Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten miehelläni voi olla kahden kuukauden irtisanomisaika - omalta puoleltaan siis

Vierailija

Sanoin, ettei se ole laillnen, ei voi olla niin pitkä, mutta ei usko. En kyllä itse löydä googlella tietoa, että voisi olla noin pitkä. Hänellä on työkokemusta nykyisestä paikasta n yhdeksän vuotta. Kyseessä on vielä aika iso yritys mikä tällaisen sopimuksen on tehnyt. Väittää, että yli kahdeksan vuotta olleilla se on.

Vaikeuttaa työpaikan vaihtoa. Eikä mies vedätä, näin työsopimuksen, jossa nämä oli listattu. Oliko laki takavuosina toinen?

Kommentit (15)

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Sanoin, ettei se ole laillnen, ei voi olla niin pitkä, mutta ei usko. En kyllä itse löydä googlella tietoa, että voisi olla noin pitkä. Hänellä on työkokemusta nykyisestä paikasta n yhdeksän vuotta. Kyseessä on vielä aika iso yritys mikä tällaisen sopimuksen on tehnyt. Väittää, että yli kahdeksan vuotta olleilla se on.

Vaikeuttaa työpaikan vaihtoa. Eikä mies vedätä, näin työsopimuksen, jossa nämä oli listattu. Oliko laki takavuosina toinen?

Irtisanomisaika on usein neuvottelukysymys

Vierailija

Sopimuksia ei voi koskaan tehdä heikomman osapuolen vahingoksi, jos ehdot ovat lakia huonommat. Eikö tuo yksi kuukausi perustu lakiin? Laki tekee aina heikomman osapuolen vahingoksi tehdyt sopimukset mitättömäksi, oli kyse mikä asia tahansa. ap.

Vierailija

Ymmärtääkseni irtisanomisaika on tapauskohtainen, eli riippuu toimenkuvasta ja työsopimuksesta. Siitä voi kuitenkin yrittää neuvotella työnantajan kanssa, jos on esim. uusi työ odottamassa.

Vierailija

Meidän firmalla on oma työehtosopimus ja kaikilla se 2 kk irtisanomisaika. Sekä uusilla että pidempään talossa olleilla työntekijöillä.

Vaikeuttaa uuden työn saamista, todellakin.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Sopimuksia ei voi koskaan tehdä heikomman osapuolen vahingoksi, jos ehdot ovat lakia huonommat. Eikö tuo yksi kuukausi perustu lakiin? Laki tekee aina heikomman osapuolen vahingoksi tehdyt sopimukset mitättömäksi, oli kyse mikä asia tahansa. ap.

Googla työlaki ja tuu kertoon meillekin. Etkai tosissaan kuvittele että tes on laadittu tietämättä työlaista mitäön :D

Vierailija

Itse olin 6 vuotta ja minulla oli 2 kuukauden irtisanomisaika, mutta näin pitkistä työsuhteistahan av-mammoilla ei voi olla kokemusta.

Vierailija

Lakiin kirjatuista irtisanomisajoista voidaan sopia toisin työehtosopimuksella tai työsopimuksella. Työsopimuslain mukaan työnantajan yleiset irtisanomisajat ovat seuraavat:

Kun työsuhde on jatkunut enintään 1v = 14 päivää
yli 1 v, mutta enintään 4 v = 1 kk
yli 4 v, mutta enintään 8 v = 2 kk
yli 8 v, mutta enintään 12 v = 4 kk
yli 12 v = 6 kk

Työntekijän noudatettavat irtisanomisajat ovat sen sijaan seuraavat:

Kun työsuhde on jatkunut enintään 5 v = 14 päivää
yli 5 v = 1 kk 

Eli joo kun tarkemmin ajattelen, laki näyttää antavan luvan sopia mitä vaan ja jos ei ole sopimuksessa, niin sitten ne ovat nämä? Kun itselläni ei ole irtisanomisaikaa määrätty sopimuksessa, niin minulla se lienee tuo 14 vrk vielä nyt, kun olen ollut 4 vuotta? Noudatettava sopimus on suunnittelu- ja konsulttialan TES meidän firmassamme. 

Vierailija

Irtisanomisaika

Lakiin kirjatuista irtisanomisajoista voidaan sopia toisin työehtosopimuksella tai työsopimuksella. Työsopimuslain mukaan työnantajan yleiset irtisanomisajat ovat seuraavat:

yli 12 v = 6 kk

yli 5 v = 1 kk

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Irtisanomisaika

Lakiin kirjatuista irtisanomisajoista voidaan sopia toisin työehtosopimuksella tai työsopimuksella. Työsopimuslain mukaan työnantajan yleiset irtisanomisajat ovat seuraavat:

yli 12 v = 6 kk

yli 5 v = 1 kk

No kommentoinkin jo lopussa, että huomasin tuon, jos otit tämän viestistäni. Samasta linkistä on kuitenkin. ap. 

Vierailija

Jos on lomapäiviä pitämättä, niin käytännössä uuden työn voi päästä aloittamaan aiemminkin. Mutta riippuu tietenkin siitä, onko työsopimuksessa jotain muita kohtia, jotka sen estävät.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat