Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Oletteko ottaneet tai otatteko influenssarokotuksen? Miksi tai miksi ette? Ekaa kertaa saisin ilmaiseksi.

Vierailija

En tiedä, olenko koskaan sairastanut influenssaa. Sairastan muutenkin aika vähän ja normaalit flunssat menevät päivässä ohi. On mahdollista, että sairastin pari vuotta sitten influenssan, tai mikä sikainfluenssa se oli. En käynyt lääkärissä toteamassa, mitä sairastin, mutta makasin viikon sängyssä, nukuin 20 tuntia päivässä ja join vain vettä. Se oli karmeaa. Särki niin, että itkin valveillaoloajan.

Nyt olen töissä päiväkodissa ja saisin influenssarokotuksen ilmaiseksi. Pitäisikö se ottaa? Vai ei? Onko siitä jotain haittaa, jos ei ota? Muita kuin se, että saattaa sairastaa sen influenssan?

Sivut

Kommentit (18)

Vierailija

Minäkään en ole ottanut koskaan rokotusta, en sairasta paljon. Noin joka kolmas vuosi on jonkunlainen flunssa, ei sen pahempaa. 

Vierailija

Otin tänäkin vuonna. Olen sen joka vuosi ilmaiseksi saanut kun kuulun riskiryhmään. Nyt tosin kaikki saavat meillä Espoossa ilmaisen influenssarokotuksen oli riskiryhmässä tai ei.

Vierailija

Olet töissä päiväkodissa. Jos et ota rokotusta ja sairastut influenssaan, ehdit todennäköisesti tartuttaa useammankin hoitolapsesi ennen kuin tajuat jäädä kotiin.

Ajattelepa haluatko tuottaa tuon itse kokemasi tuskan pienille lapsille?

Vierailija

En ota, sillä en kuulu riskiryhmään. En rokotuta myöskään lapsiani, sillä pelkään narkolepsiaa ja lapseni ovat jo kymmenvuotiaita ja perusterveitä.
En ole muuten ollenkaan rokotekriittinen, meillä on kaikilla perusrokotukset tietenkin kunnossa.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Olet töissä päiväkodissa. Jos et ota rokotusta ja sairastut influenssaan, ehdit todennäköisesti tartuttaa useammankin hoitolapsesi ennen kuin tajuat jäädä kotiin.

Aivan. Tätä en ajatellutkaan. Onko rokotuksesta jotain haittaa, vai miksi kaikki eivät ota sitä? Miksei siis ilmaisia rokotuksia oteta?

ap

Vierailija

No saisin astman takia ilmaiseksi. En ole kokenut tarpeelliseksi. En halua joka vuosi rokotusta, vain siksi että ehkä saatan sairastua joskus. Kärsin sitten, jos kohdalle osuu onhan tässä jo monta kymmentä vuotta selvitty ilman infulenssoja.

Vierailija

Muistaisit kyllä jos olet sairastanut influenssan.

Otin rokotuksen siksi koska työyhteisössäni on syöpää sairastava henkilö, en halua olla tartuttajana.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
En ota, sillä en kuulu riskiryhmään. En rokotuta myöskään lapsiani, sillä pelkään narkolepsiaa ja lapseni ovat jo kymmenvuotiaita ja perusterveitä.
En ole muuten ollenkaan rokotekriittinen, meillä on kaikilla perusrokotukset tietenkin kunnossa.

Narkolepsiaa? Voiko influenssarokotuksesta tulla narkolepsiaa?

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Aivan. Tätä en ajatellutkaan. Onko rokotuksesta jotain haittaa, vai miksi kaikki eivät ota sitä? Miksei siis ilmaisia rokotuksia oteta?

ap

Ei mulle ainakaan ole mitään koskaan rokotteesta tullut. Eikä ole tullut rokotettuna influenssaakaan.

Moni kai sekoittaa keskenään sen sikainfluenssarokotteen näihin muihin kausi-influenssarokotteisiin ja pelkää saavansa narkolepsian.

Vierailija

Ja kiitos teidän "perusterveiden", tartutatte myös lähipiirissänne kaikki, myös ne riskiryhmässä olevat lapset, vanhukset ja sairaat. Että itsekkäästi vaan kun "en minä koskaan sairastu", niin sama se vaikka muut minun takiani sairastuvat. Kiva asenne.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

ap

Esim siksi, ettei haluta ylimääräisiä rokotuksia.
Itse olen ottanut muutaman kerran infl.rokotteen ja molemmilla kerroilla käsi tuli todella kipeäksi ja hervottomaksi rokotteesta. Kipua kesti muutaman päivän. Lisäksi olin äärettömän väsynyt sen rokotuspäivän, nukuin neljän tunnin päiväunet ja minulle nousi melkein 38 asteen kuume kummallakin kerralla illaksi. Ei siis mitään vakavaa tai tavallisuudesta poikkeavaa... Mutta kun esim. viime vuonna arvasivat viruskannan väärin (ja sehän muuntuu koko ajan), ei rokotteen teho ollut kuin jotain 5% luokkaa. Eli melkoista hakuammuntaa osuuko rokote oikeaan viruskantaan, ja tehoaako se edes. Eihän se kaikkia tartuntoja todellakaan estä.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Narkolepsiaa? Voiko influenssarokotuksesta tulla narkolepsiaa?

Todennäköisempää saada narkolepsia influenssasta (jopa flunssasta) kuin rokoteesta. Eikä sitä voi edes saada jos ei omaa oikeaa kudostyyppiä.

Vierailija

En ota, töistä saisi kyllä ilmaiseksi. En ole tietääkseni koskaan edes sairastanut influenssaa, ja koska en kuulu mihinkään riskiryhmään, niin tauti ei todennäköisesti ole minulle järin vaarallinen tullessaankaan. En pidä rokotteita riskittöminä, joten otan rokotuksia vain sellaisia tauteja vastaan, jotka ovat oikeasti vakavia ja sen lisäksi on riittävän suuri todennäköisyys että tartunnalle altistuu. Käytännössä en aikuisena ole ottanut rokotuksia ollenkaan, koska en matkustelekaan.

Vierailija

Mä kuulun riskiryhmään ja olen ottanut lähes joka vuosi vaikka mäkin sairastan tosi vähän.

Nyt en ole vielä muistanut käydä tk:ssa. Ensi viikolla pitää yrittää muistaa. Vähän on vaan orastavaa nuhaa, jospa se ei tästä pahenisi, niin voin ottaa...

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat