Kilpirauhasarvo mietityttää

vajaatoimija

Eli minulla kilppiksen vajaatoiminta todettu Toukokuussa 2015.
TSH oli 4,98 ja T4 13,9.
Vahingossa sitten mittautin arvot, kun olin syonyt 25mikroa 6viikkoa, jolloin testi kertoi sitä, että TSH oli noussut 5,28 ja T4 14,67.
Sen jälkeen olen hiljalleen nostanut annosta 100mikrogrammaan ja tänään kävin testissä ja TSH on nyt 0,12 ja T4 19,43.
Labran viitearvot ovat TSH.lle 0,27- 4.20 ja T4.lle 11,97 - 22.01.
Itse en ole mielestäni huomannut mitään kovin erikoista olotilassani, ehkä hieman palan tunnetta kurkussa aika ajoin, mutta mitä mieltä olette?
Olisiko paras vain laskea lääkitystä 25mikrogrammaa, vaiko vain 12,5mikrogrammaa?

Kommentit (10)

Vierailija

Älä nyt hyvä ihminen ala itse säätämään lääkkeiden määrää. Varsinkaan kun olet noin vähän aikaa sitä syönyt! Lääkärin kanssa keskustelua ja hän määrää sinulle sopivan annostuksen. Huomenna soittoa lääkärille ja myönnät kopeloineesi noita lääkemääräyksiä ja hän kertoo, miten korjata. Syöt aivan liikaa lääkettä ja olet liikatoiminnalla.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Lääkärin asia on määrätä annostus. Olet hyvää vauhtia menossa liikatoiminnalle, en suosittele.

Ap vastaa...

Kyseinen laakari ei asiasta paljon tieda(gynekologi), koska hanen mielesta se on ok, kun TSH on 3.00 ja hanen kanssaan olen viimeksi puhunut, kun soin 75mikrogrammaa paiva ja se oli, etta No Problem.

Siis en ole nostamassa laakitysta vaan laskemassa, koska tuo TSH 0,12 on mielestani liian alhainen ja kyselinkin mielipiteita, etta olisiko vaan paras laskea se takaisin 75mikrogrammaan paiva.

Ai niin ja asun ulkomailla, jonka varmaan kertoo jo se, etta nyt ei ole skandiaakkosia kaytossa.

Sunrise75
Seuraa 
Liittynyt9.6.2015

Vierailija kirjoitti:
Sulla on samanlaiset arvot kun mulla eli ihan hyvät. Älä enää nosta kuitenkaan annosta. Itse syön 1,5-2 mg/pv.

Ap tassa taas, mutta nimimerkilla, kun kirjautumispakko pukkasi paalle, etta paasi vastaamaan.

Juu siis en todellakaan aio nostaa annosta ja yleensakin olen saanut

sen infon, etta laakitysta voi nostella/laskea olotilan tunteiden mukaan varovaisesti ja koska en ole tuntenut mitaan sivuoireita(ja jos on ollut niin hyvin mietoja, etten ole kiinnittanyt huomiota), niin hiljalleen nostin annosta tuohon 100mikrogrammaan.

Ja paatin, etta lasken laakitysta nyt tuon 12,5mikrogrammaa, eli annos tulee olemaan

88,5mikrogrammaa ja katselen milta olo tuntuu ja mittautan taasen 6viikon kuluttua.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Eli minulla kilppiksen vajaatoiminta todettu Toukokuussa 2015.
TSH oli 4,98 ja T4 13,9.
Vahingossa sitten mittautin arvot, kun olin syonyt 25mikroa 6viikkoa, jolloin testi kertoi sitä, että TSH oli noussut 5,28 ja T4 14,67.
Sen jälkeen olen hiljalleen nostanut annosta 100mikrogrammaan ja tänään kävin testissä ja TSH on nyt 0,12 ja T4 19,43.
Labran viitearvot ovat TSH.lle 0,27- 4.20 ja T4.lle 11,97 - 22.01.
Itse en ole mielestäni huomannut mitään kovin erikoista olotilassani, ehkä hieman palan tunnetta kurkussa aika ajoin, mutta mitä mieltä olette?
Olisiko paras vain laskea lääkitystä 25mikrogrammaa, vaiko vain 12,5mikrogrammaa?

Aika matalilla TSH-arvoilla sinulle menty lääkitys aloittamaan. T4v ollut vielä normaali. Kilpirauhasen vajaatoimintaakin on kahta tyyppiä. Sitä vajaatoimintaa ja "vajaatoimintaa".

Missään nimessä ei lääkitystä kannata mennä itse säätämään. Sillä saa käytännössä vain tuhottua sydämensä ja heikennettyä älyllistä suoriutumiskykyään.

Sunrise75
Seuraa 
Liittynyt9.6.2015

AP..

Jos on karsinyt kuukautiskiertohairioista, palasta kurkussa ja helposta vasymyksesta,

kun pidemman aikaa liikkuu, kylmista varpaista/sormista ja lihas/nivelkivuista ja lievasta paniikki/ahdistuhairiosta, niin

eiko silloin ole ihan tarpeeksi kilpparin vajaatoimintaoireita?

Itsellani kaikki nama on parantunut tai poistuneet melkein kokonaan laakityksen aloituksen jalkeen ja oloni parani selvasti, kun annos oli nostettu 75mikrogrammaan.

Ei naissa tapauksissa asiantuntijoiden mukaan pida tuijottaa niinkaan TSH yms arvoihin vaan siihen minkalainen sinun vointisi on. 

Ja ihan kaikille tiedoksi, etta tiputin annostusta nyt 88,5mikrogrammaan ja odotan 6viikkoa ennekuin testautan arvot uudelleen. Joten kuten huomataan, niin kyseisessa asiassa ihmiset on niin eri mielta.

Ai niin ja tietaakseni esim.tuo TSH arvo on muutettu monessa paikassa tasan 4.00.laan tuosta 4.2.sta, joten tuo uusi alempi arvo on ns.raja, milloin voidaan alkaa puhua vajaatoiminnasta.

aikku

Se tsh saa lääkitysellä painua nollille. olleellisin voinnin kannalta on t4v arvo. Joka on sinulla vielä ihan hyvä.

nykyisten suositusten mukaan terveen ihmisen tsh arvo on alle 2,5 tai jopa alle 2. Eli todellakin aloittajalla on selkeä kilpirauhasen vajaatoiminta arvojen perusteella.

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat