Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Oletteko käyneet sienestämässä

Vierailija

Itsehän sienestän vielä joulukuussakin.

Kommentit (10)

Vierailija

Huono sienestää ainakaan ruokasieniä enää joulukuussa, kun meillä on reilusti lunta. Puista voi löytyä vielä kääpiä, mutta vähemmän ruuaksi.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Huono sienestää ainakaan ruokasieniä enää joulukuussa, kun meillä on reilusti lunta. Puista voi löytyä vielä kääpiä, mutta vähemmän ruuaksi.

Etsi talvijuurekkaita. Mies

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Kyllä. Suppiksia eilen poimin. Sienet on niin parasta.

Suppiksia olen joskus kerännyt joulupöytään ja myöhäisimmillään löytänyt vielä tammikuussa. Kun tietää paikat, niin ne voi kerätä vähän jäätyneenäkin. Mies

Vierailija

En osaa tunnistaa silokkia toisesta hyvin samanäköisistä sienestä, joka on myrkkyllinen, joten en uskalla kerätä niitä itse.

Vierailija

Olen huono sienestäjä, mutta olen saanut onnekseni miehen joka on siinä hyvä. Hän on käynyt lasten kanssa sienestämässä ja opettaa heille omat taitonsa :) Se, miten sieniä löytää kylmän kesän ja lämpimän, kuivan alkusyksyn jälkeen, riippunee siitä, missä päin Suomea ollaan. 

Etelä-Savosta saatiin viime vuonna hienosti tatteja, tänä vuonna ei niinkään. Pk-seudulla tuntuu löytyvän suppiksia "aina". 

Vierailija

Sternobylin laskeumat olivat suomessa(kin) sitä luokkaa, ettei ihan joka paikasta kerättyjä sieniä ja marjoja kannata syödä.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Sternobylin laskeumat olivat suomessa(kin) sitä luokkaa, ettei ihan joka paikasta kerättyjä sieniä ja marjoja kannata syödä.

Siis Tsernobylin.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa tuntea lajikkeet. Esim. mustavahakas on kova keräämään. Joka on yksi lempi sienistäni. Lisäksi muutamat sienet ovat hyviä keräämään ympäristöjätettä (raskasmetalleja yms). Niitä onkin käytetty mm. kokeiluissa puhdistaa alueita viljelemällä niitä saastuneille alueille ja sitten keräämällä ne pois. 

Chernobylin laskeuma on nykyään jo yleisesti alemmalla tasolla kuin ennen onnettomuutta. Sitä saattaa löytää rikastuneina jäkälästä yms. kuten kaikki tiedämme. Omat vanhempamme ja me olemme eläneet koko elämämme enemmän tai vähemmän laskeumassa johtuen ilmakehässä tehdyistä ydinkokeista. Mies

Vierailija

Huonosti ollut sieniä täällä keskisellä Uudellamaalla. Ei yhtikäs mitään :(

Suppispaikkoja en ole edes vielä onnistunut löytämään.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat