaan ei ole kokemuksia vastaavasta, tai ahdistustani ei oteta tosissaan. Hankalinta on, kun en itsekään tiedä miksi mieli yhdistää raskauden ja tulevan synnytyksen asiaan. T. Ap

Vierailija

Varaa aika neuvolapsykologille. Riittää, että kerrot aikaa varatessa , että synnytys ahdistaa ja haluat jutella. Psykologille voit sitten avautua enemmän ahdistuksen taustoista.

Vierailija

Ilmoittakaa asiattomiksi nuo pari suorastaan rimanalitusviestiä. Voisi moderointi skarpata muutenkin, kuin tietyn asian tiimoilta. Ap:lle paljon voimia! Olisiko mitään vertaistukiryhmää? Tai jos puhuisit neuvolassa? Älä jää yksin.

Vierailija

Ei kannata ottaa puheeksi ainakaan missään julkisen sektorin paikassa. Vai haluatko, että jatkossa loppuelämäsi ajan joka kerta kun käyt terveyskeskuksessa ihan minkä tahansa asian takia, niin hoitaja lukee samalla merkinnät kaikesta mitä olet puhunut raiskauksesta?

Jos joudut joskus asioimaan sosiaalihuollon kanssa, niin myös kunnan sosiaalityöntekijä voi lukea potilasasiakirjat ilman lupaasi ja ilman, että hän ikinä edes kertoo sinulle lukeneensa ne. Kokemusta on. Asia paljastui, kun pyysin lokitiedot.

Jos niin sanotusti haet apua, hae yksityiseltä, ja varmista etukäteen, millaisia merkintöjä tehdään ja missä ne näkyvät.

Vierailija

miten noi lokitiedot pyydetään? Itsekin ihmettelin kun sosiaalityöntekijä kysyi: perutkos sinä usein lääkäriaikoja? No tottahan se oli, eri syistä olin perunut(hammanlääkäripelko mm.), mutta ei hänen olisi pitänyt tietää asioistani terveyskeskuksessa yhtään mitään.

Vierailija

Laki sosiaali- ja terveydenhuollon asiakastietojen sähköisestä käsittelystä

18 § Asiakkaan tiedonsaantioikeus

Asiakkaalla on oikeus saada asiakastietojensa käsittelyyn liittyvien oikeuksiensa selvittämistä tai toteuttamista varten sosiaalihuollon ja terveydenhuollon palvelujen antajalta kirjallisesta pyynnöstä viivytyksettä lokirekisterin perusteella maksutta tieto siitä, kuka on käyttänyt tai kenelle on luovutettu häntä koskevia tietoja sekä mikä on ollut käytön tai luovutuksen peruste.

Vierailija

Mitä se haittaa, vaikka hoitaja lukisikin tiedot kaikesta sellaisesta mitä elämääni kuuluu? Entinen mieheni pahoinpiteli mua ja kyllä ihan julkisella kävin. Siinähän lukevat sit.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Mitä se haittaa, vaikka hoitaja lukisikin tiedot kaikesta sellaisesta mitä elämääni kuuluu? Entinen mieheni pahoinpiteli mua ja kyllä ihan julkisella kävin. Siinähän lukevat sit.

En minäkään ole koskaan ajatellut sitä ongelmaksi. Tietenkin pienellä paikkakunnalla voi olla eri asia.

Vierailija

Mitä luulette, saisiko pelkosektiota tällä perusteella? Ellei keskustelut psykologin tms kanssa tuota tulosta. T. Ap

Vierailija

Keittiöpsykologialla ajattelisin lähestyvän synnytyksen tuovan takaisin sen tunteen, että et voi itse hallita kehoasi vaan olet toisen armoilla. Tämä kuitenkin on positiviinen vaikka fyysisesti rankka asia. Yritä löytää joku ammattilainen, jolle pääset puhumaan asiasta.

Hyvää loppuodotusta!

Vierailija

Minäkin ajattelisin, että se liittyy hallinnan menettämisen pelkoon, ja nimenomaan oman kehon päätäntävallan menettämiseen, ja vielä erityisesti sen suhteen, mitä sukupuolielimille tapahtuu tai tehdään synnytyksessä (esim. episiotomia, repeämät). Tulee esiin pelko epäasiallisesta kohtelusta ja häpeään joutumisesta.

Jos pelko on tosi paha, varmaan voit sen takia saada sektion, mutta entä jos puhuisit asiasta ja tehtäisiin selväksi, että sinulla näitä pelkoja on ja toivot erityistä sensitiivisyyttä, hienotunteisuutta, ettet traumatisoidu lisää.

Ja voihan tämä liittyä siihenkin, että raskaudessa kaikki naiseuteen liittyvä on pinnalla, tai siihen, että tavallaan toinen henkilö on valloittanut kehosi, vaikka onkin oma lapsi ja osa sinua.

Vierailija

Pyydä apua neuvolasta. Itse jouduin muistamaan lapsuusajan hyväksikäytön raskausaikana unien myötä ja otin asian puheeksi neuvolassa ja sain heti ajan neuvolan psykiatriselle sairaanhoitajalle ja pääsin käsittelemään asiaa ennen synnytystä. Lisäksi neuvolasta soitettiin synnärille asiasta pyynnöstäni jotta huomioivat asian synnytyksessä. Itselläni kipu alapäässä laukaisee häpeän tunteen ja liika kipu saa taantumaan 5-vuotiaaksi joten kivun lievitys on tärkeää eli kaikki kolme synnytystä on menty epiduraalin avulla koska sitä voi tarvittaessa lisätä. Psykiatrinen sairaanhoitaja ei kirjaa käyntien sisältöä kuin yleisellä tasolla.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat