Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Epätasapuolinen ystävyys

Vierailija
24.11.2015 |

Hyvällä ystävälläni on tapana antaa minun maksaa yhteisiä kulujamme. Jos esim. näemme hänenkin luonaan, niin minä saatan tuoda syömiset, eikä hän osallistu kustannuksiin. Meillä molemmilla on autot, mutta käytämme useammin minun autoa. Olemme saattaneet ajaa pitkiäkin matkoja ilman, että hän olisi osallistunut bensakuluihin. Toisaalta pyytäessäni pientä palvelusta ystävältäni, on hän ollut kovin vastahakoinen (en kehtaa pyytää häneltä edes hammastahnaa hampaiden pesuun hänellä yökylässä ollessani). Tilanne on oikeastaan minun omaa syytä, sillä olen aina hymähtänyt ettei ystäväni ole pakko maksaa osuuttaan. Olen vanhemmiltani oppinut, että toiselle kuuluu antaa enemmän, kuin häneltä itse saa. Olen ehdottomasti vanhempieni kanssa samaa mieltä, mutta toisaalta ystäväni motiivit mietityttävät. Olemme molemmat opiskelijoita, joten taloudelliset erot eivät selitä käyttäytymistä. Mielestäni on siis ihan ok, että maksan hänenkin juttujaan, mutta miksi yhtä aikaa tuntuu, että ystäväni pyrkii hyötymään minusta? Olen hänelle aina ystävällinen, mutta hän näyttää myös huonot päivänsä minulle. Toisinaan hän puhuu jopa rumasti ja halventavaan sävyyn. Itse hän pitää puheitaan huumorina. Hän saattaa esim. arvioida syömisiäni, sillä syön huomattavasti vähemmän kuin hän. Kerran kaveriporukkamme yhteisellä lomamatkalla hän ilmoitti ilkeästi, että onneksi hänen ei enää tarvitse matkustaa kanssani, sillä halusin syödä ravintolassa hänen mielestään liian vähän. Vastaavanlaisia tilanteita on useita. Tuntuu, että ylipäänsä kaveriporukkamme yhteisistä jutuista hän valitsee aina "parhaat päältä". Hän myös aina jakaa minulle kaikki huolensa, mutta minusta tuntuu, että hän sivuuttaa omat huoleni. Kaveriporukkaamme kuuluu paljon miehiä, ja heitä käyttäytyminen ei näytä häiritsevän tai sitten he eivät vain tuo sitä ilmi. Toisaalta eiväthän hekään esim. tiskaa yhteisiä tiskejämme, vaan yleensä minä tiskaan, joten eivät he välttämättä edes huomaa epätasapainoa. Haluan ehdottomasti yhä olla hänen ystävänsä, mutta miten saisin ystävyyttämme tasapuolisemmaksi?

Kommentit (0)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kahdeksan yhdeksän