Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Heitätkö vaatteen pyykkikoriin käyttökerran jälkeen vaiko silloin kun kunnolla likainen?

Vierailija

Esim farkut, paidat, pikkarit, sukat.
Meneekö sukat päivän käytön jälkeen pyykkäriin?Farkut nyt kestää pidempiaikaista käyttöä.

Kommentit (11)

Vierailija

Riippuu siitä olenko ollut kotona vai töissä.

Töissä ollessani ehdottomasti päivän jälkeen. En ole mielelläni edes samoissa vaatteissa kuin töissä päiväkodissa. Sen verran yskäisiä, nuhaisia ja jopa täysin sairaita lapsia tuodaan hoitoon. Vaikka ne pöpöt eivät kankaassa kovin kauaa elinvoimaisia olisikaan, niin on puhtaampi olo, kun kotiin tullessa heittää vaatteet pyykkikoppaan tai pyykkiin suoraan.

Kotivaatteet taas heitän pesuun, vasta kun ovat todella likaisia.

Vierailija

Pikkarit ja sukat menee joka päivä pyykkikoriin. Muita vaatteita pidän kaksi-kolme päivää ennen pesua. Minulla on makkarissa oma kori, jossa säilytän puolipitoiset.

Vierailija

Kaks kertaa viikossa käyn pesulla ja sillon menee kaikki vaatteet pyykkiin. Useammin vain jos likaantuvat kunnolla.

Vierailija

Pikkarit, sukat ja paidat joka käyttökerran jälkeen, farkut kolmen-neljän päivän välein. Neuleet ym. kerran viikossa. Pesen vaatteita mielestäni liian usein, koska en edes juuri hikoile/haise, mutta poltan tupakkaa ja pelkään että haju kulkee vaatteissa. Jos olisi oma piha/partsi niin pärjäisin tuulettamalla vaatteita ja vaatteetkin säilyisivät parempina pitempään.

Vierailija

Meillä menee todella paljon puolipitoista vaatetta pyykkiin. Koska lapset ei osaa vielä itse arvioida, milloin vaate on sillä rajalla että sitä voi vielä pitää, niin lapset laittaa joka päivän jälkeen koko vaatekerran pyykkiin.  Parempi niin kuin että kulkevat likaisina ja haisevina ihmisten ilmoilla.  Itse laitan joka päivä alusvaatteet ja sukat pyykkiin, mut muuten kuljen kotivaatteissa jos ne eivät ihan törkeästi haise.  Töissä on työvaatteet.

Vierailija

Minä pesen vaatteita silloin ku ne ovat likaiset ja/tai haisevat pahalle. En tavan vuoksi. Jos t-paita ei haise millekään, se menee päälle oli pesusta sitten aikaa kuinka paljon tahansa. Tämä on liian yksinkertaista ja helppoa, joten luultavasti naisten mielestä toimin väärin. Näkymättömät tappajabakteerit tms siellä kuitenkin muhii. 

t: mies

Vierailija

Minä olen just meidän lapsille mekkaloinut, kun nakkaavat yhden käyttökerran jälkeen kylpypyyhkeet märkinä pyykkikoriin. Minä sitten niitä joudun tämän tästä pesemään isot kasalliset. Ja joku ehtii jo jossain välissä valittamaan suihkuun mennessä, kun ei ole pyyhkeitä. No ei kai niin, missähän olisivat.. Parille vanhemmalle mennyt perille, teini-ikäisille tytöille ei, varsinkin 12v jemmaa niitä sitten kämppäänsä, jos ei pyykkikoriin tuki.

Vierailija

Pidän mm. kotona, kaupassa, koulussa ja lenkillä eri vaatteita, joten tämä vaikuttaa hyvin paljon siihen miten usein vaatteita täytyy pestä. 

Farkut: Yritän pitää puhtaana pitkään ja pesen niitä melko harvoin, yleensä vasta sitten kun niissä on näkyvää likaa. Farkut säilyttävät värinsä ja kestävät paremman näköisinä pitkään, kun niitä ei pese jatkuvasti. 

Sukat: En hikoa jaloista älyttömästi, eikä sukkani mene nopeasti pahanhajuisiksi. Sukkien materiaalilla saattaa myös olla hieman vaikutusta asiaan. Käytän paljon puuvilla- ym luonnonkuiduista valmistettuja sukkia, jotka antavat ihon hengittää. En pidä tarkkaa lukua sukkien vaihdosta ja pesusta, mutta yhtä sukkaparia saatan helposti pitää 4h/pv 5-7krt/vko. Kotona jalassa aina villasukat ja niiden sisällä sukat/sukkahousut. Pesen villasukat 1-2krt/kk. 

Pikkarit: Pidän samoja pikkareita yleensä 3pv. Joskus saatan pitää kevyesti 4-5pv ja ovat melko raikkaat edelleen. En käytä pikkareita yöllä. Menkkojen aikaan vaihdan joka päivä.

Topit, t-paidat, aluspaidat: Vaihdan usein hikoilun takia. Arvioisin, että vaihtoväli on joka päivä, joskus joka toinen. 

Villapaidat: Pesen harvoin. Aktiivikäytössä olevia villapaitoja pesen n. 3kk välein, muita huomattavasti harvemmin. Tämä johtuu osittain siitä, että vaihdan villapaitojen alla käytettäviä paitoja jatkuvasti. 

Muut paidat ja puserot, em. trikoo-, luonnonkuiduista valmistetut: 1-5 pv/käyttökertaa. Jos vaatteen alla voi pitää toista paitaa, niin yleensä varsinaista paitaa/puseroa ei tarvitse pestä niin usein. 

Päällystakit: Kevät-, kesä-, syys- ja talvitakit pesen n. 1krt/vuodenaika sekä likaisuudesta riippuen. 

Urheiluvaatteet: Pesu hikisyyden perusteella.

Vierailija

Pikkuhousut laitan aina pyykkiin, mutta muita vaatteita en tavan vuoksi. Jos joku toppi on ollut päälläni pari kolme päivää, laitan sen kyllä pyykkiin, vaikkei näkyvää likaa tai hajua olisi. Samoin rintsikat pesen parin päivän välein. Sukkia voin pitää kaksikin päivää, koska käytän kotona niiden päällä villasukkia, eikä mun jalat hikoa normaalissa menossa (ei-hikiliikunta) juuri ollenkaan tai haise. Kotihousuja vaihdan aika usein, koska niihin tulee tahroja esim. ruuanlaitossa, myös nuorempi lapseni pyyhkii niihin kaikenlaista, mm. räkää, jos nenä vuotaa... Farkkuja ja muita ihmisten ilmoilla pidettäviä vaatteita (esim. neuleita) en pese kovin usein, koska vaihdan ne aina kotiin tultua kotivaatteisiin. Mulla on paljon erilaisia villaisia vaatteita, joita tuuletan kylmällä kuistilla olevalla telineellä. Villa on luonnostaan antibakteerinen materiaali, joka puhdistuu tuulettamalla.

Vierailija

Lisäys:

Housut, em. puuvillahousut: Käytän kotona usein puuvillasta valmistettuja housuja, joka on farkkukangasta pehmeämpää ja kevyempää. Pesen n. 1krt/2vko.

Sukkahousut: Pesuväli vaihtelee tilanteesta, käyttöajasta ja materiaalista riippuen. Puuvillaa ja villaa sisältäviä sekoitesukkahousuja ei yleensä tarvitse pestä yhtä usein kuin 100% synt.kuidusta valmistettuja.

Rintsikat: Näissäkin pesuväli vaihtelee, mutta ehkä n. 2krt/vko. En käytä öisin, enkä aina kotona. 

Huivit: Suurinpiirtein 1krt/1,5kk.

Käsineet: 1krt/vuodenaika, jos materiaali on pesunkestävä.

Pipo: 1krt/talvi. 

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat