Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tekemistä yksivuotiaan kanssa?

Vierailija

Mistä teidän päivät koostuu yksivuotiaiden kanssa? Käyttekö kerhoissa (muskarissa tms.)?

Täällä toistaiseksi kävelemätön, kauppoja vihaava 11-kuinen ja alan olla kyllästynyt kun jokainen päivä koostuu kotona ja leikkipuistoissa käymisestä.

Kommentit (13)

Vierailija

Vie päiväkotiin jos on noin raskasta. Se on vanhemman tehtävä sopeutua ja kestää tylsyyttä, tervetuloa realismiin!

Vierailija

Avoin päiväkoti tai joku perhekerhokahvilamikälie? Netistä varmaan löytyy tietoa, että mitä palveluita lapsiperheille on tarjolla teillä päin.

Vierailija

Me käydään kerhossa ja värikylvyssä. Suosittelen ehdottomasti aloittamaan jonkun harrastuksen vauvan kanssa. Itse tulin hulluksi kotona, mutta nyt kun näen muitakin äitejä, niin jaksan taas paremmin olla kotona. Kannattaa googlata oman paikkakunnan vauvaharrastukset tai kysyä Neuvolasta.

Vierailija

olipas vittumaisia vastauksia, pahoittelut, että tuollaiset ihmisperseet ovat löytäneet internetin (ei toki siis kaikki)

onko paikkakunnallasi mitään leikkitoimintaa/MLL kerhoa? seurakunnan kerhot jne? tokikin 1v ei itse vielä kummempaa kaipaa, kun lelu suussa kulkemista ja syliä, mutta oma pää varmasti jo kaipaa aikuista seuraa :) neuvolan kauttakin voi kysyä paikkakuntasi tarjonnasta!  tsemppiä!!

Vierailija

Joku perhekerho tai puuhakerho kuten muskari, uimahalli (sielläkin ohjattua vauva/taaperouintia) ja avoin päiväkoti (aamupäivä) jos kunnassa järjestetty ovat kivoja kerta viikkoon juttuja. Myös kunnissa usein perhepuistoja, joissa järkätään ohjattua puuhaa ja tapahtumia. Jos osallistuu moneen löytyy usealle päivälle puuhaa. Pidä silmällä muutenkin lapsille järjestettäviä tapahtumia (esitykset, urheilutapahtumat..). Vaihtele leikkipuistoa, ettei kyllästy 'aina samaan'.

Kotipuuhiinkin vaihtelua: joitain lempeä-äänisiä marakasseja voi lapsi paukutella äidinkin mielimusiikin tahdissa, tyynypinoja joissa lapsi voi könytä.. Sisäkärryt on hyviä kävelemään opettelevalla.

Onko tuttuja suunnilleen samanikäisiä lapsia? Leikki- ja puistotreffit on kivoja, joissa vanhempikin saa vertaistukea.

Vierailija

Menkää perhekahvilaan, muskariin, kirjastoon, värikylpyyn, vauvojen teatteriin. Jos asutte Helsingissä niin on tietty tarjolla vaikka mitä mutta on muuallakin varmasti kaikenlaista. Esim. Design museossa on kiva näyttely lapsillekin tällä hetkellä, Kiasmasta pienet yleensä aina tykkää (ja aamupäivisin siellä on tilaa vähän juostakin) ja Annantalolla jatkuvasti ohjelmaa lapsille. Esim. Tampereella taas on Rulla ja Taidemuseon muumilaakso, jotka on mukavia piipahduspaikkoja. Käykää syömässä ravintolassa, kahviloissa. Kyläilkää ja kutsukaa joku kylään. Askarrelkaa jotain helppoja juttuja. Värittäkää vesivärillä tai vaikka mustikalla, piirtäkää, kylpekää, tehkää luontoretkiä tai muita retkiä lähimetsään tai ihan mihin vaan. Puhallelkaa saippuakuplia, leikkikää duploilla, muovailkaa muovailuvahasta (tai miksei jostakin muustakin savesta tms), värittäkään kangastusseilla vaikka lakana, maalatkaa sormiväreillä. Tehkää vaikka joku reissu junalla (yleensä pienet rakastaa kulkuneuvoja) jos ei se kuulu teidän tavan arkeen, lähijunatkin on hyviä mutta vallankin intercityt leikkipaikkoineen. Lukekaa kirjoja ja loruja ja laulelkaa ja kuunnelkaa musiikkia ja tanssikaa. Pitäkää vaikka elokuvapäivä jonkun kivan lastenelokuvan kanssa tms. Mene vaikka johonkin ihan aikuisten juttuun ja ota lapsi mukaan (siis jonnekin jonne voi ottaa). Ja anteeksi tämän viestin käskevä sävy, olisi ennemmin pitänyt kirjoittaa, että me on tehty näitä juttuja niinkuin on mutten enää jaksanut alkaa alusta kirjoittamaan kun huomasin, että tää mun viesti on vähän oudosti muotoiltu.

Vierailija

Aiempikin vastaus on mun mutta suosittelen etsimään myös itselle jonkun liikuntaharrastuksen johon lapsen voi ottaa mukaan (ainakin joogaa tms. usein tarjolla). Suosittelen myös totuttamaan lapsen olemaan kantorepussa niin voitte retkeillä vaikka minne. Mun lapset on viihtynyt ja se on ollut itselle mukavaa.

Vierailija

Kannattaa ehdottomasti sopia treffejä kivojen äitien/isien kanssa. Puistossa pyöriminen harmaana marraskuisena aamuna tuskin on kenenkään lempipuuhaa. Mutta jos on hyvää juttuseuraa, niin aika menee mukavasti ja saa samalla avautua kotiäitiyden iloista :)

Mä en aluksi tuntenut ketää perheellisiä täältä päin, mutta jos oon tavannu jonkun, kenen kanssa juttu luistaa, oon ehdottanut treffejä. Kertaakaan ei oo kukaan kieltäytynyt!

Vierailija

Mä käyn reilu 1-vuotiaan kanssa kerhossa kaksi kertaa viikossa. Oikeasti harmittaa, jos sinne ei joskus pääse, koska on niin kiva tavata muita vanhempia ja lapsikin pääsee seurustelemaan muiden kanssa. Muutenkin käydään aika paljon kylässä kavereilla ja sukulaisilla ja kutsutaan heitä meille. Lapsen kanssa leikkipuistossa kököttäminen joka päivä ei ole munkaan suosikkipuuhaa.

Vierailija

Apua, kiitos mukavista viesteistä ja mahtavista ideoista! Osaa lähdetään toteuttamaan jo tänään, muskaria yms. harrastuksiakin on varmaan alkamassa kun vuosi vaihtuu.

Kavereita mulla ei oikein ole täällä missä asutaan enkä varsinaisesti niitä kaipaakaan mutta esim. juuri kerhoissa olisi mukava välillä vaihtaa kokemuksia ja kuulumisia muiden äitien/isien kanssa. Jos jostain saisi ihan kaverinkin niin en pistäisi toki vastaan!

Ulkoilusta tykkään kyllä kovasti enkä mulla ole mitään jokapäiväistä leikkipuistoissa oleskelua vastaan. Se vaan kun leikkipuistoissa oleskelu on päivän ainoa aktiviteetti. Ja kun näillä säillä tunnutaan olevan aina ainoita leikkipuistoissa.

Kantoreppu meille tosiaan on kovassa käytössä, rattaissa ei lapsi suostu istumaan paria minuuttia kauempaa ja autoa meillä ei ole päivisin käytössä. Nyt onneksi on taas sulaa niin päästään vielä pyöräilemään. Lapsi on siis aika menevää sorttia ja kahviloissa tai ravintoloissa käyminen ei oikein sovi. Täytyy aina olla jotain touhua lapselle.

Ja vielä tuohon yhteen kommenttiin : ei, en koe kotiäitiyttä raskaana. Olen itseasiassa onnellisempi kuin vuosiin. Täytyy olla aikamoinen superäiti jos ei lapsen kanssa kaksistaan kotona/puistoissa käynti ala puuduttamaan.

-ap

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat