Millaisia tapaturmia tiedät lasten/nuorten harrastuksissa tapahtuneet? Pahimmat/lajit?

Vierailija

Missä lajeissa tiedätte jollekin tutulle lapselle/nuorelle tapahtuneen ikävän tapaturman ja millaisen? Itselle tulee mieleen olisivatko ehkä ratsastus ja laskettelu riskialtteimmat?

Kommentit (11)

Vierailija

Onko pyöräily vapaa-ajalla harrastus? Eniten tulee polkupyörän kanssa itsensä satuttaneita mieleen. Jollain murtui käsi, jollain meni naama tohjoksi jne.

Vierailija

joo mäkin olisin laskettelun maininnut mutta ratsastus toki yhtälailla. Pallopeleistä sanoisin että salibandy ja koripallo ehkä nivelille pahimmat. Itse nuorena salibandyä harrastaneena voin sanoa ettei ollut aikaa etti olisi ollut vähintään yhdellä (yleensä useammallakin) jotain ongelmaa polvissa tai nilkoissa. Parilla kaverilla oli polvia leikelty useampaankin otteeseen ristinivelsiteiden katkeamisen takia jo ennen 18v. Joutuivat olemaan pitkiä aikoja pelikiellossa ja kuntouttamaan polviaan. Voisin veikata että myös ihan kuntosali harrastuksena on hyvin vaarallinen jos ei ole kunnollista ohjausta ja tarpeeksi nuorilla myös valvontaa siinä hommassa. Kellekkään tutulle ei ole kyllä siinä käynnyt mitään mutta voisin kuvitella että erilaisia revähdyksiä, virheasentoja tms käy useinkin.

Vierailija

Oma poika parkouraa, tykkää rosoisesta maastosta esim. Metsästä. On käsi murtunut kolmesti, jalka kerran, aivotärähdys, ilmat pihalle ja pyörtynyt. Hiusmurtumia äkkiä laskettuna noin 20. On se vaarallista, varsinkin sillon kun vasta harjoittelee. Tyttö laskettelee, eikä kyllä koskaan ole mitään käynyt.

Vierailija

Joukkuevoimistelussa yhdellä tutulla tytöllä meni selkä ja joutui lopettamaan lajin. Ei tietääkseni sattunut mitään yksittäistä onnettomuutta, tytön selkä ei vain kestänyt sitä lajia ja kipeytyi jatkuvasti ja pahasti. Helpotti, kun lopetti voimistelun.

Vierailija

Sairaanhoitaja kertoi että paljon on ollut niitä tapauksia että trampoliinilla on reisi murtunut/katkennut. Se on varmaan aika paha.

Vierailija

Tiedän pari tapausta jossa ratsastuksessa lennetty hevosen selästä ja luita katkottu (isoimpana reisiluu, muuten on mennyt solisluita ja muita käden luita). Nämä on kuitenkin harvinaisia tapauksia siihen verrattuna kuinka paljon tuttavapiirini ja minä olemme hevosten selästä pudonneet. Itselläni pahin on ollut käden venähdys (tipuin hevosen selästä suoraan esteen sekaan ja laskeuduin käteni päälle).

Vierailija

70-luvulla vanhempien tuttavan poika sai moukarin päähänsä. Olin lapsi, mutta muistan kyllä kun tästä puhuttiin. Meni sekaisin ja lopulta joitakin vuosia myöhemmin päätti itse päivänsä. En muista ikää, mutta teini-ikäinen taisi kuitenkin olla kun tapahtui. Oli todella lupaava heittäjän alku kuulemma. 

Vierailija

Tästä en halua kertoa tarkasti, koska tiedän sukulaisten lukevan tätä  palstaa. Mutta lasketteluonnettomuus ala-asteikäiselle suvussa, oma moka, paha törmäys. Hengenvaara, mutta selvisi, mutta jälkensä se jätti. Kokemattomuus suurin syy. On ollut lehdissä. 

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat