Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tulossa kipeäksi - mikä paras apu kipeään kurkkuun?

Vierailija

Tiedättekö sen alkavan karhean kivun tunteen kurkussa juuri ennen kuin on tulossa kipeäksi? Kun ei vielä yskitä eikä ole kuumetta, mutta kurkku on karhea ja nieleminen tuntuu jo ikävältä.

Mikä siihen oikein auttaisi parhaiten? Mikä tukehduttaisi kivun tehokkaimmin? Joku tietty särkylääke? Juoma?

Antakaa vinkkejä, tuntuu niin turhauttavalta kärsiä tästä taas.... :(

Kommentit (14)

Vierailija

Lämpimät juomat (tee / inkivääri-sitruunavesi) hunajalla makeutettuna, hunajan imeskely. Lääkkeistä oma suosikkini on Bafucin Mint (ärsyttävästä mainoksesta huolimatta). Strepsilsiä en suosittele, koska siinä on lääkeaineita vähemmän ja muistaakseni sisältää enemmän sokeria.

Vierailija

Minulla on usein kurkku kipeä ja monenlaisia keinoja olen kokkeillut. Tehokkain keino ensiavuksi on kurlata kurkkua lämpimällä suolavedellä. Kurkussa olevat nielurisat, joiden ärtyminen usein on siis juuri sitä kurkkukipua, ovat osa immuunijärjestelmää ja tavallaan nappaavat ne pöpöt ensimmäisenä. Kurkun huuhteleminen rauhoittaa limakalvoja ja lievittää kurkun karheutta ja usein vie pienen kurkkukivun mennessään jo ihan sellaisenaan. 

Tulehduskipulääke ja lepo heti kun ensimmäiset oireet tulevat, on myös tehokasta hoitoa. 

Vierailija

Mukiin raastettuna 1tl raakaa inkivääriä, 1rkl hunajaa ja ripaus mustapippuria, kaada kuumaa vettä päälle ja anna hautua hetki, juo.

Vierailija

Piparminttukarkit (esim. Pohjanmaan pastillit, Fazerin Eucamenthol) auttavat jonkin aikaa (itselläni 5-15 minuuttia/pastilli). Niitä toki joutuu sitten napsimaan useammin, mutta vievät kivun kokonaan pois nopeasti ja vaikuttavat myös muuhun oloon.

Vierailija

Bafucin, Strepsils, Posivil Honey-imeskelytabletit (toimii!), Posivil kurkkusuihke , Carmolis-pastillit... onhan noita apteekissa monenlaisia valmisteita.

Vierailija

Itse otan pari särkylääkettä ja juon jotakin kuumaa, mieluiten jotakin mummon marjamehutyylistä jossa on paljon vitamiineja.

Mulla monesti se kipu ulottuu nieluun ja siis siihen nenän ja kurkun risteämiskohtaan, miksi sitä nyt kutsutaankaan. Kipu itse asiassa tuntuu jopa enemmän nenäontelon takaosassa kuin itse kurkussa.

Vierailija

Ja 10 vielä jatkaa...
Mulla nuo apteekin imeskelyjutut ei auta. Ei auta strepsilsit, ei bafucinit, ei perinteiset nestemäiset yskänlääkkeetkään. Ehkä johtuu siitä, että se kipu on enemmän nenäontelon takaosassa kuin kurkussa.

Vierailija

Voi hyvänen aika mitä ehdotuksia. Kuitenkin tietelliset tutkimukset on osoittaneet, että imeskeltävistä sinkkitableteista on oikeasti apua, kun niitä otetaan ajoissa. Heti jos on oireita.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Ja 10 vielä jatkaa...
Mulla nuo apteekin imeskelyjutut ei auta. Ei auta strepsilsit, ei bafucinit, ei perinteiset nestemäiset yskänlääkkeetkään. Ehkä johtuu siitä, että se kipu on enemmän nenäontelon takaosassa kuin kurkussa.

Myös kitarisat ovat osa samaa systeemiä kuin nielurisat (eli imukudosta), ja niiden ärtyminen tuntuu juuri tuolla missä kuvailit. Kitarisakudosta on aikuisella vähän, mutta silti sen ärtyminen  tuottaa kipua. 

Vierailija

Kuten jo aiemmin mainittiin: suolavedellä kurlailu.

Monet kerrat on tauti talttunut alkuunsa tuolla konstilla. Itse asiassa en muista koska viimeksi olisin tullutkaan kipeäksi, kun heti ensi oireisiin olen suolaveden ottanut käyttöön.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat