Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kuinka lähellä laskettua aikaa uskaltaisitte lähteä matkalle kauas synnytyssairaalasta?

Vierailija

Niin.

Eli tuosta toisesta ketjusta tuli mieleen että onko mielestänne fiksua lähteä kuukautta ennen laskettua aikaa alueelle josta sairaalaan ei pääse nopeasti. Meidät on kutsuttu rv 35 joulunviettoon saarelle josta on noin 9 tunnin matka lauttoineen ja ajomatkoineen kotiin. Väsyttävää se tulee olemaan joka tapauksessa mutta en ajatellutkaan että onko se edes turvallista. Mitä jos vauva syntyy eutajassa?

Sivut

Kommentit (21)

Vierailija

Tollaseen paikkaan en mielellään lähtis tyyliin 30 viikon jälkeen. Niillä viikoilla vauva voi jopa selviytyä synnyttyään jos apu on lähellä.

Vierailija

Luin netistä että joku 1% vauvoista syntyy viikolla 35 eli ei riski ole mitenkään niin suuri että juuri niinä muutamana päivänä syntyy. Voimiensäästämisen kannalta en lähtisi.

Vierailija

Meidät kutsuttiin Tukholmaan viikolla 31 ja en ole menossa juuri sen takia että olisimme lähellä kotia jos vauva sattuisi syntymään etuajassa. Sellaista riskiä en ota että olen jossain Ruotsinlaivalla kun supistukset alkavat. Kamala ajatus.

Vierailija

Itse en pystynyt enää rv 30 jälkeen matkustamaan pitkiä matkoja koska autossa istuminen aiheutti supistelua ja siitä sitten tietysti tuli pissahätä joten kierre oli valmis. Lisäksi vauvani "kostivat" tämän yöllä potkimalla kylkiluihin ja pitämällä semmosta härdelliä ettei tarvinnut nukkua joten juu ei, pysyisin kotona.

Vierailija

Mää nyt jaan tällaisen todella kannustavan kokemuksen :D Itselläni käynnistyi synnytys juurikin saaressa. Mentiin kesällä miehen vanhempien mökille ja raskausviikkoja oli 34, pari päivää oli jomotellut selkää ja sitten yöllä alkoi äkisti supistelemaan. Ensin soitettiin lauttarantaan ja tilattiin lautta, ajettiin itse sinne lauttarantaan (20min) odoteltiin lauttaa (15min) lauttamatka (30min). Lauttamatkalla ollessa tilattiin ambulanssi kun supisteli jo niin kovasti ja olo oli huono. Ambulanssilla meni 30 min viedä minut sairaalaan. Pikkuinen tyttö syntyi tunteroinen sairaalaan pääsyn jälkeen.

Olin ihan paniikissa koko sen ajan ja olin tosi vihanen itelleni että suostuin sinne saareen lähtemään. Onneksi kaikki meni kumminki hyvin.

Vierailija

En lähtisi. Aika riski.
Menkää seuraavana jouluna.
Ei voi ola liian varovainen noin tärkeässä asiassa.

Oli tuttu, joka ei ollut sairastanut vesirokkoa...hän vältteli kaikki juhlat loppuraskaudessa. Olisi ollut sybtymättömälle lapselle iso riski äidin sairastuminen loppuraskaudessa.

Ottakaa rauhallisesti ja nauttikaa joulusta miehen ja ison mahan kanssa.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Tollaseen paikkaan en mielellään lähtis tyyliin 30 viikon jälkeen. Niillä viikoilla vauva voi jopa selviytyä synnyttyään jos apu on lähellä.

Niinpä. Ja onhan se riski äidillekin.

Vierailija

Matkan varrella on varmaan synnytyssairaaloita, eihän sitä pakko ole siihen omaan päästä jos synnytys käynnistyisikin aiemmin. Saarella tuskin on sairaalaa, mutta jos lauttamatka ja matka lautalta sairaalaan olisi lyhyt, niin en näkisi sitä niin pahana. Jos huono tuuri osuisi kuitenkin kohdalle ja vauva syntyisi reissun aikana, pitää varautua siihen että vauva jää sairaalaan joksikin aikaa. Rv35 on jo hyvillä viikoilla, mutta etukäteen ei voi vauvan kuntoa koskaan tietää. Siinä pitää miettiä omaa majoitusta, vauvan matkustamista aikanaan kotiin jne jne. Helpointa olisi pysytellä kotona ellei halua riskeerata.

Vierailija

Minä en lähde edes mökille, josta on ensin noin puolen tunnin venematka rantaan ja siitä vielä 30 kilsaa sairaalaan. 

Vierailija

Mä olin ulkomailla vielä viikolla 32. Tosin maa oli Länsi-Euroopassa, joten hoito olisi. Suht lähellä suomalaista.

Vierailija

Minä oon painellu menemään ympäri Suomen ihan laskettuun aikaan asti. Mutta mun kohdalla se oli silti suht turvallista kun yleisimpiin matkaseuralaisiin kuului kaksi kätilöä (sisko + ystävä), sairaanhoitaja (äiti), ensihoitaja (mies) ja lastenlääkäri (täti). Ilman turvallista seuraa en olisi kyllä uskaltanut.

Vierailija

Itse olen fanaattinen tämän suhteen kun tunnen erään, joka menetti mitä luultavimmin lapsensa sen vuoksi ettei ollut tarpeeksi lähellä sairaalaa.

Tietyssä vaiheessa raskautta halusin pysytellä tietyn matkan päässä yliopistollisesta sairaalasta.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat