Ihmettelen ihmisten tiedonhakutaitoja
Täälläkin kysellään milloin kenenkin bloggaajan nimeä (viimeksi rillan kodin miehennimeä). Itse olen löytänyt kaikki ihan päättelemällä. Samoin seinäjoen teini-ihastuksen. Pohtikaa ja päätelkää.
Kommentit (31)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laiskuus on päivän sana. Monet eivät osaa seuloa googlauksen tuloksien seasta sitä uskottavinta tietoakaan, joten tyytyvät jonkun toisen palstalaisen "oikeaan näkemykseen". Lähdekritiikki ei ole palstan nuorten taitolaji varsinkaan. Ihan täydestä menevät MV ja Rokotusinfo.
Itse kyllä keskustelisin mielummin mielipiteistä vasta sen jälkeen, kun alla on ns. faktaa tai hyvä lähde. Ei se ole keskustelua, että vinkuu muita etsimään vastauksia, kun itseä ei huvita.
Minusta me keski-ikäiset ei olla tässä asiassa yhtään sen kummempia, monesti vielä helpommin uskotaan, "kun se kerran oli internetissä".
En kyllä allekirjoita tuota. Olen keski-ikäinen enkä kyllä tunne yhtäkään ihmistä ikäisistäni, joka olisi noin puusilmäinen. Edes 7-kymppinen äitini ei ole tuollainen netinkäyttäjä. Oikeastaan olin kyllä väärässä puhuessani "palstan nuorista", ei se varmasti iästä ole kiinni, vaan yleensäkin yleissivistyksestä. Kun on enemmän pohjatietoa, on näkökulmaa enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mobiililla on hitaampaa googlettaa, vastauksen saa täältä nopeampaa
Eli laiskuuden takana on mobiilin käyttö? Mikset käyttäisi hauissa apuna vaikka äänihakua? Ei tarvitse jaksaa liikuttaa sormeakan niin monta kertaa.
Kaikilla ei ole huippumodernit laitteet
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laiskuus on päivän sana. Monet eivät osaa seuloa googlauksen tuloksien seasta sitä uskottavinta tietoakaan, joten tyytyvät jonkun toisen palstalaisen "oikeaan näkemykseen". Lähdekritiikki ei ole palstan nuorten taitolaji varsinkaan. Ihan täydestä menevät MV ja Rokotusinfo.
Itse kyllä keskustelisin mielummin mielipiteistä vasta sen jälkeen, kun alla on ns. faktaa tai hyvä lähde. Ei se ole keskustelua, että vinkuu muita etsimään vastauksia, kun itseä ei huvita.
Minusta me keski-ikäiset ei olla tässä asiassa yhtään sen kummempia, monesti vielä helpommin uskotaan, "kun se kerran oli internetissä".
En kyllä allekirjoita tuota. Olen keski-ikäinen enkä kyllä tunne yhtäkään ihmistä ikäisistäni, joka olisi noin puusilmäinen. Edes 7-kymppinen äitini ei ole tuollainen netinkäyttäjä. Oikeastaan olin kyllä väärässä puhuessani "palstan nuorista", ei se varmasti iästä ole kiinni, vaan yleensäkin yleissivistyksestä. Kun on enemmän pohjatietoa, on näkökulmaa enemmän.
Näin se varmaan on, kaikenikäisissä on niitä, jotka eivät lähdekritiikin päälle ymmärrä, eivät oikeastaan välitäkään siitä, vaikka käsite olisikin tuttu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap oot pelle.
Kiitos! Sinullakin on hyvät tiedonhakutaidot :)
Mielestäni on, ja etsin usein itse vastauksen ensin, mutta ei se estä minua vastaamasta jos joku asiallisesti kysyy asiaa johon tiedän vastauksen. Tämä on kuitenkin keskustelupalsta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli laiskuuden takana on mobiilin käyttö? Mikset käyttäisi hauissa apuna vaikka äänihakua? Ei tarvitse jaksaa liikuttaa sormeakan niin monta kertaa.
Äänihakua :dddddddd
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo,ei ole kaikilla. Joillakin on jopa lankapuhelin, sillä on huono googlata. Onko äänihaku huippumoderni ominaisuus älypuhelimessa? Luulin, että se löytyy nykyään melkein mistä vain.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset ovat laiskoja, on helpompi kysyä ja etenkin tällaisesta paikasta, kun niitä aina riittää, jotka haluaa osoittaa, että he kyllä tietävät. Tuollaiset mainitsemasi asiat ovat kyllä niitä turhanaikaisempia juttuja kysyttäväksi, mutta kai nekin jotain kiinnostaa.
Otsikon perusteella kuvittelin kyseessä olevan jotain tähdellisempiä asioita, joita on oikeasti kyllä helppo ottaa itsekin selkoa, mutta kysytään silti täällä. Vaikka jotain aukioloaikoja tai muuta sellaista.
Anteeksi mutta mikä voisi olla helpompaa kuin kysyä täällä?
No joo, jollei vastausten oikeellisuudella ole väliä, niin sitten ei ehkä mikään. :)
Netti on täynnä "oikeita" vastauksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Äänihakua :dddddddd
Mikä siinä naurattaa? Pitääkö se sanoa englanniksi, ettei nolota?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo,ei ole kaikilla. Joillakin on jopa lankapuhelin, sillä on huono googlata. Onko äänihaku huippumoderni ominaisuus älypuhelimessa? Luulin, että se löytyy nykyään melkein mistä vain.
Luulo ei ole tietoa. Mitäpä jos huippunerona tiedonhakijana etsisit tietoa kuinka monella suomalaisella on käytössään puhelin jossa on äänihaku. Kaikissa älypuhelimissa sitä ei todellakaan ole.
Aika noloa jäädä kakkoseksi teinimurhaajatytylle tiedonhakutaidoissa