Miesten olemattomat käytöstavat
Olen töissä paikassa, jossa on suunnilleen yhtä paljon miehiä ja naisia. Asiakkainamme samoin on suunnilleen yhtä paljon miehiä kuin naisiakin. Kuljemme käytävillä päivittäin paljon. Ihmettelen sitä, että miten naisilla on niin paljon enemmän käytöstapoja kuin miehillä. Naiset tulevat vastaan käytävillä, tervehtivät tai nyökkäävät, vaihtavat muutaman sanan. Naiset pitävät ovia auki ihmisille, niin miehille kuin naisillekin, mutta miehet yleisimmin livahtavat ovista ja antavat niitten sulkeutua päin naamaa. Aterioimme usein samoissa pöydissä, mutta naiset ovat niitä, jotka kysyvät "ottaisitko" kun kaatavat itselleen lasillisen vettä. Miehen en ole koskaan kuullut näin kysyvän.
Kommentit (49)
Vierailija kirjoitti:
Miehet käyttäytyvät hyvin heti kun hyvällä käytöksellä saa naisia.
Niin että käytöstavat ovat vain naisten vonkaamista varten? Mitään väliä toisilla miehillä, vanhuksilla, lapsilla, niille ei kannata olla koskaan kohtelias koska niiltä ei heru pimppaa?
Mikä juntti oletkaan. Tai epätoivoisessa naisen puutteessa.
Meidän työpaikalla on onneksi lähes poikkeuksetta hyvin kohteliaita miehiä. Jäävät kyllä pitämään ovea auki, vaikka saisivat odotella vähän pidempäänkin. Kokemukseni mukaan miehet (ikään katsomatta) myös pitävät ovea auki sille, joka liikkuu lastenvaunujen kanssa. Naisistakin suurin osa, paitsi ihan nuoret tytöt.
Miten tästäkin keskustelusta saatiin miehet vastaan naiset -vänkäys? Eikö ne hyvät käytöstavat tosiaankin kohdistu ihan kaikkiin kanssaihmisiin eikä vain potentiaalisiin romanttisten tunteiden kohteisiin? Kyllä minä naisena olen kohtelias miehille ja naisille ikään katsomatta.
Vierailija kirjoitti:
Miten tästäkin keskustelusta saatiin miehet vastaan naiset -vänkäys? Eikö ne hyvät käytöstavat tosiaankin kohdistu ihan kaikkiin kanssaihmisiin eikä vain potentiaalisiin romanttisten tunteiden kohteisiin? Kyllä minä naisena olen kohtelias miehille ja naisille ikään katsomatta.
Miesten mielestä ei ilmeisesti tarvitse huomioida kuin mahdolliset partnerit. Tätä ap juuri tarkoitti, miesten käytöstapojen olemattomuudella. Kun niitä ei enää nainen ikääntyessään näe. "minä-itte-ensin-mitä-minä-tästä-hyödyn"-miehiä on niin paljon liikkeellä, että maailman tulevaisuus pelottaa. Naiset yleensä hoivaavat, huomioivat ja huoltavat muita ihmisiä, mutta se ei kohta enää kohdistu muihin kuin alaikäisiin ja vanhuksiin, sillä tuota miesten itsekkyyttä ei kauaa jaksa katsella.
Voi olla omastakin asenteesta kiinni. Itse koen, ettei naama siitä rikki mene jos hymyilen ja tervehdin käytävällä vastaantulijaa. Hyvin harva jättää vastaamatta. Tai jos kahviautomaatilla vaihdan muutaman sanan. Tai kiitän siivoojaa joka siivoaa työpisteeni. Pari sitruuna perseessä elävää on tottakai sitä mieltä, että ei aina tartte hymyillä ja olla niin iloinen, mutta sen katson heidän ongelmakseen
Vierailija kirjoitti:
Ruokapöydästä pari miestä, jotka söivät kuin porsaat: kaikki sekaisin lautaselle hirveän suureksi keoksi ja sitten haarukka oikeaan käteen ja mössätty sapuska tuulensuojaan. Teki joskus mieli kysyä, eikö kukaan ole opettanut, että lautasta ei mätetä niin kukkuroilleen, vaan santsataan mieluummin, tai että aikuiset miehet eivät ole hampaattomia vauvoja, joille pitää muussata ruoka. Näistä "possuista" toisella ei myöskään ollut pukeutumisessa juuri tyylitajua, vaan juhlatilanteessakin hänellä saattoi olla kyllä kauluspaita ja puvuntakki, mutta sitten jotkut pussittavat arkiset vapaa-ajan housut ja hoitamattomat kengät. Ja kyseessä näissä kaikissa tapauksissa yliopistokoulutetut herrat.
Meillä on ainakin niin pienet salaattilautaset, että loput rehut on kasattava pääruoan päälle, jos meinaa niitä saada tarpeeksi. En todellakaan ala jonottaa ja maksaa uutta kierrosta, jos pitäisi mennä santsaamaan. Eihän tuota ongelmaa esiintyne niillä, jotka syövät kuin varpuset.
Yliopistossa ei ainakaan meille opetettu pukeutumista ja se taisi ihmisiä ylipäänsä kiinnostaa vähemmän kuin muut asiat. Ei sillä, etteikö pitäisi pukeutua tilanteen mukaan. Kyllä itsekin käytän pukua juhlissa.
Vierailija kirjoitti:
Jospa se johtuu siitä, että AP on hyvin negatiivisesti fokusoitunut nimenomaan miehiin.
AP:lle voisin sanoa, että harmi sulle kai sit, jos noin on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jospa se johtuu siitä, että AP on hyvin negatiivisesti fokusoitunut nimenomaan miehiin.
AP:lle voisin sanoa, että harmi sulle kai sit, jos noin on.
Ap puhui miesten ja naisten käytöstavoista muita ihmisiä kohtaan, miehet siitä miten naisille ei kannata olla kohtelias. Mitään eivät ole maininneet siitä, kuinka kohtelevat toisia miehiä, lapsia ja vanhuksia. Miksi näin?
Meillä kyllä miehet avaavat ovia naisille, muista käytöstavoista voidaan sitten olla eri mieltä. Syömässä käydään yleensä sekaporukassa ja aina ovet avataan naisille. Kerran toisen naisen kanssa kahdestaan syömässä käytyämme seisottiin oven edessä, mikä ei auennutkaan ja revettiin nauruun kun tajuttiin että kumpikin odotti miehen avaavan oven.