Ihana tarina fb.ssä

Vierailija

Pakolaisesta, joka on neljässä kuukaudessa opetellut suomen kielen päästäkseen sisään tähän paskamaahan ja tähän ennakkoluuloiseen ja kylmään ilmapiiriin. Toinen tehnyt todella töitä sen eteen, että osaa puhua suomea ja me käännämme selän.

https://www.facebook.com/taru.susi/posts/10153702298537622
Tänään kassalla tuli sellainen tilanne, jonka haluun jakaa teidän kaikkien kanssa.
Pohjatietona: Kempeleeseen on muutama viikko sitten avattu uus vastaanottokeskus. Sen asukkaat asioi pääasiassa meillä ruokaostoksilla, kun niitä on infottu, että meiltä saa eniten rahalle vastinetta. Nää nuoret miehet tulee kassalle aina 6-10 hengen porukoissa. Harva osaa englantia juurikaan, tai ainakin arkailee käyttää sitä. Pääasiassa kaikki paria yksilöä lukuun ottamatta on ollut ainaki mua kohtaan asiallisia ja käyttäytyneet jokseenkin meidän normien mukaan.
Tänään mun kassalle tuli yksin mies, joka on vasta muuttanut kyseiseen vastaanottokeskukseen ja oleskellut Suomessa nyt noin 4kk. Tää kaveri puhu jo suomea, vaikkakin sanamuodoilla ei vielä ollut oikeita versioita ja sanajärjestykset oli väliin haasteellisia ymmärrettäväksi. Ulkomuodoltaan hän oli vähän luotaantyöntävän oloinen. Epäsiisti toppatakki ja kasvojen iho osin pahoin vaurioitunut. Hammasrivistö oli muuta kuin rivistö.
Tää ihminen hymyili leveästi ja kiitti siitä, että suostuin puhumaan hänelle. Oli unohtanut yhden ostoksen ja harmitteli sitä. Sanoin, että voi ihan hyvin hakea unohtamansa mun käsitellessä muita tuotteita. Ihmeissään haki unohtamansa ja kiitteli vuolaasti, että annoin luvan hakea.
Tavaroita pakatessa tää mies rupesi itkemään. Kysyin hädissäni oliko kaikki hyvin ja hän vastasi itkevänsä juuri sen takia. Olin kuulemma ensimmäinen suomalainen, joka hymyili hänelle ja ylipäätään jutteli positiiviseen sävyyn. Hän oli neljässä kuukaudessa opetellut suomenkielen niin, että pystyi sillä hyvin pitkälti ongelmitta kommunikoimaan. Syyksi kielen niin nopealle opettelulle hän sanoi: "Haluaisin saada sellaista kohtelua, että kokisin olevani ihminen." Hän oli opetellut omin avuin täysin vieraan ja todella hankalan kielen, jotta saisi töitä suomesta. Hän kertoi toivovansa töitä siivoojana.
Mut pysäytti aika lujaa se, että toinen ihminen on ollut 4kk vieraassa maassa ilman yhtäkään tuttua ihmistä ja vasta nyt joku suostui jutteleen hänelle. Että olin ainoa, joka on suostunut hymyilee hänelle.
Ja tästä kaikesta paskasta huolimatta hän jaksoi opetella meidän kielen, tavat ja kulttuurin, vaikka me kaikin mahdollisin keinoin koitetaan sulkea hänet yhteiskunnan ulkopuolelle. Ja tästä kaikesta huolimatta hän jaksoi edelleen hymyillä! Musta ei olis tohon. Mä hajoilen niin paljon pienemmistäkin sosiaalisista ongelmatilanteista.
Sit menin ihan hiljaa pieneksi hetkeksi itseeni.
Olisinko mäkään jutellut hänelle, jos en olis ollut sillä hetkellä asiakaspalvelutehtävässä..? Todennäköisesti en. Olisin varmaan tehnyt saman, kun moni muu ennen mua. Olisin kattonut äkkiä eri suuntaan.
Tästä ihmisestä tuli just mulle esikuva.
Miten joku voi pysyä noin aitona, positiivisena ja motivoituneena, vaikka 99% ympärillä elävistä ihmisistä kohtelee kun vesikauhusta ja kapista koiraa?
Mä oon pitänyt somessa tähän asti turpani kiinni maahanmuuttopoliittisista asioista, mutta nyt oli pakko tän yhden ihmisen tarina jakaa. Edelleenkään en tykkää elintasopakolaisista ja siitä, että tänne tullaan 'lomalle'.
Meistä moni lokeroi ihmiset vaan kantasuomalaisiin ja pakolaisiin.
Myönnän. Mä oon tehnyt samalla lailla.
Mutta nyt avaan omaa mieltä sen verran, että en leimaa ketään pelkän taustan perusteella. Heistä jotkut ihan oikeesti yrittää sopeutua meidän kulttuuriin ja elintapoihin. Annetaan heille edes pieni mahdollisuus. Väitän, että kyllä sieltä erottuu porukasta lopulta ne, jotka haluaa ihan oikeasti rakentaa elämän alusta itse, eivätkä ole ajatelleet vaan lomailla täällä valtion piikkiin.
Mä ainakin haluaisin mahdollisuuden. Annetaan heidän valita käyttävätkö sen hyväkseen.

Kommentit (2)

Vierailija

Kuka teistä pystyisi neljässä kuukaudessa opettelemaan arabikielen niin täydellisesti, että vain joku sana menisi väärin. Tällä turvapaikanhakijalla olisi mahdollisuuksia paljon muuhun, kuin siivoamiseen. Selkeästi on korkea älykkyysosamäärä ja todella kielellinen lahjakkuus.

Toivottavasti joku työnantaja nappaa äkkiä hänestä työntekijän itselleen, ettei lahjakkuus mene hukkaan.

Vierailija

Elämä on kuin peili. Kun hymyilet sille, se hymyilee takaisin. Meidän täytyy muuttaa tämä meidän impivaaralaisen yrmeä asenne vieraisiin. Ei ihme, ettei täällä kukaan viidhy ja meitä pidetään juntteina, kun emme hymyile, emme tervehdi ja emme puhu kenellekään. 

Auttakaa meidän kotimaastaan häädettyjä sopeutumaan ja tervehtikää ja hymyilkää ja menkää reilusti juttelemaan. Jos ei löydy yhteistä kieltä, niin viittomalla tulee ymmärretyksi hyvin. Ja tärkeintä on se,että tajuavat asenteesta, ilmeistä ja hymystä, että he ovat toivottuja ja tervetulleita uusia kansalaisia tänne lapsipulasta kärsivään pohjolaan.

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat