Miten olette päässeet eläkkeelle?
Olen mielenterveysongelmista kärsivä ja työelämässä. Itsetuntoni on huono ja en pärjää työelämässä. Diagnoosit on mutta töihin aina laitetaan sairaslomiakin on kertynyt paljon. Mitä kannattaa tehdä?
Kommentit (43)
Mun tilanne on vähän eri kuin mt-ongelmien vuoksi eläkkeelle päätyvillä. Mä JOUDUIN työkyvyttömyyseläkkeelle 32-vuotiaana. Antaisin kaiken omaisuuteni päästäkseni takaisin työelämään ja terveiden kirjoihin. Mulla on fyysiset vammat, yhden huolimattoman autoilijan aiheuttamat. Olin siis liikenneonnettomuudessa, johon en itse millään tavalla ollut syypää tai voinut vaikuttaa.
Mä olen todella kallis tikki yhteiskunnalle. Ensinnäkin mulla on kaksi korkeakoulututkintoa, noi koulutukset on maksaneet. Mun kuntoutukset ja hoitotoimenpiteet ovat kalliita, ne on pakko tehdä yksityisellä puolella. Nää viulut maksaa liikennevakuutusyhtiö eli käytännössä vakuutusten ottajat vakuutusmaksuissaan. Henkilökohtaisen avustajan palkan maksaa kunta (veronmaksajien pussilla ollaan nyt).
Jos mä saisin valita, olisin mieluummin töissä. Vaan en pysty. Asioilla on monta puolta. Joku haluaa lusmuilla, pois työelämästä ehkä heppoisin perustein. Haluaisin vaan sanoa, että niin kauan kun sulle on annettu terveyttä, kivutonta ja toisten avusta riippumatonta elämää, siitä kannattaa olla kiitollinen. Ei tää eläkkeellä oleminen herkkua ole. Eniten kaipaan työyhteisön ihania sosiaalisia kontakteja!
Up