Epilepsia /aivokasvain

kysymysmerkki

Kertokaas millaisia ovat epilepsiakohtaukset? Jos on omaa kokemusta tai sitten tutulla olette nähneet?
Entäs aivokasvaimen oireita?
Kyselen kokemuksianne, koska täälläpäin lääkärissä pistetään vähäiset oireet luulotaudin piikkiin. Magneettikuviin on hankalaa saada lähetettä

Kommentit (15)

Vierailija

Olen epileptikko ja sain ekan kohtauksen vasta aikuisena. Lähetettiin tutkimuksiin ja eka tutkimus oli magneettikuva jotta voitiin heti sulkea pois kasvaimet ja epämuodostumat.
Saatko siis kouristuskohtauksia?

Vierailija

Ystävälläni oli aivokasvain joka aiheutti hänelle epilepsian. Paljon oli päänsärkyä yms ja joutui kokeilemaan useita lääkkeitä. Lopulta sitten menehtyi epilepsiakohtaukseen, vain 17 vuotiaana.

Vierailija

Kannattaa katsoa Epilepsialiiton sivuilta kohtauksen oireet. Kohtaukset jaotellaan joko lieviin (petit mal) tai voimakkaisiin (grand mal).

Youtubestakin voi löytää epilepsiakohtauksia videolla, jos haluat nähdä.

Toivottavasti sinulla on kaikki kunnossa ja saat selityksen oireisiin <3

kysymysmerkki

Minulla on lähinnä kohtauksia missä näkö hämärtyy, hengitys vaikeutuu ja sitä kautta pyörryttää niin että taju melkein lähtee...kohtauksiin liittyy myös pahoinvointi ja jälkikäteen kädet ja jalat vapisevat hieman. Lisäksi on ollut muistikatkoksia, mutta ne ei ole kohtauksen aikana. En välttämättä muista esimerkiksi jotain juttua mitä olen kysynyt juuri äskettäin. Olen ärtynyt ja väsynyt melkein koko ajan. Ap

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Minulla on lähinnä kohtauksia missä näkö hämärtyy, hengitys vaikeutuu ja sitä kautta pyörryttää niin että taju melkein lähtee...kohtauksiin liittyy myös pahoinvointi ja jälkikäteen kädet ja jalat vapisevat hieman. Lisäksi on ollut muistikatkoksia, mutta ne ei ole kohtauksen aikana. En välttämättä muista esimerkiksi jotain juttua mitä olen kysynyt juuri äskettäin. Olen ärtynyt ja väsynyt melkein koko ajan. Ap

Jos on kasvaimesta johtuva epilepsia, kohtauksen laatuun vaikuttaa kovasti, missä kohta aivoja kasvain on.
Omassa tapauksessa kasvain oli pään takaosassa aivojen näköalueella ja ilmeni petit mal kohtauksina. Tajunnan hämärtymistä niin, ettei kuullut eikä nähnyt mitään kohtauksen aikana. Juuri ennen kohtausta tuli näköhäiriöitä. Pään kääntymistä ja nykemistä oli myös. Ei muita kouristuksia.
Kohtauksen kesto oli aina alle puoli minuuttia. Sen jälkeen tuli väsynyt olo.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa paniikkikohtaukselta.

Vierailija

Pystyitkö puhumaan kohtauksen aikana? Muistatko siitä kaiken missä olit ja mitä tapahtui? Itse pystyn puhumaan ja tiedostan paikan missä olen, mutta tuntuu että se muuttuu epätodelliseksi ja sumeaksi.
Pään nykimistä minulla on muulloin, mutta ei kohtauksissa. Liekkö niskan seudun lihakset niin jumissa? Ap

Ei tyhjäpää

Minulla todettiin juuri aivokasvain. Minulla oli samanlaisia "kohtauksia", joita sinä kuvailit. Mutta niitä oli oikeastaan nuorempana ja silloin ei kyse välttämättä ollut aivokasvaimesta vaan matalasta verenpaineesta. Muistan, että varsinkin ensimmäiset kerrat olivat aika pelottavia. Sitten niihin tottui. Yleensä korvassa kuului ennen kohtausta "Piiiiiiiiiiiii" ja sitten tiesin, että kannattaa mennä kyykkyyn, istumaan tai makaamaan ja hengittää rauhallisesti. Nyt vastaavia kohtauksia ei ole ollut aikoihin. Nyt todetun aivokasvaimen oireet olivat melko vähäiset: poikkeava käytös (en saanut asioita ripeästi valmiiksi, mikä on epätyypillistä minulle; vaikea aloittaa asioita; välillä ärryn kohtuuttomasti pikkuasiasta), muistiongelmat (epäilin jo dementiaa, vaikka olen alle 40-vuotias; tavaroita hävisi, en muistanut parin viikon takaisia tapahtumia jne.), tavarat putoilevat käsistä ja kädet tärisevät (ei joka päivä ja vähän niin kuin kohtauksittain), migreeni muuttui viikoittaiseksi (ja auralliseksi nelisen vuotta sitten) ja välillä on aivan julmettu väsymys, vaikka kuinka nukkuisi. Kasvain on ilmeisesti ollut useamman vuoden jo päässäni, mutta sen kokoon nähden minulla on yllättävän vähän oireita ja oireet ovat lieviä. Mutta itse huomasin ne, koska ne vaikeuttavat arkea ja aiheuttavat minulle vierasta käytöstä (jo edellä mainitut tavaroiden katoamiset, ärtyminen, saamattomuus). Eli kyse ei sinulla ole välttämättä mistään aivokasvaimesta, jos sinulla ei muita oireita ole, mutta kannattaa konsultoida lääkäriä. Vielä huomauttaisin, ettei lääkäri huomannut ns. neurologisissa perustesteissä mitään poikkeavaa eli minun tasapainoni, refleksini ja hahmottamiseni olivat täysin normaalit. Pitäisi kuulemma nähdä jo kaikki kahtena, mutta pientä näkökyvyn alenemista (hajataitto) lukuunottamatta näössä ei ole mitään vikaa. Ulkonäössä ehkä. ;)

Vierailija

Äidilläni oli aivokasvain ja sai sellaisia poissaolokohtauksia, joiden aikana esim. puhelimessa ei enää sanonut mitään ja saattoi pyörtyä lattialle. Ei ole tietoa, oliko kohtaus muutakin (vaahtoa tai pakkoliikkeitä vai pelkkä tajuttomuus) koska äiti oli silloin yksin kotona ja kun isä meni töistä paikalle niin äiti ei itse muistanut kohtauksesta mitään, mutta oli ihmetellyt kun heräsi lattialta. Toisen kerran ainakin sai kunnon grand mal -tyyppisen epilepsiakohtauksen kun minä olin yksin äidin kanssa kotona - se oli lapselle aika pelottavaa. Ei muistanut niin ikään siitä kohtauksesta mitään jälkeen päin ja oli sekava siitä toinnuttuaan. Siinä oli siis käsien pakkoliikkeitä (kouristuksia) ja vaahtoa suusta ja tajuttomuus. Kesti joitain minuutteja.
Kasvain oli hyvänlaatuinen ja leikkaus sujui hyvin. Tästä on aikaakin jo kohta 30 vuotta :)

Vierailija

Minulla on hyvälaatuinen kasvain päässä. Oireet ovat ihan selkeitä, omituisia. Kasvain leikataan sitten kun se aiheuttaa epilepsiaa tai suurempia oireita. Se mitä yritän sanoa, niin itselläni kasvain löytyi jo kauan ennen epilepsiaa, juuri selkeiden oireiden takia. En kerro niitä, koska sitten moni kuvittelee ne itselleen. Mutta lääkärit tietävät millä oireilla pitää kuvata. 

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Ystävälläni oli aivokasvain joka aiheutti hänelle epilepsian. Paljon oli päänsärkyä yms ja joutui kokeilemaan useita lääkkeitä. Lopulta sitten menehtyi epilepsiakohtaukseen, vain 17 vuotiaana.

Kannabis auttaa epilepsiaan, valitettavasti siihen ei Suomessa saa reseptiä eli sairas ihminen pakotetaan myös lainsuojattomaksi.

Vierailija

Itsellä oli korvien tinnitystä, oikeassa korvassa enemmän. Muisti pätki todella paljon, joskus meni riidaksi ystävien kanssa kun muut väitti asioita mitä en muitanut tai olin käyttäytynyt. Eristäydyin kotiin moneksi kuukaudeksi. En halunnut nähdä ketään. Olin ihan hemmetin ärtynyt. Poissaolokohtaulset säikäyttivät mut pahoin. Sohvalla maatessani saatoin vain herätä kuola valuen suunpielestä. Välillä ei kädet tai jalat toiminut. Uudet lasitkin hankin. Näkö heikentyi reippaasti. Nyt on vieläkin puheen ymmärtämisessä vaikeuksia. Kuulen vain ääntä mutta joskus on kamalan vaikea pukea niitä sanoiksi. Kirjoittaminen tuottaa vaikeuksia, joskus en edes muista miten joku asia kirjoitetaan. Ikää vasta 34.

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat