Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kuinka poliitikot/johtajat kestävät kaiken kritiikin?

Vierailija

Minä en voisi mitenkään astua joka viikko vihamielisen yleisön eteen, joka huutelisi minulle solvauksia ja kritisoisi työtäni. Korkeassa asemassa oleva on vihan kohteena jatkuvasti. Työpaikalla usein puhutaan pahaa johtajista. Monesti tyytymättömyys on niin selvästi näkyvissä, ettei tarvita edes sanoja sen huomatakseen. Miten he kestävät sen henkisesti?

Valikoituuko kyseisiin tehtäviin poikkeuksellisen kovan kuoren omaavat ihmiset? Useinhan johtajat ja poliitikot ovat aika itsekkään ja epäempaattisen oloisia. Mikä on sääli, koska juuri niissä hommissa sitä empatiaa kaivattaisiin. Toisaalta, poliitikot ja johtajat ovat asemassa, jossa joutuvat säännöllisesti valehtelemaan, sillä totuuden kertominen toisi pikaiset potkut. Vaikea uskoa, että keskivertoihminen kestäisi tuommoista kovaa peliä kovin pitkään.

Kommentit (4)

Vierailija

"Psykopaatteja tutkineen psykologi Lisa Marshallin mukaan poliitikoilla ja muilla uramenestyjillä on paljon samoja ominaisuuksia kuin rikollisilla psykopaateilla. Psykopaatit haluavat usein valtaa.[11] Psykopaatteja tutkinut Harvardin kliininen psykologi Martha Stout kertoi, että asiasta ei ole tilastoja, mutta Stoutin mukaan poliitikot ovat usein psykopaatteja ja tuskin kukaan psykopaatteja tutkinut kiistää tätä."

Vierailija

Politiikolla ympärillä pelkkiä jees-miehiä, kymmeniä ellei satoja, niin eiköhän jonkun kriittisen heiton kestä.

Vierailija

Olen miettinyt samaa mutta hieman eri näkökulmasta. Minulle on usein ehdotettu lähtemistä politiikkaan ja/tai ammattiyhdistystoimintaan, koska yhteiskunnalliset asiat kiinnostavat minua ja olen taitava puhuja. Olen kuitenkin tullut siihen tulokseen, etten kestäisi sitä loanheittoa, jota kuka tahansa julkisuudessa esiintyvä joutuu nykyisessä somekulttuurissa kestämään. Asiakysymyksiin kohdistuva kritiikki kuuluu asiaan, ulkonäön ja yksityiselämän ruotiminen ei. Mietin usein, miten naispuoliset julkisuuden henkilöt sietävät esimerkiksi huorittelua ja raiskausuhkauksia.

Vierailija

Luulenpa että se on luonteesta kiinni. Yhdestä huippupoliitikosta kerrottiin kerran henkilökuvassa, että hän ei vaan menetä yöuniaan vaikka töissä olisi miten vaikeaa. Varmaan vähän samanlaista, kuin miten joku pystyy ryhtymään esimerkiksi huippu-urheilijaksi tai vaikkapa lentäjäksi.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat