Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko seinäjoen surmaajan kavereilla "osavastuu" tapahtumiin?

Vierailija

Jos eivät kertoneet aikuisille kaverinsa häiriintyneistä viesteistä jotka käsittelivät murha-aikeita? Olisiko sillä saatu tämä estettyä? Eikö usein ole niin että surmaaja puhuu asiasta jollekin ennen tekoa?

Sivut

Kommentit (16)

Vierailija

"Mikäli toinen tahallaan houkuttelee toisen tahalliseen rikokseen tai tämän rikoksen rangaistavaan yritykseen, tuomitaan tämä yllytykseen syyllistynyt samalla tavoin kuin rikoksen tekijä, nk. rikokseen yllyttäminen."

En usko, että kavereita tuomitaan, vaikka osa viesteistä voitaisiin tulkita yllytykseksi. Nuoret käyttävät erilaista kieltä kuin aikuiset ja kaikkea ei varmasti tarkoitettu otettavaksi tosissaan.  Syytetty on tulkinnut kavereidensa sanomisia omista lähtökohdistaan. Varmasti kaikki asiaan liittyvät osapuolet miettivät, olisivatko voineet käytöksellään estää tapahtuneen, mutta todellisia syyllisiä on vain yksi.

Vierailija

Ei todellakaan. Kavereiden kesken saa ja tulee puhuttua mitä tahansa, eikä se ole rikos. Uskon, että nuo kaverit ovat olleet manipuloituja murhaajan toimesta tai eivät vain ole ottaneet puheita tosissaan, toisin sanoen ajatelleet että murhaaja vain uhoaa. Syy on yksinomaan tuon murhaajan.

Todella törkeää syyllistää ulkopuolisia tuosta sairaasta teosta. Kaikki syyllisyys kuuluu murhaajalle.

Vierailija

On niillä. Ensinnäkin olisi pitänyt sanoa tälle, että "älä helv****sä sellaista tee" ja toisenakin olisi pitänyt mennä puhumaan jollekin aikuiselle. Siis ne murhapuheethan ei olleet. Ikään yksi kerta, vaan jatkuivat kauan.

Vierailija

Joo me kaverit laitto sitä lasolia siihen mehun ja anto puukon käteen? Mä hommaisin uusia kavereita jos joku alkais puhua murhaamisesta.

Vierailija

Eivät ole osavastuussa murhaan tai siihen liittyviin tapahtumiin. Jos eivät ole kertoneet uhkaavista viesteistä jos he ovat niistä tienneet ovat vastuussa siitä etteivät tietoa ole kertoneet eteenpäin. Jossittelu on täysin turhaa enkä usko että tekoa olisi estetty vaikka kaverit olisivat toimineet toisin.

Vierailija

Kukapa ei olisi teininä esittänyt uhotessaan tuollaisia välivallala uhkaamisia ? Ja kuinka moni on ottanut niitä todesta kun on kuullut muiden suusta?

Kyllä sitä vaan jokainen on ihan itse vastuussa omista teoistaan.

Vierailija

He tietävät sen omassatunnossaan minkä verran ovat moraalisessa vastuussa. Kiusaamisen katsominen vierestä puuttumatta tapahtumien kulkuun on passiivista kiusaaamista. Murhan suunnittelulle naureskelu tai tappamisesta vitsailua on samaan tapaan passiivista väkivaltaa.

Heillä on loppuelämänsä omatunto seuranaan. Jos se on puhdas, ei syyllisyys myöskään paina,

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Kukapa ei olisi teininä esittänyt uhotessaan tuollaisia välivallala uhkaamisia ? Ja kuinka moni on ottanut niitä todesta kun on kuullut muiden suusta?

Empä semmosia tunne jotka olisi. Ei tuollaisen pitäisi olla missään tilanteessa normaalia uhoilla satuttavansa toista. Kyllä mulle tulee noista reaktio että älä edes puhu tommosia.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

MInä en ainakaan ole uhonnut edes leikilläni "vittu ma tapan sen". Ei se kuulosta yhtään normaalilta ja teiniyteen kuuluvalta. Omia tekoja ovat myös puheet ja kiusaaminen.

Vierailija

Nosto. Onko muilla tällä palstalla samanlainen ajatus kuin no:10:llä?? Että on ihan normaalia uhoilla tuollaisella teini-iässä?

Vierailija

En minä kyllä ole koskaan uhannut ketään tappaa tai edes pahoinpitellä missään iässä, edes ajatuksen tasolla. En, vaikka olin todella kiusattu ja hylkiö koulussa. Enkä tunne ketään muutakaan, joka olisi. Aika yleistä on puolustaa omaa omituisuuttaan sillä harhakuvitelmalla, että kaikki tekevät niin. Ei pidä paikkaansa. 

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat