Miksi ateistit viettävät joulua?

Vierailija

Joulu on jeesuksen syntymisen juhlapäivä. Miksi te ateisitit siis vietätte joulua kun kerran ette usko jeesukseen?
T. Kristitty

Sivut

Kommentit (65)

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Joulu on vain vanhan juhlan päälle laitettu kristillinen juhla. Muinaisina aikoina noihin aikoihin juhlittiin talvipäivänseisausta eli sitä,että valo voittaa pimeyden. Minä en vietä kristillistä joulua vaan valon juhlaa.

Muinainen talvipäivänseisaus on myös uskonnollinen juhla. Tosin sinä ja moni muu ette vietä kumpaakaan, vaan kaupallista joulua.

Itse en juhli, ja olemme jälleen perheen kanssa lomalla kaukana Suomesta ja sen kaupallisesta jouluhössötyksestä.

Vierailija

Haluan juhlia läheisten kanssa. Mun äiti kuuluu kirkkoon ja viettää joulua kristillisenä juhlana. Se on minulle ok, olen kuitenkin saanut kristillisen kasvatuksen vaikka nykyään olen ateisti.Joulussa pidän juuri monista jouluperinteistä. Se on myös sellaista hiljentymisen aikaa.

Vierailija

Sana joulu nimenomaan tarkoittaa sitä talvipäivänseisauksen juhlaa, jota on vietetty paljon ennen kristillistä hapatusta.
Tuo Jeesuksen oletettu syntymäpäivä on on myöhäinen päälleliimaus.
Miksi ap.joka oletettavasti on kristitty viettää tälläistä pakanallista juhlaa

Vierailija

Niin, miksi kristityt viettävät vappua tai itsenäisyyspäivää? Jokainen voi viettää mitä juhlaa haluaa ja millä perusteella haluaa. Itse vietän joulua hyvän mielen ja yhdessä olon juhlana.  Laulan myös mielelläni joululauluja, myös  virsiä. Se liittyy traditioihin ja muistoihin, ja yhteisöllisyyteen. Ja minusta Jeesus-kertomus on symppis ja se herättelee ajatuksia. En pidä häntä vapahtatajana enkä usko kolmiyhteyteen tai jumalaan, mutta kertomushan on hyvä.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Joulu on vain vanhan juhlan päälle laitettu kristillinen juhla. Muinaisina aikoina noihin aikoihin juhlittiin talvipäivänseisausta eli sitä,että valo voittaa pimeyden. Minä en vietä kristillistä joulua vaan valon juhlaa.

Sama  täällä. Sesongin tärkein hetki on tänä vuonna 22.12. klo 6.48. Silloin alkaa maapallo taas kääntää pohjoista poskeaan kohti valoa. Joulua meillä vietetään hyvin perinteisin maalaismenoin sillä poikkeuksella, että mitään kristillistä ei perinteeseemme kuulu. Paitsi tähti kuusen latvassa.

Vierailija

Miksi vietät kristittynä pakanajuhlaa?

Itse en vietä joulua ollenkaan, töissä vetämässä hyvät lisät. Näin ateistina. Ei sillä, voisin tuota perinteistä kaupallista coca-cola joulua viettää ja nauttia vapaista, mutta noh, noillakin lisärahoilla voi sitten tehdä jotain mukavaa.

Vierailija

En juhli mitään jeesus juhlaa vaan joulua. Sanooko joulupukki mitään? Usko sinä siihen jeesukseen ja anna meidän tyytyä joulupukkiin.

Vierailija

Ah, nämä kysymykset tulee yhtä varmasti kuin joululaulut kauppoihin - ja suunnilleen samoihin aikoihin.

Itse juhlin sitä perhejuhlana, onkiva juhlia yhdessä syöden hyvin, yhteisetsä ajasta nauttien ja (voi kauheeta!) antaen lahjoja. Joo, ihan ilolla otamme osaa siihen materialistiseen lahjojen antamiseenkin, rakkaille ihmisille haluaa tuottaa hyvää mieltä joten on jopa kivaa keksiä jotain annettavaa mistä pitävät. Suomessa on pitkä ja pimeä kylmä kausi, jota joulu kivasti piristää.

Miksi kristityt juhlivat joulua? Ei se Jeesus silloin syntynyt edes Raamatun mukaan (haloo, lampaiden karitsoimisaika...), pöllitte vaan juhlan pakanoilta! Jos ateisteille ei riitä selitykseksi että se on tapa josta pitävät ilman uskontoa, niin ei se riitä kristityillekään että on jo tullut tavaksi.

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat