Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

hoitajat ! kertoisiko joku viimein, mikä logiikka siinä lisämaidon pihtaamisessa piilee?

Vierailija

Miksi asiaan suhtaudutaan niin nihkeästi? Miksi äidin pitää tuntea olevansa asian vuoksi huono äiti ?
Muistan itse varmaan ikuisesti, miten kolmannen lapsen kohdalla ninjailin sääntöjä rikkoen keskellä yötä lämmittämän nälkäiselle vauvalle lisää maitoa.. en halunnut nöyryyttää itseäni enempää painamalla kutsunappia, odottamalla, painamalla taas ja sitten selittämällä naama norsunvärkillä olevalle hoitajalle että pitäisi saada tilkka maitoa nälkäiselle.

EN VAIN YMMÄRRÄ!

Sivut

Kommentit (68)

Vierailija

Joo. Samanlaisia kokemuksia olen kuullut monelta.
Imetysmyönteisyys juu, mutta entä, kun se maito oikeastikin nousee vasta kolmen vuorokauden päästä synnytyksestä! Kaksi lasta olen onnistuneesti imettänyt, ja joka kerta antanut vauvan asua rinnalla ihan alusta asti, mutta silti se maito heruu vasta pidemmän ajan kukuttua.
Jos siinä olisi osunut kovin puhdasoppinen imetsmyönteinen lätilö kohdalle, niin olisin jo käynnistänyt "kolmannen maailmansodan", mutta onneksi mun kohdalle on osunut järkeviä hoitajia, jotka ymmärtävät, että vauva tarvitsee ravintoa ja samassa huoneessa olevat äidit unta...
Perustelut, joita olen kuullut liittyvät imetyksen käynnistymiseen. Totta, maidon heruminen vaatii ponnisteluja, mutta ei ole mitään järkeä myöskään siinä, että vauva itkee koko ajan nälkäänsä, äiti kokee epäonnistuneensa ja rinnanpäät ovat verillä. Kuopuksen kanssa rintani menivät verille ja rintatulehdushan siitä tulee! Todennäköisemmin se imetys lopahtaa siihen kuin siihen, että yrittäminen olisi maltillisempaa ja lapsi tyytyväinen.

Vierailija

Minulla ensimmäisen kohdalla imetys totaalisesti epäonnistui, koska lapsi oli keskonen ja tällä pihtaamisella hän jopa kuivui..

Sitten minä kirjautin papereihini, etten aio imettää ainuttakaan tulevaa vauvaani, joten hänet aloitetaan heti korvikkeelle..löytyi yllättäen yhteinen sävel.. Sain lisämaitoa ja ei ollut ongelmia.. Imetin kyllä kaikki loput paitsi viimosen keskosen..

Pitää vain keksiä konstit..

Vierailija

Minä hain itse lisämaidon, tiedän että sektion jälkeen imetys käynnistyy hitaasti. Oma hoitaja sanoi, että hienoa että annat lisämaitoa. Viereisessä huoneessa sektioäidin vauva huusi nälissään kun äiti ei halunnut/ uskaltanut antaa lisämaitoa ja insinööri- isä yritti että pitää imettää, eikä lisämaitoa pullosta....vauva kuivui ja kärsi nälästä. Pääasia että äiti ja vauva voi hyvin, tuli se maito pullosta tai rinnasta.

Vierailija

Minulla myös maidonnousu kesti 2-3 päivää ja etenkin kuopus oli vähän helpomman synnytyksen jäljiltä pian ihan aidosti NÄLKÄINEN. Kiva kuunnella sitä tuskaa pari päivää. Imi ihan kunnolla, kyllä se jo riittää maidonnousuun, minusta sen lisäksi pitää saada hieman sitä lisämaitoa ilman mitään nöyryytystä.

Vierailija

Terveellä täysiaikaisella vauvalla on ns ruskeaa rasvaa, eikä hän tarvitse ensimmäisinä elinpäivinä muuta ravintoa kuin ne muutamat ensimmäiset äidinmaidon tipat. Jos vastasyntynyt tarvitsisi ravintoa heti syntymänsä jälkeen niin sukupuuttoonhan tässä oltaisiin kuoltu, kun maito ei ala yleensä herumaan heti vaan vasta muutaman päivän kuluttua. Tietysti jos verensokeri laskee, maitoa ei ala tulemaan monenkaan päivän päästä tms niin lisämaitoa pitää antaa. Mutta terve täysiaikainen ei sitä heti tarvitse.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Minulla taas on tullut joka kerta maitoa niukalti, vaikka miten imettäisi tai pumppaisi :-(

Ap

No ihan varmasti on, koska olet torpedoinut oman maidontuotantosi lisämaidolla. Tissimaidossa on kysynnän ja tarjonnan laki, mitä enemmän kysyntää, sitä enemmän maitoa valmistuu. Ja päin vastoin. Jokainen lisämaitotilkka on vähentänyt omaa maidontuotantoasi entisestään.

Ja tästä on turha loukkaantua, koska näin se vaan nyt menee.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Terveellä täysiaikaisella vauvalla on ns ruskeaa rasvaa, eikä hän tarvitse ensimmäisinä elinpäivinä muuta ravintoa kuin ne muutamat ensimmäiset äidinmaidon tipat. Jos vastasyntynyt tarvitsisi ravintoa heti syntymänsä jälkeen niin sukupuuttoonhan tässä oltaisiin kuoltu, kun maito ei ala yleensä herumaan heti vaan vasta muutaman päivän kuluttua. Tietysti jos verensokeri laskee, maitoa ei ala tulemaan monenkaan päivän päästä tms niin lisämaitoa pitää antaa. Mutta terve täysiaikainen ei sitä heti tarvitse.

Ei vauva siihen kuole, mutta voi kuivua ja ainakin se itku on selkeästi nälkää, koska vauva on tyytyväinen lisämaitoa saatuaan. Kiva huudattaa lasta nälässä, ja koko neljän äidin huone kuuntelee sitä tuntitolkulla keskellä yötä.
Luepa lisää perusteluita kommentistani. Minusta niissä on jo ihan riittävästi tuon järjettömän lisämaidon pihtaamisen kumoamiseksi, koska mitään SYYTÄ pihtaamiselle et sinäkään kyennyt kertomaan. Pelkkä "ei ole välttämätöntä" ei ole mikään peruste.

1

Vierailija

Minulle kerrottiin synnärillä että täysiaikaisen vauvani vatsalaukku on suunnilleen oman peukalonpääni kokoinen. Vauvalle on kertynyt rasvaa vatsassa ollessaan joten hän ei nälkiinny vaikka maidon nousu kestäisi muutaman vuorokauden.

Vierailija

Minä hain synnärillä ite maidon jos pystyin. Sairaala oli aivan täynnä ja ei tosiaan naurattanu kun vauva huutaa ja minä oon joka raajasta kiinni tipassa vaikka kuinka nappeja paineli niin kukaan ei tuu.. tupakalla kyllä ravasivat.

Vierailija

ilmeisesti et myöskään halua ymmärää, tämä tieto on nimittäin löydettävissä ihan helposti netistä: imetys lähtee paremmin käyntiin kun ei käytetä lisämaitoa ja vastasyntynyt ei tarvitse lisämaitoa ensimmäisten päivien aikana. Julkaisuja ja tutkimuksia aiheesta löytyy pilvin pimein.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla taas on tullut joka kerta maitoa niukalti, vaikka miten imettäisi tai pumppaisi :-(

Ap

No ihan varmasti on, koska olet torpedoinut oman maidontuotantosi lisämaidolla. Tissimaidossa on kysynnän ja tarjonnan laki, mitä enemmän kysyntää, sitä enemmän maitoa valmistuu. Ja päin vastoin. Jokainen lisämaitotilkka on vähentänyt omaa maidontuotantoasi entisestään.

Sinunkaan on turha loukkaantua täsä, mutta puhut silkkaa paskaa.
Todellisuudessa äidinmaidon tuotantoa pitää pitää yllä koko imetysaika. Ja kääntäen: sitä tuotantoa voi KOSKA TAHANSA lisätä, eli ne ekat päivät eivät ole sillä tavalla käänteentekeviä, että jos ei imetä tyhjillä rinnoilla rintojaan verille, maitoa ei koskaan tule riittämäänkään. Kyllä tulee vähemmälläkin yrittämisellä, kunhan vauva saa imetä useamman kertan päivässä. Imettämistä kannattaa aina yrittää hetki, ja jos vauva ei tyynny, sitten antaa lisämaitoa. Kerralla juotavat määrät ovat vastasyntyneellä joka tapauksessa niin pieniä, että vauva tarvitsee lisää taas 1-3 tunnin sisällä.
1

Vierailija

Kuulostaa kovin tutulta. Lisämaitoa pihdataan minkä ehditään, vauva huutaa nälkäänsä ja muut huoneessa olevat äidit ovat naama norsunveellä. Tuosta oppineena otin viimeksi sairaalaan mukaan omat korvikkeet ja pullot. Eipä tartte sietää sitä hoitajien/kätilöiden ylimielistä kohtelua.

Että terveisiä vaan Poriin. Tammikuussa taas nähdään.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Ap

tajuatko miten tuo sattuu, kun on imettänyt nänninpäät verillä? Kun hoitaja on repinyt tissejäsi ihmellen kovaan ääneen " no eipäs sieltä kyllä mitään heru!" En tiedä yhtään, miltä tuntuu kun tissit pamahtavat täyteen maitoa ja niitä särkee...
.entisaikaan vauvani olisivat varmaan kuivuneet ja kuolleet, olen todella
kiitollinen korvikkeista!

Ap

MINÄ EN TAPA LASTANI NÄLKÄIMETYSFANAATIKKOJEN VUOKSI !

Vierailija

Mun vastasyntynyt huusi täyttä kurkkua heti synnyttyään 40 minuuttia putkeen. Siinä kokeiltiin kaikki mahdollinen että vauva rauhoittuisi ja kutsuttiin lääkärikin paikalle. Lopulta vauva sai tuttipullosta maitoa 50 ml ja nukahti tyytyväisenä. Mulla maito nousi 3. päivänä synnytyksestä ja imetys lähti sujumaan hyvin.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat