Herkkä lapsi ja tiukka opettaja

Vierailija

Onko kokemusta tällaisesta yhtälöstä? Meillä on tällainen tilanne ja tuntuu että lapsi menee lukkoon tunnilla sen vuoksi että opettaja on tiukka ja vaativa. Kyseessä 2. lk lapsi.
Opettaja kokee ongelmana että lapsi ei osallistu tunnilla, kyse ei ole siitä ettei lapsi osaisi sillä kokeet menevät aina hyvin. Itse ajattelen että lapsi menee lukkoon ja luulee ettei osaa asioita eikä sen vuoksi tee niitä.

Kommentit (5)

Vierailija

Meillä oli tämä tilanne. En osaa neuvoa sinua, mutta toivottavasti joku muu osaa. Nyt jo aikuinen tyttäreni on avautunut minulle tästä. Hän pelkäsi opettajaa ja meni ihan lukkoon. Hän sai jonkinlaisen opettajafobian, josta toipuminen kesti vuosia.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Meillä oli tämä tilanne. En osaa neuvoa sinua, mutta toivottavasti joku muu osaa. Nyt jo aikuinen tyttäreni on avautunut minulle tästä. Hän pelkäsi opettajaa ja meni ihan lukkoon. Hän sai jonkinlaisen opettajafobian, josta toipuminen kesti vuosia.

Miten lapsesi menestyi koulussa? 

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Onko kokemusta tällaisesta yhtälöstä? Meillä on tällainen tilanne ja tuntuu että lapsi menee lukkoon tunnilla sen vuoksi että opettaja on tiukka ja vaativa. Kyseessä 2. lk lapsi.
Opettaja kokee ongelmana että lapsi ei osallistu tunnilla, kyse ei ole siitä ettei lapsi osaisi sillä kokeet menevät aina hyvin. Itse ajattelen että lapsi menee lukkoon ja luulee ettei osaa asioita eikä sen vuoksi tee niitä.

Meille tämä tapahtui jo esikoulussa ja vahinkoa korjataan vieläkin. Ja tiedätte varmaan esikoulun tavan etsiä vikoja perheistä, eli tottakai siinä alettiin etsiä perheestä ongelmaa. Sitä koko perheelle, ennen sitä kovin ehjälle ja hyvin alkaneelle, syntynyttä traumaa niitämme vieläkin ja lapsi opettelee uskomaan itseensä. Onneksi koulun opettajana on ollut tolkku tyyppi.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Meille tämä tapahtui jo esikoulussa ja vahinkoa korjataan vieläkin. Ja tiedätte varmaan esikoulun tavan etsiä vikoja perheistä, eli tottakai siinä alettiin etsiä perheestä ongelmaa. Sitä koko perheelle, ennen sitä kovin ehjälle ja hyvin alkaneelle, syntynyttä traumaa niitämme vieläkin ja lapsi opettelee uskomaan itseensä. Onneksi koulun opettajana on ollut tolkku tyyppi.

Meillä on nyt herkkä lapsi eskarissa. Siellä nimenomaan kannustetaan vastailemaan aktiivisesti. Yksi ryhmän aikuisista on "kova" tai hänellä on tivaava ja kovaääninen puhetyyli. Silti hän huomioi jännittäjät.

Vierailija

Tämä kommentti ei auta ap:n tilannetta, sori...

Mutta mä olin tuollaisessa tilanteessa ala-asteella, olin se lapsi. Opettaja oli todella tiukka ja autoritäärinen. Huusi ja nöyryytti koko luokan edessä. Minä puolestani poikkeuksellisen herkkä ja otin itseeni kaiken negatiivisen. Olisin ymmärtänyt vähemmästäkin, että vastaukseni oli väärin tai piirustukseni huono. Minä menin luokkatilanteissa myös aivan lukkoon, koko pää vain pimeni, en saanut yhtään kirkasta ajatusta esiin. Menin lukkoon myös niiden aineiden koetilanteissa, joiden oppitunneilla minulle oli eniten raivottu. Pelkäsin kouluun menemistä ihan hirveästi ja se johti siihen että halusin kuolla mieluummin kuin kohdata opettajan joka päivä.

Tuolloin vanhempani havahtuivat ja muutaman vuoden tuolla luokalla kärsittyäni pääsin vaihtamaan luokkaa. En päässyt opettajasta täysin eroon, mutta sellainen täydellinen lamaannus alkoi väistyä enkä enää oksentanut aamuisin. Vielä 10 vuoden jälkeenkin käyn mm.tämän asian vuoksi terapiassa.

Olisiko ap:n lapsen mahdollista vaithaa opettajaa/luokkaa? Keskustelu opettajan kanssa voi olla myös hyväksi, mutta muista että sinua ei välttämättä ymmärretä lainkaan vaan lapsi voi joutua ns.silmätikuksi. Yritä myös jutella lapsesi kanssa koulusta, älä syyllistä. Lapsi voi olla koulussa myös ujo. Selitä, että hän on hyvä ja arvokas, joten hän voi hyvin sanoa ajatuksiaan luokassa ääneen (viitattuaan). Tärkeintä on, että lapsella säilyy keskusteluyhteys kotiin ja hän tietää että teihin voi luottaa, olette turvallisia ja hyväksyviä. Se auttaa lapsen terveen itsetunnon kehittymiseen, joka voi vaurioitua jos lapsi kokee olevansa esim.luokassa epäonnistunut. Tsemppiä.

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat