Autoimmuunisairaus ja ruokavalio
Minulla on mitä todennäköisemmin reuma, mutta vielä en ole saanut varsinaista diagnoosia tai lääkitystä. Haluaisin kokeilla joskos ruokavalion muutoksella olisi vaikutusta oireisiin..
Netti on vain niin täynnä ristiriitaista tietoa, etten enää tiedä mistä aloittaa. Toiset suosii paleo-ruokavalio ja toiset sanoo ettei punaista lihaa saisi syödä ollenkaan. Samoin siemenien ja pähkinöiden kanssa, toiset suosittelee ja toisilla kiellettyjen listalla. Juu ollaan yksilöitä ja kaikki ei sovi kaikille, mutta että miten noin niin kuin pääpiirteittäin kannattaisi syödä?
Olisi kiva kuulla kokemuksia. Minkälaisella ruokavaliolla olet saanut avun sairauteesi?
Kommentit (28)
Minä noudatan gluteenitonta ruokavaliota. Gluteenittomista tuotteista käytän ihan surutta omia leipiä ja muita enkä niitä välttele, ehkä määrällisesti tosin vähän vähemmän kuin normisti syövät, lähinnä hinnan takia.
Mutta sairauteni onkin keliakia. Vaan autoimmuunisairaus sekin on. Tähän ainakin ruokavaliolla hyvin oleellinen merkitys, yllättäen :D Muista autoimmuunisairauksista ei ole kokemusta.
Itse sairastan selkärankareumaa. Kun se todettiin, yritin kipujen kanssa gluteenitonta ja tärkkelyksetöntä ruokavaliota kolme kuukautta, kun tuntui että jotain täytyi tehdä ja joidenkin mukaan tästä olisi apua. Olin tosi tiukka, esim en syönyt mitään jalostettuja maitotuotteita, jossa tärkkelystä jne. Ei ollut minulla kipuihin mitään vaikutusta. En ole ennen sairastumistakaan syönyt lihaa, tai juonut esim. olutta. En tosin usko mihinkään "luontaistuotteisiinkaan", varmaan osaksi nämä "ruokavaliot" vaikuttavat plasebon tavoin. Mutta tietty sehän sama jos toimii, mutta siis itse en saanut apua.
Vierailija kirjoitti:
Itselläni auttoi viljojen ja maidon vähentäminen. Yksittäinen leipä ei haittaa vielä mitään, mutta se suositeltu 6-8 näkyy jo selvästi nivelissä seuraavana päivänä.
Mistä johtuu tämä käsitys että muka leipää suositellaan 6-8 palaa päivässä?
Vierailija kirjoitti:
Mun nivelreuma on ollut pari vuotta täysin oireeton gluteenittomalla kasvospainotteisella ruokavaliolla. Syön joskus vähän luontaisesti gluteenittomista jauhoista tehtyä leipää mutta en joka päivä. Lihaa syön jos joku laittaa mutta itse en, ehkä kerran pari kk tulee syötyä joku liharuoka. Tavallista maitoa en käytä, jugurttia kyllä. Vältän myös sokeria.
Missään muussa en ol ehdoton kuin gluteenissa, ei tarvi tehdä tästä syömisestä mitään numeroa kun joitakin ihmisiä tuntuu ärsyttävän. Mulla toimii tosi hyvin näin, ei mitään lääkitystä.
Aloitin Rauli Mäkelän ohjeen mukaan tiukalla eliminaatiodieetillä ja tietyillä ravintolisillä. Nyt purkista vain D-vitamiinia.
Jos tulee syötyä paljon sokeria tai leivonnaisia tai pastaa, nivelet ei tykkää vaikkei gluteenia oliskaan. Nekin tuntemukset on kuitenkin tosi kaukana siitä kun ei pystynyt täydestä maitopurkista pitämään kiinni kun sormiin sattui. Kannattaa siis kokeilla, muutamien viikkojen aikana jo huomaat auttaako sua. Googlaa se Mäkelä.
Hei, osaatko sanoa paljonko maksaa käynnit Mäkelän vastaanotolla? Onko vastaavaa Tampereella, kenellään kokemuksia?
Suosittelen liittymään Antti Heikkilän terveysklubiin. Saat Lääkäri Antti Heikkilältä terveysneuvontaa ja ruokareseptejä. Tutustu ihmeessä Antin blogiin ja terveysklubin sivuihin. Antti on suomen johtava ravintoasioihin perehtynyt lääkäri (vaikka asuukin nykyään saksassa hän palvelee asiakkaita nettivastaanotolla ja henkilökohtaisesti sopimuksen mukaan Eiran Sairaalassa).
http://www.anttiheikkila.com/blogi/
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itselläni auttoi viljojen ja maidon vähentäminen. Yksittäinen leipä ei haittaa vielä mitään, mutta se suositeltu 6-8 näkyy jo selvästi nivelissä seuraavana päivänä.
Mistä johtuu tämä käsitys että muka leipää suositellaan 6-8 palaa päivässä?
Mainoksissa se on ollut kautta aikojen. En tiedä m i s t ä muualta
Selvittäkää ihmeessä!
http://koti.netplaza.fi/~paula/maalla/kalkkunakukkoja.htm
Mistä niitä untuvikkoja vois tilata? Luomukalkkunaa vaan etsin.
Kyllä se hyvin nopeasti iskee, ainakin minulla. 20 minuutista pariin tuntiin. Riippuu tietenkin paljonko määrällisesti on tullut nautittua epäsopivaa ruoka-ainetta.
Nro 18