Tajusin kauhean asian: KOKO sukumme elää yhteiskunnan rahoilla!
Minä=opiskelen yliopistossa
pikkusisko=hoitovapaalla
pikkuveli=työtön
äiti= eläkkeellä
isä=eläkkeellä
isoäiti=eläkkeellä, palvelutalossa
isoisä=eläkkeellä, sairaalassa
1.serkku=työtön
2.serkku=armeijassa
3.serkku=asuu englannissa, töissä
4.serkku=opiskelija
5.serkku=työtön
eno=työtön
2.eno=työkyvyttömyyseläkkeellä
täti=eläkkeellä
setä=ruotsissa, töissä
2.setä=eläkkeellä
Kommentit (51)
Minä töissä
Mies töissä
Vanhin lapsi opiskelee/ töissä
Keskimmäinen lapsi opiskelee/töissä
Nuorin lapsi opiskelee
Mummo eläkkeellä
Pappa eläkkeellä isomummo eläkkeellä
Isopappa kuollut
Sisko töissä
Veli töissä
Aika erikoista... Meillä huoltosuhde olisi sukuun katsotessa ihan ookoo kai...
Minä ja veljeni: amk/yo-opiskelijoita
siskoni: töissä
isä: töissä
äiti: yo-opiskelija, vaihtoi alaa parinkymmenen työvuoden jälkeen, opintotuet jo käytetty eli isän tuloilla ovat
elossa olevat isovanhemmat: eläkkeellä
serkut: 3 koululaista, 2 lukiolaista, 2 armeijassa, 2 työssäkäyvää, 1 työssäkäyvä opiskelija
4 tätiä ja 3 setää: kaikki töissä
eno: menestyvä yrittäjä eli töissä sekin
Tähän asti kaikki työssäkäyvät lähisuvussa korkeakoulutettuja ja koulutustaan vastaavassa työssä.
Itse olen valtion virassa
Miehellä pikkufirma jossa muutama työntekijä
Kaksi lasta koulussa
Äiti eläkkeellä
Veli yksityisellä töissä, samoin hänen vaimonsa, kolme lasta koulussa.
Sisar töissä yksityisellä.
Toinen sisar työtön, eronnut, kaksi lasta.
siis 14:sta 5 töissä. Lienee vähän heikompi huoltosuhde kuin Suomessa keskimäärin.
Serkkuja on jotain parisen kymmentä, enkä kaikkien asioita edes tunne, joten pysyin vanhempieni jälkeläisissä.
Vierailija kirjoitti:
Meillä ei ainuttakaan elättiä. Sisarukset yrittäjiä, puolisot töissä kunnalla ja yksityisellä. Minä töissä yksityisellä ja sivutoiminen yrittäjä. Mies töissä yksityisellä. Vanhemmat "eläkkeellä", mutta yrittäjiä. Suvussa muutenkin paljon yrittäjiä. Kukaan ei varmasti ottaisi mitään köyhien apuja valtiolta vastaan. Aina on pärjätty ilmankin.
Et nyt tainnut tajuta mistä tuossa elätettävyydessä on kyse. Jokainen ihminen on osan elämästään muiden elätettävänä. Kaikki lapset, koululaiset ja opiskelijat. Äitiyslomalaiset. Ja kai joku sukulaisistasi saa myös eläkettä jossain osalla vanhuuttaan.
Sinällään kiva (kai), jos perheenne eläisi aivan omillaan ja kaikki sylivauvasta lähtien tekisivät tuottavaa työtä. Länsimaissa siihen ei liene kyennyt kuin joku Michael Jackson korkeintaan, joka kuusivuotiaasta eteenpäin elätti aikamoisen määrän ihmisiä...
Kyllähän se huoltosuhde alkaa jo ikärakenteen vuoksi tätä maata painaa. Lisäksi työttömyys ja pitkät opiskeluajat...kyllä mietityttää miten kustannetaan. Toki monen eläke on itse tienattu, mutta silti.
Äiti=töissä
Isä=töissä
Veli=töissä
Sisko=opiskelija
Neljä isovanhempaa eläkkeellä
Setä=eläkkeellä
Setä=töissä
Eno=töissä
Eno=töissä
Eno=pummi
Täti=töissä
Täti=ulkomailla
Serkku=töissä
Serkku=töissä(?)
Serkku=töissä
Serkku=töissä
Serkku=töissä
Serkku=töissä
Serkku=töissä (äitiyslomalla)
Serkku=opiskelija
Serkku=opiskelija
Serkku=pummi
Loput serkuista ovat koululaisia, pikkulapsia tai asuvat ulkomailla
Itse olen opiskelija ja käyn töissä
Minulla on iso suku, mutta mielestäni huoltosuhde on ihan hyvä. Lisäksi kaikki isovanhempani ovat tehneet noin viidenkymmenen vuoden työurat tai olleet kotona hoitamassa lapsia ja lapsenlapsia
No me käymme miehen kanssa töissä, mutta pojista toinen opiskelee yliopistossa ja toinen, opiskelee amk:ssa, sen lisäksi on pitkäaikaissairas niin että tarvitsee paljon yhteiskunnan palveluita ja on tarvinnut lapsesta saakka. Kaikki veromme menevät kyllä kevyesti siihen, mitä lapsemme tarvitsevat. Toivotaan, että heistä tulee vielä veronmaksajia.
Tiedätkö mitä? Ei kutita mun persettä sitten yhtään :) tiedän kyllä, että monen persettä kutittaa ja pahasti ;D
Vierailija kirjoitti:
Eihän opiskelu yliopistossa - niin kuin ei mikään muukaan esimerkkisi - automaattisesti tarkoita, että elää yhteiskunnan rahoilla.
Aivan älytön yksinkertaistus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän opiskelu yliopistossa - niin kuin ei mikään muukaan esimerkkisi - automaattisesti tarkoita, että elää yhteiskunnan rahoilla.
Aivan älytön yksinkertaistus.
Huoltosuhdelukua määriteltäessä yksinkertaistetaan tosiaan paljon, mutta suuntaviivoja antavasta laskentatavasta siinä onkin kyse.
Yliopisto-opiskelija elää yhteiskunnan rahoilla siinä mielessä, että yhteiskunta kustantaa sillä ajalla kalliin koulutuksen. Se, käytätkö sinä aikana elämiseesi perintörahojasi, käytkö sivutöissä, nostatko opintorahaa tai maksavatko vanhempasi elämisesi ei ole opintojesi kustannusten kannalta niin kovin paljon merkitystä.
Sisko Toimitusjohtaja
Veli Toimitusjohtaja
Isä Toimitusjohtaja
Äiti Toimitusjohtaja
Minä Toimitusjohtaja