Mikä on selkein ero Autismin kirjossa ja AD(H)D:ssa?
Joillakin nuo menevät päällekkäin, mutta minkälaisia eroja olette huomanneet?
Kommentit (49)
Miehelläni on nuo molemmat. On äärimmäisen keskittymiskyvytön levoton häslääjä jolla on aina kaikki hukassa ja joka ei muista mitään, mutta toisaalta aivan mielettömän nerokas perehtyjä joka uppoutuu aivan loputtomiin kiinnostuksen kohteisiinsa ja on käsittämättömän lahjakas ja erittäin omistautunut ja sitoutunut puoliso. On ulospäinsuuntautunut jossain määrin, mutta sosiaalisesti hyvin sokea. Ajoittain myös melkein holtiton impulsiivisuuttaan, toisaalta taas liki pakko-oireinen kontrollifriikki ja tasapainoilee aina noiden kahden ääripään välillä. Haluaa kavereita, mutta ei toisaalta jaksa niiden seuraa ja ylläpitää ihmissuhteita ja ei jaksa kiinnostua aina muista tai muiden kiinnostuksenkohteistaan ja ilman lääkkeitä jää kyllä luennoimaan omista asioistaan, luojan kiitos adhd lääkitys auttaa pärjäämään myös tuon assipuolen kanssa paremmin, muuten ei jaksaisi keskittyä yrittämään sitäkään... Onpahan ainakin kiinnostavinta ja avartavinta mahdollista seuraa.
Vierailija kirjoitti:
Miehelläni on nuo molemmat. On äärimmäisen keskittymiskyvytön levoton häslääjä jolla on aina kaikki hukassa ja joka ei muista mitään, mutta toisaalta aivan mielettömän nerokas perehtyjä joka uppoutuu aivan loputtomiin kiinnostuksen kohteisiinsa ja on käsittämättömän lahjakas ja erittäin omistautunut ja sitoutunut puoliso. On ulospäinsuuntautunut jossain määrin, mutta sosiaalisesti hyvin sokea. Ajoittain myös melkein holtiton impulsiivisuuttaan, toisaalta taas liki pakko-oireinen kontrollifriikki ja tasapainoilee aina noiden kahden ääripään välillä. Haluaa kavereita, mutta ei toisaalta jaksa niiden seuraa ja ylläpitää ihmissuhteita ja ei jaksa kiinnostua aina muista tai muiden kiinnostuksenkohteistaan ja ilman lääkkeitä jää kyllä luennoimaan omista asioistaan, luojan kiitos adhd lääkitys auttaa pärjäämään myös tuon assipuolen kanssa paremmin, muuten ei jaksaisi keskittyä yrittämään sitäkään... Onpahan ainakin kiinnostavinta ja avartavinta mahdollista seuraa.
37 vastaa: kuulosti monilta osin hyvin tutulta. Tosin mulla ei ole koskaan ollut lääkitystä enkä sitä kaipaakaan. Pärjään hyvin työelämässä ja nautin elämästäni. Olen saanut kotoa evääksi ajatuksen siitä, että olen arvokas juuri tällaisena, mistä olen vanhemmilleni kiitollinen. Olen kehittänyt itselleni toimivia arjenhallintakeinoja. Voi kun kaikki saisi kokeilla pari päivää, millaista olisi olla mä. :D Elämä on niin hauskaa!
ADHD:n oireet voi onneksi ehkäistä napilla. Autismiin ei auta mikään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta millainen mahtaakaan olla noiden kahden yhdistelmä? Saattaa monesti jäädä jopa kokonaan ilman diagnoosia, sillä ne todella "naamioivat" toisiaan.
No juu ei.
Ei levottomuudella ja keskittymiskyvyttömyydellä peitetä sosiaalisten kykyjen heikkoutta, vaan ihminen näytäytyy muista VIELÄKIN erikoisemmalta ja oudommalta. Tai ihminen ei näyttäydy rauhallisemmalta tai osaa keskittyä paremmin sillä, että on sosiaalisesti pölvästi.Mutta erotusdiagnostiikka toki on vaikeaa. Onko henkilöllä autismikirjon häiriö, adhd vai molemmat?
Ei kai tuo nyt niin harvinaista ole. Vaikka en ole alan ihminen olen kuullut monesti esim. ADHD, asperger piirteillä tms. Eihän kaikki ole puhtaita sitä tai tätä. Ja toivottavasti vaikeampi erotusdiagnostiikka ei tarkoita sitä, että jää ilman kunnon diagnosointia eli ”ei se ole kumpikaan, mutta periaatteessa voisi olla kumpi vaan”
Ap, kysymyksesi on aika omituinen. Se on samaa kaliiperia kuin jos kysyisit, mikä on selkein ero päänsäryn ja vatsataudin välillä.
No, se on selkein ero, että kyse on kahdesta eri asiasta.
Adhd on keskittymiskyvyn häiriö, autismikirjo on sosiaalisten taitojen häiriö.
Se, että samalla henkilöllä saattaa olla molemmat, ei tee noista samaa häiriötä.
Esikoisellani epäillään lievää adhd:ta ja hän on menossa tutkimuksiin. Hän on sosiaalisesti erittäin herkkävaistoinen ja empaattinen, mutta keskittymiskyky katkeaa helposti mieluisissakin tekemisissä.
Kuopuksellani on asperger. Hän ei ymmärrä sosiaalisia tilanteita oikeastaan ollenkaan. Ei yhtään ystävää, ei taitoja katsoa asioita muiden näkökulmasta. Keskittyy kyllä melko hyvin, paitsi hälyssä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Autistit ja aspergerit ovat äärimmäisen rehellisiä ja johdonmukaisia; heitä ei saa kirveelläkään valehtelemaan, he pitävät jämptisti mielipiteistään ja arvoistaan kiinni ja kun he jotain lupaavat, he todella tekevät sen. Sen sijaan keskittymishäiriöisillä on varsin usein taipumusta jatkuvaan mielipiteiden vaihtamiseen eli ns. "tuuliviirimäisyyteen" sekä valehteluun.
Taidat elää jossain toisessa todellisuudessa. Tuntemani assit todellakin osaavat valehdella ja olla kusipäitä, ihan siinä kuin muutkin.
Kyllä se on ihan tutkittu juttu, että assit ovat keskimääräistä rehellisempää porukkaa. Toki yksilöiden välillä on vaihtelua.
Jaa, panepa linkki moiseen "tutkimukseen".
Assit osaavat kyllä valehdella, jos katsovat siitä olevan hyötyä. Valheet ovat vain aika kömpelöitä, koska heillä on huono taju sosiaalisista nyansseista ja teeskentelevät kömpelösti.
46
Itse asiassa ADHD, ADD eikä Asperger kumpikaan sinänsä vaikuta henkilön älykkyyteen millään tavalla. ADHD-ihmisissä on älykkyyden koko kirjo ihan kuten asseissakin. Minut on testattu erityissairaanhoidossa huippuälykkääksi ja minulla on myös ADD. ADD-oireet kyllä saavat käytöksen joskus vaikuttamaan tyhmältä tai huonomuistiselta (tavarat hukassa, myöhästely, ei muista tapaamisia), mutta monella meistä on erilaisia suuriakin lahjakkuuden tapoja. ADHD:ssa tyypillistä on, että kykyprofiili on epätasainen. Eli voi olla jossain asiassa jopa heikkolahjaisuuteen viittaavalla tavalla huono ja toisessa taas sitä parasta kärkeä. Minulla näin esimerkiksi matematiikan ja kielellisen lahjakkuuden kohdalla. (Ja tuohon matemaattisen puolen heikkouteen vaikuttaa testatusti heikko lähimuisti, mikä todella vaikeuttaa laskutoimitusten tekemistä. Pääsin kuitenkin lukion matematiikan läpi sinnittelyllä.)
Aspergerit ovat tosiaan jopa neuroottisuuteen saakka kaavamaisia (ruokia erotellaan lautasella, ne eivät saa vaikka koskettaa toisiaan yms.), tietyt lempiruoat joista ei poikkea, värit, äänimaailmassa aistiyli- tai aliherkkyys (tätä voi esiintyä myös adhd:ssa tai add:ssa) ja eivät välttämättä selviä suuressa ihmisjoukossa. ADHD sen sijaan on usein sosiaalinen ja ulospäinsuuntautunut eikä kestäisi elämää, joka olisi liian kaavamaista, vaikka toisaalta sopivat rutiinit luovat adhd-ihmisellekin usein turvallisuuden tunnetta.
Vierailija kirjoitti:
Itse asiassa ADHD, ADD eikä Asperger kumpikaan sinänsä vaikuta henkilön älykkyyteen millään tavalla. ADHD-ihmisissä on älykkyyden koko kirjo ihan kuten asseissakin. Minut on testattu erityissairaanhoidossa huippuälykkääksi ja minulla on myös ADD. ADD-oireet kyllä saavat käytöksen joskus vaikuttamaan tyhmältä tai huonomuistiselta (tavarat hukassa, myöhästely, ei muista tapaamisia), mutta monella meistä on erilaisia suuriakin lahjakkuuden tapoja. ADHD:ssa tyypillistä on, että kykyprofiili on epätasainen. Eli voi olla jossain asiassa jopa heikkolahjaisuuteen viittaavalla tavalla huono ja toisessa taas sitä parasta kärkeä. Minulla näin esimerkiksi matematiikan ja kielellisen lahjakkuuden kohdalla. (Ja tuohon matemaattisen puolen heikkouteen vaikuttaa testatusti heikko lähimuisti, mikä todella vaikeuttaa laskutoimitusten tekemistä. Pääsin kuitenkin lukion matematiikan läpi sinnittelyllä.)
Aspergerit ovat tosiaan jopa neuroottisuuteen saakka kaavamaisia (ruokia erotellaan lautasella, ne eivät saa vaikka koskettaa toisiaan yms.), tietyt lempiruoat joista ei poikkea, värit, äänimaailmassa aistiyli- tai aliherkkyys (tätä voi esiintyä myös adhd:ssa tai add:ssa) ja eivät välttämättä selviä suuressa ihmisjoukossa. ADHD sen sijaan on usein sosiaalinen ja ulospäinsuuntautunut eikä kestäisi elämää, joka olisi liian kaavamaista, vaikka toisaalta sopivat rutiinit luovat adhd-ihmisellekin usein turvallisuuden tunnetta.
Eikö ADHD:illa ole hieman pienemmät aivot?
Kyllä se on ihan tutkittu juttu, että assit ovat keskimääräistä rehellisempää porukkaa. Toki yksilöiden välillä on vaihtelua.