Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Te, jotka puette lapsenne sukupuolineutraalisti..

Vierailija
20.11.2015 |

Harmittaako teitä jos teillä on esim tyttö jolla sininen haalari, että joku sanoo häntä pojaksi?
Tuli vaan mieleen, kun näin yhtenä päivänä söpön lapsen ja luulin häntä pojaksi vaatetuksen perusteella, mutta kun hän riisui ulkovaatteet, olikin selvästi tyttö. (Tai no, mistäs minä sen tiedän varmaksi!). Niin että jos olisin vaikka vahingossa möläyttänyt lapsen äidille että "söpö poika sinulla", olisinko ollut täysi tollo?

Älkää sitten käsittäkö väärin, mulle on aivan sama minkä väriset vaatteet kenelläkin on jne, tuli vaan mieleen tämmöinen..

Kommentit (27)

Vierailija
21/27 |
20.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ohis:

On muuten turhauttavaa kun mulla on tollanen 4v tyttö joka rakastaa mekkoja ja pinkkiä väriä ja haluaa siis pukeutua oikeestaan aina pinkkiin. Sit jotkut äidit ketä tapaa alkaa just selittämään sukupuolineutraalista pukeutumisesta ja tuntuu katsovan kieroon kun tyttöni on pinkeissä. Ihan kun nykyään pitäisjo väkisin pukea se lapsensa niin,että varmasti on sukupuolineutraalia kasvatusta.

Minua on ärsyttänyt sama asia myös. Ja huokailut, että onneksi meillä ei ollut/meni ohi prinsessavaihe, kun se on niin ärsyttävää. Mietin silloin, että tyttöparka jos joskus keksii jonkin todella tyttömäisen kiinnostuksen aiheen, tukeeko vanhemma häntä silloin ollenkaan? 

Meillä tyttö osaa kiivetä puuhun, pelata sählyä, tietää Star Wars-hahmot jne, mutta on nytkin kaivanut itselleen rimpsumekon ja yhdistänyt sen Frozen-paitaan ja My Little Pony - sukkiin. Isoveljestään ei kukaan ole kommentoinut mitään, kun tämä on mennyt Darth Vader - maski päällä leikkipuistossa ja huitonut kepeillä niin, että olen komentanut hänet kotiin. 

Kolmas lapsi on meillä kaksiviikkoinen tyttö, jolla oli tänään vaunuissa päällä tummansininen haalari ja valkoinen kypärämyssy. Makuupussi on niin sukupuolineutraali kuin olla ja voi, mutta vaunujen sadesuoja kyllä paljasaa sukupuolen. Niin johan oli naapurin mummo sekaisin, kun on tytön vaunut mutta etä poikahan se siellä ihan selvästi on! Minua tämä nauratti, mutta päiväkodissa ei viime keväänä naurattanut yhtään kun tytöt ja pojat oli jaettu omiin liikuntaryhmiin ja eroteltu vielä värein: tytöt punaisissa jumppaamassa, pojat sinisissä pelaamassa jalkapalloa.

Miksi ei toisinpäin?!

Vierailija
22/27 |
20.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen aina ihmetellyt, että mitä sukupuolineutraalia siinä on, että esim. tyttövauva/lapsi puetaan "poikien väreihin", eli vaaleansiniseen jne. Silloinhan lapsi juurikin altistetaan tietyn sukupuolen alaiseksi, eli pojaksi. Sama meininki, kun takavuosina liikenaiset pukeutuivat miehekkäisiin pukuihin ja blazereihin ollakseen vakavastiotettavia jonkun silmissä. Minulle sukupuolineutraali tarkoittaisi ihan muita värejä kuin perinteiset siniset ja pinkit. Yrittäisin löytää lapselle esim beigeä, vaaleaa, harmaata tai ruskeaa päällepantavaa... punainenkin voisi toimia. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/27 |
20.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon ajatellut sukupuolineutraaliuden just niin että siihen kuuluu ihan kaikki värit, ei se että tyttö puetaan siniseen "neutraaliuden" nimissä.

Vierailija
24/27 |
20.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus kauppakeskuksen leikkipaikalla yks äiti jankutti riehuvalle ja huonosti käyttäytyvälle  pojalleen kuinka sen pitäisi ottaa "noista tytöistä" mallia, tytöt kun aina leikkii niin kauniisti eikä riehu ja heittele leluja niinkuin pojat jne jne. Se "tytöt on aina niin kauniisti kotileikkiä ja pojat aina vaan riehuu ja lyö tyttöjä"-horina kesti varmaan vartin ja se akka ihan avoimesti kadehti meitä kun meidän tytöt leikki niin kauniisti. Ja se oli oikeesti sitä mieltä että sen pojan huono käytös johtui siitä että se on poika.

Aika hurjaa. Ne kiltisti leikkivät "tytöt" oli pitkähiuksisia poikia, niille vaan ei ollut aiemmin kerrottu että vaan tytöt leikkii nätisti ja pojat aina vaan riehuu.  :)

Yritän vaan sanoa että aikamoisia ääripäitä näissä asioissa löytyy kun löytyy ihmisiä jotka on sitä mieltä että poika ei sukupuolensa takia osaa olla rauhallisesti ja toisten lasten heitteleminen leluilla johtuu vaan siitä että pojat on niin riehakkaita luonnostaan.

Siinä, että lapsesta ei pysty ensi näkemältä päättelemään sukupuolta, on ainakin se etu että lapsesta ei voida tehdä minkäänlaisia ennakko-olettamuksia sen suhteen millainen se on, miten se käyttäytyy ja millä se haluaa leikkiä.

Vierailija
25/27 |
20.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Harmittaako teitä jos teillä on esim tyttö jolla sininen haalari, että joku sanoo häntä pojaksi?..

Ei harmita... tai harmittanut... nykyisinen varmasti harmittaisi enemmän lapsia itseään joten en pue väksin pojalle tyttöväriä tai tytölle poika väriä.

Vierailija
26/27 |
20.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tytölläni oli joskus vauvaiässä vaaleansininen haalari. Yllättävän usein kommentoitiin jotain pojasta ("onpa iloinen poika", "ihanan reipas poika" jne), en suuttunut vaan aina korjasin että tyttö ja hymyilin.

Itse en tee oletuksia värien perusteella enkä koskaan pojittele tai tytöttele ellen ole 100% varma, en tosin silloinkaan näe tarpeelliseksi korostaa sukupuolta. Toki nyt kuulostaa joskus kivemmalta sanoa "oletpa sinä jo iso tyttö" kuin "oletpa sinä jo iso lapsi".

Vierailija
27/27 |
20.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huomaa, että on Suomessa on liian hyvin asiat, kun jaksetaan jauhaa näinkin turhanpäiväisestä asiasta...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän neljä neljä