Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten olette päässeet eläkkeelle?

Vierailija
23.11.2015 |

Olen mielenterveysongelmista kärsivä ja työelämässä. Itsetuntoni on huono ja en pärjää työelämässä. Diagnoosit on mutta töihin aina laitetaan sairaslomiakin on kertynyt paljon. Mitä kannattaa tehdä?

Kommentit (43)

Vierailija
1/43 |
23.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

noin kaksi vuotta sairaslomalla yhteen menoon niin tulee eläke. Ennen kuin ryhdyt tätä täyttämään neuvon kuitenkin tarkistamaan, että paljonko sun sairaseläke olisi. Se voi olla niin pieni, että kannattaisi mieluummin olla töissä. Ja sairaseläkkeen päälle ei saa ansaita (koska ansaitseminenhan osoittaisi, että et olekaan työkyvytön).

Vierailija
2/43 |
23.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

minä ennemmin veronmaksajana maksaisin sinun terapiasi kuin eläkkeesi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/43 |
23.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olin kolme vuotta sairauslomalla ennen kuin eläkettä edes yritettiin hakea. Ja kyllä, olen oikeasti todella sairas.

Vierailija
4/43 |
23.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mene töihin ja työnnä käsi tai jalka johonkin koneeseen. Joka duunipaikalta löytyy satavarmasti laite jolla saat käden tai jalan poikki. Loppuiän työkyvyttömyys täydellä vakuutuskorvauksella takaa hyvät tulot loppuiäksi ja varmaan saat vielä oikeudessa hyvät korvauksenkin. Tietty menee se käsi tai jalka mutta kaikella on hintansa.

Vierailija
5/43 |
23.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

noin kaksi vuotta sairaslomalla yhteen menoon niin tulee eläke. Ennen kuin ryhdyt tätä täyttämään neuvon kuitenkin tarkistamaan, että paljonko sun sairaseläke olisi. Se voi olla niin pieni, että kannattaisi mieluummin olla töissä. Ja sairaseläkkeen päälle ei saa ansaita (koska ansaitseminenhan osoittaisi, että et olekaan työkyvytön).

Kyllä työkyvyttömyyseläkkeelläkin saa ansaita. Puolikkaalla saa tehdä 40-60 %:n työaikaa ja kokoaikaisella max 40 %. Tuon lisäksi vielä jokaiselle lasketaan erikseen maksimiansaintaraja. Eläkkeen voi laittaa lepäämään jopa kahdeksi vuodeksi, jos työkyky paranee.

Ap:n kannattaa ottaa eläke puheeksi hoitavan lääkärin kanssa. Itse sain osatyökyvyttömyyseläkkeen todella helposti, mutta minulla on fyysinen sairaus, joka ei parane.

Vierailija
6/43 |
23.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mene töihin ja työnnä käsi tai jalka johonkin koneeseen. Joka duunipaikalta löytyy satavarmasti laite jolla saat käden tai jalan poikki. Loppuiän työkyvyttömyys täydellä vakuutuskorvauksella takaa hyvät tulot loppuiäksi ja varmaan saat vielä oikeudessa hyvät korvauksenkin. Tietty menee se käsi tai jalka mutta kaikella on hintansa.

Ei paha hinta vapaudesta.

Vierailija
7/43 |
23.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En taida uskaltaa jalkaa tai kättä teloa. Pelkään myös kipua. Harmittaa tämä sairastuminen. Tai voisinhan olla samassa pisteessä ilman sairastumistakin. Olen vain huono ja tiedän sen.

Ap

Vierailija
8/43 |
23.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mikäs helvetin sairaus tällä ap:llä nyt sitten on? Vaikea ottaa kantaa, kun ei yhtään tiedä. Taidat olla näitä kestosaikuttajia, joilla on sähköallergiaa ja monenlaista selkävaivaa.

Vierailija
9/43 |
23.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No mikäs helvetin sairaus tällä ap:llä nyt sitten on? Vaikea ottaa kantaa, kun ei yhtään tiedä. Taidat olla näitä kestosaikuttajia, joilla on sähköallergiaa ja monenlaista selkävaivaa.

Osaat kirjoittaa, mutta et lukea?

Vierailija
10/43 |
23.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on tämmönen sukulaismies. Veti tahallaan rälläkällä ranteeseen ja kehua retostaa ympäriinsä miten kusetti työnantajaansa ja vakuutusyhtiöitä ja saa monta tonnia kuussa. Tekis kyllä mieli käräyttää...

Vierailija
11/43 |
23.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen eläkettä pitää olla kuntoustustuella. Jos olet nuori ihminen, niin voivat lisäksi vaatia ammatillista kunoutusta eli katsotaan esim voisitko kouluttautua johonkin muihin työtehtäviin tai pärjäisitkö vanhoissa hommissasi kuntoutuksenavulla. Jos saat työeläkettä yksityiseltä, niin se kuntouttaa jos et niin sittense on kela. En tiedä sairauttasi, monenlaista lausuntoja kannattaa kyllä hakea, jos eläkepaperit pistää vetämään. Nykyisin on ilmeisesti kiristäneet tätä eläkkeelle pääsyä. Tsemppiä.

Vierailija
12/43 |
23.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Et tiedä mistään mitään. Et ole halukas tietämään mistään mitään.

Mutta diagnoosin osaat heittää tosta vaan lonkalta.

Taidat olla lääkäri?

Vierailija
13/43 |
23.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olin ennen vuoden sairaslomaa mm. suljetulla osastolla kahdesti hoidossa. Sitten sairasloman jälkeen kuntoutustuelle, jolla olen edelleen.

Vierailija
14/43 |
23.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ennen eläkettä pitää olla kuntoustustuella. Jos olet nuori ihminen, niin voivat lisäksi vaatia ammatillista kunoutusta eli katsotaan esim voisitko kouluttautua johonkin muihin työtehtäviin tai pärjäisitkö vanhoissa hommissasi kuntoutuksenavulla. Jos saat työeläkettä yksityiseltä, niin se kuntouttaa jos et niin sittense on kela. En tiedä sairauttasi, monenlaista lausuntoja kannattaa kyllä hakea, jos eläkepaperit pistää vetämään. Nykyisin on ilmeisesti kiristäneet tätä eläkkeelle pääsyä. Tsemppiä.

Ei pidä olla välttämättä kuntoutustuella. Minä pääsin neurologisista syistä suoraan työkyvyttömyyseläkkeelle, vaikka olenkin nuori. Jos en olisi päässyt, olisin tappanut itseni. Niin vaikea tilanne jo oli, koska työn tekeminen ja opiskelu on minulle täysi mahdottomuus. Luojan kiitos, että pääsin.

Vierailija
15/43 |
23.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itseltäni evättiin kuntouttava opiskelu. Nyt sitten maksatte elämäni loppuun asti työttömyyskorvauksia ja toimeentulotukia, kun ei anneta opiskella ammattia.

Vierailija
16/43 |
23.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse jouduin mt-syistä eläkkeelle. Jos en olisi antanut periksi ja olisin yhä kiinni työelämässä, tekisin kaikkeni, että saisin työkykyä ylläpitävää kuntoutusta ja kaiken mahdollisen järjestelyn työajan jne. suhteen. Olen ihan erakoitunut eläkkeelle potkimisen jälkeen. Suurin osa ystävistä jäänyt: mt-eläkeläinen ei ehkä ole se, joka kutsutaan mukaan partyihin.

.

Luulen, että jouduin eläkkeelle siinä vaiheessa, kun sinne työnnettiin todella helposti. Ehkä nyt on vaikeampi päästä/joutua?

Vierailija
17/43 |
23.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Veronmaksamisella ei taida olla mitään tekemistä työeläkkeen maksamisen kanssa (kts. Wikipedia "työeläke"). Työkyvyttömyyseläke työtä tehneelle maksetaan työeläkkeenä työeläkeyhtiöstä.

Vierailija
18/43 |
23.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen myös työkyttömyyseläkkeellä, mutta haluaisin tehdä jotain työtä edes silloin tällöin osa-aikaisesti, mutta kuka nyt palkkaisi työkyvyttömän mt-ongelmaisen? Se on totta, että eläkkeellä helposti syrjäytyy. Minua kyllä on pyydetty mukaan partyihin, mutta melkein aina olen kieltäytynyt. Omaa syytäni siis tuo syrjäytyminen pääosin.

Vierailija
19/43 |
23.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minäkin olisin mieluumin terapiassa kuin eläkkeellä. Mutta tiesitkö, että sitä terapiaa on hyvin vaikea saada? Kela ei tue kuin kolme vuotta (HUOM TUKEE, ei maksa kokonaan, pitää hakea eri kelan tukea omavastuu osuuksiin ja se on vaikeaa). lisäksi julkiselta puolelta ei oikein terapiaa saa. Itse olen tällä hetkellä julkisella puolella hoidossa ja väliaikaisella eläkkeellä eli kuntoutustuella. En saa terapiaa. Tapaan sairaanhoitajaa muutaman viikon välein. Heillä ei ole resursseja antaa mielenterveystoimistosta terapiaa. Että sillei. Jos ei ole itse varaa maksaa, niin pysyvä eläke lähestyy.

Vierailija
20/43 |
23.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen kuntoutustuella oleva sairaanhoitaja. Terkkarille kerroin olevani uupunut. Psykologi antoi vakavan työuupumusdiagnoosin, kun muisti oli niin huono. En oikein viitsinyt siis jaksanut keskittyä tehtävin. Nyt käyn psykoterapiassa, jossa koitan keksia  asioita, joista olisi puhuttuva.  Terapeutin mielestä edistyn hyvin :D

Kuntoutustuki on kuitenkin reilut 2000 kuukaudessa ja mies tienaa muutaman kerran tuon summan kuussa , niin en näe järkeä vaihdella mummojen kusisia vaippoja :D