Asunnossa ei pattereita - mistä lämmitys tulee?
Kävin tänään katsomassa vuokra-asuntoa, yksiö jossa pieni erillinen keittiö ja lattialämmitteinen kylpyhuone. Pattereita ei vaan näkynyt olevan missään, mutta asunnossa ei ollut kylmä. Miten lämmitys tulee?
Kommentit (24)
Ilmalämpöpumppu? Ilmastointi? Hyvä eristyskin voi lämmittää asunotoa tosi hyvin.
Lattialämmitys, kattolämmitys, ilmalämpöpumppu tai lattiassa olevat ritilät, joista lämpö tulee (en tiedä, miksi tätä kutsutaan, mutta mun monen koulukaverin kotona oli tämmöiset - he kaikki asuivat saman ihmisen rakentamissa taloissa, joka ilmeisesti suosi näitä).
Lattia tai kattolämmitys? niin meillä on
Vierailija kirjoitti:
Lattialämmitys, kattolämmitys, ilmalämpöpumppu tai lattiassa olevat ritilät, joista lämpö tulee (en tiedä, miksi tätä kutsutaan, mutta mun monen koulukaverin kotona oli tämmöiset - he kaikki asuivat saman ihmisen rakentamissa taloissa, joka ilmeisesti suosi näitä).
Lapsuuskodissani tuo systeemi on maalämpö.. Talo on rakennettu 1982. Kovimmilla pakkasilla maalämpö ei riitä lämmöntuotantoon, joten silloin lämmitys on sähkön varassa.
Sukulaisellani ei myöskään ole pattereita, heillä on lattialämmitys ja ilmeisesti myös seinät jotenkin lämpiävät.
Lattialämmitys luultavasti. Ei kovin hyvä, sillä ei jos on vesikiertoinen, lämpötilaa ei pääse itse säätämään.
Märkätiloissa on yleensä lattialämmitys ja uusissa taloissa muuallakin. Lattiassa on putket, joissa kiertää lämmin vesi tai ilma tai sitten sähkökaapelit. On sitten ihan eri stoori, miten se ilma tai vesi lämmitetään ja mistä sähköenergiaa saadaan. Vaihtelee paljon jo sen mukaan, onko kyseessä kerros- vai omakotitalo.
Vierailija kirjoitti:
Lattialämmitys luultavasti. Ei kovin hyvä, sillä ei jos on vesikiertoinen, lämpötilaa ei pääse itse säätämään.
Meillä kyllä on vesikiertoiselle lattialämmitykselle ihan oma termostaatti. Ei sitä hullukaan lämpöisen veden kiertoon laita.
Meillä laihialla lämmityksenä toimii tuskanhiki. Sen saa katsomalla mitä tahansa laskua tai miettimällä että johonkin ne rahat taas tulee käytettyä.
Vierailija kirjoitti:
Mikä se sellainen lämmitysjärjestelmä on jota ei pääse säätämään? Kyllä vesikiertoista lattialämmitystäkin voi säätää.
Asun uudessa kerrostalossa, jossa ei ole pattereita.
Tällähetkellä lattiat lämpöisinä, ei kuitenkaan ollut koko talvea.
Termostaatit huoneissa, niitä olen joskus vähän väännellyt.
Jatkuvat vilunväreet vieraana ja nuha.
Vierailija kirjoitti:
Jatkuvat vilunväreet vieraana ja nuha.
Uudet talot on ns. nollaenergia taloja eli eristetty niin hyvin että asumisen ja ihmisten tuottama lämpö riittää kovimmillakin pakkasilla. Ei niissä ole mitään muuta lämmitystä kuin ehkä tuloilman lämmitys IV koneessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jatkuvat vilunväreet vieraana ja nuha.Uudet talot on ns. nollaenergia taloja eli eristetty niin hyvin että asumisen ja ihmisten tuottama lämpö riittää kovimmillakin pakkasilla. Ei niissä ole mitään muuta lämmitystä kuin ehkä tuloilman lämmitys IV koneessa.
no höpö höpö taas
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsuuskodissani tuo systeemi on maalämpö.. Talo on rakennettu 1982. Kovimmilla pakkasilla maalämpö ei riitä lämmöntuotantoon, joten silloin lämmitys on sähkön varassa.
Ai saatana mitä pascaa sinä kirjoitat.
Olisko lattialämmitys?