Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kumpi on sairaampi mieleltään, kiusaaja vai kiusattu? ev

Vierailija

ei viestiä

Kommentit (13)

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
ei viestiä

Vähä tuohon on vastata sillä se riippuu tilanteesta. Mutta ei sillä kiusaajalla ole kyllä kaikki kupolissa kunnossa. Yleensä se on oire henkisestä tasapainottomuudesta. Mutta pitkäaikanen kiusaaminen saa kyllä monelta kiusatultakin mielen järkkymään.

Vierailija

Lisäisin vielä tuohon. Että yksi konsti olisi kiusaamisen vähentämiseen se että kiusaajat leimattaisiin joka paikassa mediassa ym. häiriintyneiksi ihmisiksi. Ja joka kerta kun jää kiusaamisesta kiinni passitettaisiin kallon kutistajan puheille. Eikä sitä salattaisi koulussa.

Nyt joku sanoo että alettaisiin kiusaamaan kiusaajia. No jaa. Kaikki keinot sallittua jotta se touhu saataisiin loppumaan. Tilastojen mukaan koulukiusaajat siirtyy työpaikkakiusaajiksi.

Vierailija

Kiusattu. Olin koko ala- ja yläasteen kiusattu, kerran koko luokka kerääntyi ympärilleni potkimaan minua, olisiko ollut neljännellä luokalla. En jaksa uskoa luokallisen ihmisiä olleen sairaita, syy oli minussa. Yliopistossa meni kivasti, työelämään siirryttyäni jouduin uudestaan kiusatuksi ja jouduin mielisairaalaan. Vähän alle kolmekymppisenä minulla diagnosoitiin skitsofrenia. Eli itse olin sairas ja itse aiheuttanut terveiden ihmisten sairaan käyttäytymisen ympärilläni. 

Vierailija

Eiköhän se vaihtele tapauksittain. Useimmissa tapauksissa kumpikaan ei ole varsinaisesti mielisairas. Joskus kiusaaja on, joskus kiusattu. Mutta useammin kuin sairas, kiusattu on vain jollain tietynlaisia persoonia ärsyttävällä tavalla erilainen, esim. hiljaisempi, ihonväriltään erilainen, puhuu eri murretta tms. 

Minä, joka olen itse ollut kiusattu koko kouluiän, en varsinaisesti usko että kiusaajani, tai minä, olisimme olleet sairaita tai pahoja. Uskon vaan, että jossain syvällä ihmisen biologiassa on apinalauman vaistot, jotka panevat taistelemaan asemasta vallassa, ja hankkimaan sitä mm. heikompia tai erilaisia syrjimällä. Iän myötä useimmat oppivat onneksi kontrolloimaan tällaisia vaistojaan, koska tietävät että kiusaaminen on väärin, mutta lapset ei vielä aina osaa, ja silloin täytyisi vaan aikuisen valvoa ettei kiusaamista pääse tapahtumaan.

Vierailija

Kyllä minun mielestä kiusaaminen on ns. sosiaalinen ilmiö, jossa oma "olemassaolo" turvataan hakemalla joukkovoimaa syrjäyttämällä joku muu. Ne luokat missä ei kiusata, niin niissä kaikilla on hyvä olla ja vanhemmat sekä opettajat ovat alusta alkaen tehneet töitä ettei kyseistä ilmiötä tapahtuisi. Ihminen joka kokee, että hänen sosiaalinen olemassaolo ei ole uhattu, ei myöskään kiusaa. Sen sijaan kiusaaminen kyllä voi johtaa mielenterveydellisiin ongelmiin, ja jo pelkästään tämän vuoksi kaikkien tulisi pitää huolta niin kotona, varhaiskasvatuksen saralla ja koulussa, että lapsuutta vaalittaisiin arvokkaana elämäntapahtumana jolloin lapsi saa hyvät eväät ja hän kokee olevansa tärkeä ja arvokas ryhmän jäsen. Lapsi saisi kokea, että hän osaa jotain ja voi opetella mitä vain, sekä että hän ei ole oletusarvoisesti huonompi kuin muut. Tämä ei tule onnistumaan esim. nykyisissä luokkakoissa, puhumattakaan sitten päiväkodin puolella jolloin lapset ovat vielä herkemmässä ikäkaudessa. Lapsi ei kiusaa, jos hänellä ei ole tarvetta taistella omasta asemasta ryhmässä. Ja hänellä ei sitä tarvetta ole, jos hän voi nähdä itsensä arvokkaana yksilönä muiden joukossa.

Vierailija

Mä sanoisin että sairaimpia ovat ne hiljaiset sivustaseuraajat jotka voisivat määränsä puolesta hiljentää kiusaajan. Mutta ei. Koska ne saadaan näkemään vain se puoli että kiusattu on kiusaaja.Näin mullakin. Siis mua kiusataan, sanon takasin, ja mä oon PAHA!

rotta_lopettaa_häirintänsä_nop...

se että pentusi huutelee jatkuvasti naapurilleen, saadaan kyllä kovalla kädellä kuriin.

sama kuin täysikäinen, itsestään vastaava häirikkönaikkonen, jonka seura vaan nyt ei kelpaa. tämänkin olisi selvittänyt katsomalla peiliin. Ei ihme että nämä itkevät sitten kun vielä huutelevat kostamisesta.

Selvästi kun mies ei kelpuuta, se harmittaa.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat