Käytän "liian pientä" vaatekokoa, mutta se on sopivin!

Vierailija

Minulle koko 34 / XS (Suomessa) on sopiva koko – mistään ei kiristä ja vaate on mukava päällä ja laskeutuu kauniisti. S / 36 on liian löysä.

Olin siis ymmälläni, kun luin netissä olevia virallisia kokotaulukoita. Niiden mukaan 34 / XS on koko, joka perustuu seuraavanlaiseen mitoitukseen: rinnanympärys: 80 cm, vyötärönymp.: 64 cm ja lantionymp.: 88 cm. Tässä linkki esim. Seppälän kokotaulukkoon: https://www.seppala.fi/asiakaspalvelu/koko-opas

Omat mittani ovat rinnanymp.: 84 cm, vyöt.ymp.: 65 cm, lant.ymp.: 90 cm. Mittaan nämä strategiset mitat usein (joo, olen turhamainen), ja ne ovat aina, eli vuosikaudet, olleet samat.

Teoriassa käytän siis liian pientä vaatekokoa, mutta se on juuri sopiva! Onkohan nuo kokoluokitukset tehty tooodella paljon yläkanttiin???

Lisäksi huomasin, että eBayssä koko XS vastaa kokoa 32 (eli ns. size zero), joka on minulle liian pieni, vaikka menee juuri päälle. Harmittaa, että eBayn kokoluokitukset ovat ihan sekavat. En tiedä, pitäisikö minun tilata sieltä XS vai S -kokoa.

Sivut

Kommentit (17)

Vierailija

Johan olisi paljon kokoja, jos jokaiselle senttiluvulle olisi omansa. Ne taulukot antavat suuntaa, eivät ole ainoita oikeita totuuksia. Ne myös vaihtelee riippuen merkistä.

Vierailija

eiköhän se ole oikea, ei se ole parista sentistä kiinni, kyllähän vaate myös venyykin useimmiten. Saitpas taas ongelman aikaiseksi

Vierailija

ssss kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oh! Mä olen ollut luulossa, että koko M on 38/40! Onko tämä muuttunut, vai onko näin ollut aina?

XS/32

S/34

M/36

L/38
XL/40

Minäkin olen luullut että 36 on S kun ne molemmat on minulle sopivia...

Vierailija

ssss kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oh! Mä olen ollut luulossa, että koko M on 38/40! Onko tämä muuttunut, vai onko näin ollut aina?

XS/32
S/34
M/36
L/38
XL/40
Edit: Näin sen pitäisi mennä, mutta vaatteet ovat länsimaalaisissa ketjuvaateliikkeissä yhä suurempia ja suurempia.

Käytän kokoa 44 ja se on sama kuin XL.  Jotenkuten menee myös L.  On paljon osteltu vaatteita eri paikoista.

Vierailija

Nuo koot riippuvat hyvin paljon vaatteesta ja/tai merkistä. Itse olen noin kokoa M, mutta kaapista löytyy myös esim. koon S ja XL vaatteita, jotka ovat juuri sopivan kokoisia.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Minulle koko 34 / XS (Suomessa) on sopiva koko – mistään ei kiristä ja vaate on mukava päällä ja laskeutuu kauniisti. S / 36 on liian löysä.

Olin siis ymmälläni, kun luin netissä olevia virallisia kokotaulukoita. Niiden mukaan 34 / XS on koko, joka perustuu seuraavanlaiseen mitoitukseen: rinnanympärys: 80 cm, vyötärönymp.: 64 cm ja lantionymp.: 88 cm. Tässä linkki esim. Seppälän kokotaulukkoon: https://www.seppala.fi/asiakaspalvelu/koko-opas

Omat mittani ovat rinnanymp.: 84 cm, vyöt.ymp.: 65 cm, lant.ymp.: 90 cm. Mittaan nämä strategiset mitat usein (joo, olen turhamainen), ja ne ovat aina, eli vuosikaudet, olleet samat.

Teoriassa käytän siis liian pientä vaatekokoa, mutta se on juuri sopiva! Onkohan nuo kokoluokitukset tehty tooodella paljon yläkanttiin???

Lisäksi huomasin, että eBayssä koko XS vastaa kokoa 32 (eli ns. size zero), joka on minulle liian pieni, vaikka menee juuri päälle. Harmittaa, että eBayn kokoluokitukset ovat ihan sekavat. En tiedä, pitäisikö minun tilata sieltä XS vai S -kokoa.

Mikä tässä oli ongelmasi? Olet jonkun koon havainnut itsellesi hyväksi ja käytät sitä, mutta ei olekaan se mitä joku kokotaulukko suosittelisi? Entäs sitten? Saat kai käyttää sitä vaatekokoa, mikä hyvältä tuntuu ihan riippumatta siitä mikä numero tai kirjain lapussa lukee.

Vaatteiden kokotaulukothan eivät sitä paitsi ole suinkaan universaaleja, vaan eri maissa on omia mittataulukoita, jotka perustuvat väestön keskiarvomittoihin. Vaatteitahan ei tehdä pelkkien ympärysmittojen mukaan, ja eri puolilla maailmaa ihmisten mittasuhteet ovat hyvinkin erilaisia. Eri valmistajilla on lisäksi omat mittataulukkonsa, ja varsinkin halpatuotannossa ne voivat olla mitä sattuu.

Ei siis voi juuri ollenkaan vertailla jotain Seppälän tai ebaystä löytyneen nonamekiinalaisen tuottajan mitoitusta. Ne ovat mitä ovat.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Nuo koot riippuvat hyvin paljon vaatteesta ja/tai merkistä. Itse olen noin kokoa M, mutta kaapista löytyy myös esim. koon S ja XL vaatteita, jotka ovat juuri sopivan kokoisia.

Samoin minulla. Ei kannata turtua siihen että on vaikka kokoa M. Vaatteiden koot vaihtelevat niin paljon. Ottakaa rohkeasti isompaa/pienempää kokoa kuin tavallisesti jos se vain istuu paremmin.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
XS - 36
S - 38
M - 40
L -42
XL - 44

Nämä on skandinaaviset koot, joita noudattavag mm. H&M, Kappahl jne.

Siis anteeksi nyt vaan, mutta mitä ihmettä täällä tapahtuu?

Ja sitten jotkut vielä kehtaavat väittää että lihavuus ei ole normiintunut. Vaatekokoja hilataan ylöspäin ja ylöspäin jotta läskit saavat pukea päällensä XS koon vaatteita. Ja tämä on jotenkin OK. Onko hoikkia muka nykyään olemassa niin vähän ettei heille tarvita kokoja?

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
XS - 36
S - 38
M - 40
L -42
XL - 44

No tää selittäis sen miksi esim Seppälän vaatteista joudun nykyään aina kokeilemaam kokoa XS vaikka olen kyllä normaalisti kokoa S.
Mietin vaan, että mitä ne oikeesti XS -kokoiset päällensä pukee jos lihavien takia vaatekokoja tilataan ylöspäin.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
XS - 36
S - 38
M - 40
L -42
XL - 44

No tää selittäis sen miksi esim Seppälän vaatteista joudun nykyään aina kokeilemaam kokoa XS vaikka olen kyllä normaalisti kokoa S.
Mietin vaan, että mitä ne oikeesti XS -kokoiset päällensä pukee jos lihavien takia vaatekokoja tilataan ylöspäin.

Lasten ja nuortenosastolla on niin aikuismaisia vaatteita että sieltä vaan! Ovat edullisiakin verrattuna naisten osastoon. Olen muuten miettinyt että onkohan suurin ostajakunta pienikokoiset aikuiset noille lasten aikuismaisille vaatteille?

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat