Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tiesitkö että entisaikaan hullut kahlittiin navetan seinään?

Vierailija

Eivät olleet vaaraksi toisille.

Sivut

Kommentit (31)

Vierailija

Tälläistä legendaa olen ainakin kuullut selityksenä sanan "seinähullu" etymologiaksi. Todenmukaisuutta en tiedä,

Vierailija

Näin se meni. Omassa suvussakin ollut tällainen "seinähullu". Kahleilla oli kahlittu seinään, tosin torpassa tässä tapauksessa.

Vierailija

Nyt vain joudutte sietämään meitä keskuudessani. Yritän kyllä välttää yleisiä paikkoja ettei ketään ala ahdistaa. En ole facessa etteivät sukulaiset häiriinny. Perhe kestää ja jopa rakastaa mua. Onneksi näinkin voi elää. Toinen vaihtoehto on muuttaa toiselle puolen maata ja vaihtaa nimeä ja aloittaa alusta. Se voisi olla pieni mahdollisuus soluttautua takaisin ihmisten joukkoon.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Näin se meni. Omassa suvussakin ollut tällainen "seinähullu". Kahleilla oli kahlittu seinään, tosin torpassa tässä tapauksessa.
Niin, on katsottu että jos ihminen on vaaraksi itselleen tai toisille niin parempi pitää kiinni.

Vierailija

No mitä muuta silloin ollaan voitu tehdä. Ei ole ollut terapiaa, ei lääkkeitä, ei edes ruokaa. Kuitenkin se väkivaltainenkin kaveri on yritetty pitää hengissä ja jaettu hänen kanssaan se vähäinen ruoka ja suoja mitä on ylipäänsä ollut, mikä minusta kertoo aika paljon siitä, kuinka korkea kynnys ihmisellä kuitenkin on tappaa toinen ihminen jos ei ole äärimmäinen pakko.

Vierailija

Erittäin törkeistä teoista on rangaistuskäytäntönä ollut traktorin perään kahlittuna oleminen. Sittemmin kuvioihin tuli henkilöautot.

Onneksi Normaali

No mutta eikö heille nykyäänkin tehdä niin? Ainakin tuolla minun naapurissani asuva kehitysvammainen teinipoika on kahlittuna navetan seinään kiinni. Harva vain tietää hänestä, koska muuten ihmiset kävisivät pilkkaamassa ja kivittämässä häntä. Niinhän hulluja tuleekin kohdella.

Vierailija

Tarkoittaako alentuneesti syyntakeinen lievää kehitysvammaisuutta tai jopa ala-ikäisyyttä? Varttihulluus ei tule kysymykseenkään.

Vierailija

Ahdistava ajatus. Sitä tehdään pienessä määrin vieläkin osastoilla. Jos joku aiheuttaa uhkaa, niin joutuu pystyeristykseen ja jos on muu ei auta niin sidotaan lepositeillä sänkyyn kiinni. Se toimii hyvin pelotteena muillekin potilaille. Ei näytä kovin mukavalta kun potilas huutaa täyttä kurkkua ja pari vahvaa miestä retuuttaa sitä eristykseen. Itse olin pari kertaa näkemässä ja kyllä sen jälkeen oli hiljaisia miehiä tupakkahuoneessa. Sitten kun sopivasti kaikki osaston hoitajat olivat toimenpiteessä, niin me potilaat olimme ilman mitään valvontaa. Juttelimme vain hiljaa. Lääkkeen jako myöhästyi tunnilla. Vankiloissa taita olla sama käytäntö.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat