Asunnossa ei pattereita - mistä lämmitys tulee?

Vierailija

Kävin tänään katsomassa vuokra-asuntoa, yksiö jossa pieni erillinen keittiö ja lattialämmitteinen kylpyhuone. Pattereita ei vaan näkynyt olevan missään, mutta asunnossa ei ollut kylmä. Miten lämmitys tulee?

Kommentit (14)

Vierailija

Lattialämmitys, kattolämmitys, ilmalämpöpumppu tai lattiassa olevat ritilät, joista lämpö tulee (en tiedä, miksi tätä kutsutaan, mutta mun monen koulukaverin kotona oli tämmöiset - he kaikki asuivat saman ihmisen rakentamissa taloissa, joka ilmeisesti suosi näitä).

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Lattialämmitys, kattolämmitys, ilmalämpöpumppu tai lattiassa olevat ritilät, joista lämpö tulee (en tiedä, miksi tätä kutsutaan, mutta mun monen koulukaverin kotona oli tämmöiset - he kaikki asuivat saman ihmisen rakentamissa taloissa, joka ilmeisesti suosi näitä).

Lapsuuskodissani tuo systeemi on maalämpö.. Talo on rakennettu 1982. Kovimmilla pakkasilla maalämpö ei riitä lämmöntuotantoon, joten silloin lämmitys on sähkön varassa.

Vierailija

Märkätiloissa on yleensä lattialämmitys ja uusissa taloissa muuallakin. Lattiassa on putket, joissa kiertää lämmin vesi tai ilma tai sitten sähkökaapelit. On sitten ihan eri stoori, miten se ilma tai vesi lämmitetään ja mistä sähköenergiaa saadaan. Vaihtelee paljon jo sen mukaan, onko kyseessä kerros- vai omakotitalo.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Lattialämmitys luultavasti. Ei kovin hyvä, sillä ei jos on vesikiertoinen, lämpötilaa ei pääse itse säätämään. 
Meillä kyllä on vesikiertoiselle lattialämmitykselle ihan oma termostaatti. Ei sitä hullukaan lämpöisen veden kiertoon laita.

Vierailija

Meillä laihialla lämmityksenä toimii tuskanhiki. Sen saa katsomalla mitä tahansa laskua tai miettimällä että johonkin ne rahat taas tulee käytettyä.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Lattialämmitys luultavasti. Ei kovin hyvä, sillä ei jos on vesikiertoinen, lämpötilaa ei pääse itse säätämään. 

Mikä se sellainen lämmitysjärjestelmä on jota ei pääse säätämään? Kyllä vesikiertoista lattialämmitystäkin voi säätää.

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat