Häät kesällä 2016 - miestä on alkanut ahdistamaan - mitä tehdä?

Vierailija

Mieheni kosi minua ja kihlauduimme reilun pari vuotta sitten. Silloin tottakai aloimme suunnittelemaan ajankohtaa myös häillemme. Ajankohdaksi valikoitui kesä 2016, eli ensi kesä.
Suunnitelmia häitä varten on tehty jo varsin pitkälle, vieraslistaa, teemaa/tyyliä, kummankin puvut, minun sormus, ruokapuoli, paikka, juomatarjoilu, jne... Eli suunnitelmat ovat jo varsin hyvässä vaiheessa.
Pari viikkoa sitten mies kuitenkin alkoi avautumaan erään keskustelun yhteydessä siitä, että häntä on alkanut ahdistamaan ajatus häistä. Ahdistusta on kuulemma ollut kerran aiemminkin, sellasena parin kuukauden jaksona kun minä olin melko masentuneessa mielentilassa läheisen kuoleman tähden. Hän sanoo olevansa muutenkin stressaantunut ja ahdistunut yleisesti, itse huomaan hänen olevan masentunut. Tulevaisuuden suunnitelmat ovat hänellä tällähetkellä vain himmeitä epämääräisiä haamuja siitä että "Olis kiva joskus asua ulkomailla".
Tämä asia on ollut minulle kova paikka. Häiden suunnittelu on nyt tällähetkellä laitettu tilapäisesti jäihin, haluan antaa miehelle rauhaa selvitellä ajatuksiaan. En silti voi sille mitään kuinka suuri pettymys ja suru minulla on tästä asiasta. Itse olen ollut kokoajan aivan täysillä mukana ja haaveillut paljon häistämme. Olen pitänyt häntä alusta alkaen minulle oikeana ihmisenä. Pettymys ja suru on suuri, tuntuu petetyltä, mies itse kosi minua ja jo ennen kosintaakin vihjaili välillä naimisiin menosta ja haaveili erilaisista hääpaikoista. Tiedän että ajattelen itsekkäästi, ymmärrän tosiaan kyllä millaista ahdistus ja masennus on koska kärsin siitä itsekin.

Onko kellään ollut vastaavaa tilannetta elämässään? Onko jollain vanhemmalla ja viisammalla neuvoja tai elämänkokemusta kommentoida tilannetta ja antaa neuvoja mitä tämä tarkoittaa, mitä minun tai miehen pitäisi tehdä?

Kiitos paljon vastauksista.

T. Surullinen kesämorsian 27v

Sivut

Kommentit (45)

Vierailija

Miehelläsi on itsetutkiskelun paikka ja on alkanut arvottamaan elämäänsä uudelleen.

Sinulle on kuitenkin kaikkein tärkeintä elämässäsi se, että saat leikkiä YHDEN prinsessapäiväsi prinsessaleikkiäsi?

Miehesi todellakin ansaitsisi paljon paremman puolison itselleen, ei egomaanista prinsessaleikkejä leikkivää omaan napaan tuijottajaa.

Vierailija

Ahdistaako avioituminen vai häät?
Mä en olisi pystynyt menemään ikinä naimisiin, jos olisi pitänyt järjestää jotkut juhlat. Ahdistava ajatus olla toisten pällisteltävänä.
Avioiduttiin kahdestaan maistraatissa.
Todistajatkin tuli sieltä.
N31

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Hyvä teidän suhde kun kommunikaatioyhteys ei pelaa.

Mieshän on tuossa puhunut, prinsessa on nyt allapäin, eikä hyväksy sitä että homma on jäissä.

Vierailija

Miesten kanssa kannattaa mennä naimisiin melko pian kosinnan jälkeen. Meillä mies kosi maaliskuussa ja olisin halunnut juhannushäät, hän ei vielä silloin ollut valmis avioliittoon. Ehdotin sitten että mennään seuraavan vuoden juhannuksena mutta 10kk kosinnasta joulun aikoihin hän sanoi että on valmis menemään naimisiin niin menimme sitten 22.12 naimisiin.

Vierailija

Kyllä minuakin ahdistaisi. En itse pitänyt suuria häitä valmisteluineen, koska silloin tuntuu, että koko asiasta tehdään niin iso ja pitäis olla varma että tän henkilön kanssa loppuelämän sitten varmasti on. Entäs jos niihin isoihin häihin suhteutettuna se oma fiilis ei ole aina niin voimakas. Silloin tuntuu, että on joutunut johonkin tunneliin tai putkeen josta ei ole poispääsyä ja siellä päässä häämöttää nämä monster häät ja sitten joku tila, jossa ei ole varma haluaako olla. Ahdistaisi, ja tulisi mieleen, että entäs kaikki mun haaveet ja toiveet, pääsenkö ikinä ulkomaille, vai haluuko se heti perään perheen ja sitten olen jumissa loppuelämäni... 

Perukaa häät. Voi yhdessä olla ilman naimisiinmenoakin, ja sen voi tehdä joskus myöhemmin. Älä aseta niille häille niin massiivista merkitystä. 

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Miehelläsi on itsetutkiskelun paikka ja on alkanut arvottamaan elämäänsä uudelleen.

Sinulle on kuitenkin kaikkein tärkeintä elämässäsi se, että saat leikkiä YHDEN prinsessapäiväsi prinsessaleikkiäsi?

Miehesi todellakin ansaitsisi paljon paremman puolison itselleen, ei egomaanista prinsessaleikkejä leikkivää omaan napaan tuijottajaa.

Häämme ovat hyvin pienimuotoiset, ei todellakaa mitkään prinssi- ja prinsessapäivät jossa saisin elää jotakin barbileikkiä uudelleen. Töykeää tulla väittämään mitään tuollaista kun asia ei käy mistään ilmi.
Itselleni naimisiinmeno on eräänlainen etappi suhteessa - sellainen jonka haluaisin saavuttaa juuri tämän miehen kanssa.

Vierailija

Itsellä sama kuin nelosella! Avioliitto täysin ok, häät aivan hirveä ajatus. Olin pitkään siinä uskossa että mies ei halua naimisiin, koska hän suhtautui hyvin ahdistuneesti kun puhuimme naimisiinmenosta. Kun kerroin hänelle omasta suhtautumisestani häihin (eli juhlaan) niin hän ymmärsi naimisiinmenon ja sen juhlan olevan eri asioita ja homma oli heti selvä, mentiin naimisiin parin kk:n päästä kahdestaan maistraatissa, todella hyvillä fiiliksillä. Mekään emme ottaneet ketään mukaan, käytimme maistraatin todistajia.
Kysypä ap tarkalleen mikä miestä ahdistaa, juhlat ja esilläoleminen, rahanmeno tms, vai sitten itse sitoutuminen?

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Meillä mies kosi maaliskuussa ja olisin halunnut juhannushäät, hän ei vielä silloin ollut valmis avioliittoon.

What, mies kosii eikä ole valmis naimisiin? :D Öh. Ja kyseessä vielä vissiin sinänsä tosissaan olevat ihmiset (naimishommat ajankohtaisia kuitenkin), eikä mitkään teinikihlat. No, sillälailla. Meitä on näköjään moneen junaan.

Vierailija

Kriisitilanteet saavat aina ihmiset katsomaan elämää toisesta näkökulmasta. Siksi kuolemantapaukset ja keski-iät saavat aikaiseksi työpaikan vaihtoja ja avioeroja.

Miehesi on läpikäynyt kriisin. Jos hän on -+30 v, niin sitä kutsutaan itsenäistymiskriisiksi. Tällöin ihminen vasta lopullisesti on aikuinen.

Sinun kannaltasi on toki surullista, jos mies onkin huomannut haluavansa elämältä jotain muuta. Mutta elämä on.... Jatkuvaa muutosta. Onni on se ihmissihde, jossa muututaan samaan suuntaan.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Miesten kanssa kannattaa mennä naimisiin melko pian kosinnan jälkeen.

Me oltiin kihloissa rapiat kolme vuotta ennen avioitumista. En tiedä miten vaikuttaa asiaan.
4

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä mies kosi maaliskuussa ja olisin halunnut juhannushäät, hän ei vielä silloin ollut valmis avioliittoon.

What, mies kosii eikä ole valmis naimisiin? :D Öh. Ja kyseessä vielä vissiin sinänsä tosissaan olevat ihmiset (naimishommat ajankohtaisia kuitenkin), eikä mitkään teinikihlat. No, sillälailla. Meitä on näköjään moneen junaan.

Jotkut miehet haluavat että naisella on sormus merkiksi että ovat parisuhteessa mutta eivät silti halua naimisiin. Tunnen monta avoparia jotka ovat olleen kymmenenkin vuotta naimisissa.

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat