Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko kukaan koskaan vainonnut sinua tai tuttavaasi?

Vierailija
18.11.2015 |

Ja miten se on tapahtunut? Soiteltu, lähetelty viestiä? Seurattu kaupungilla? Vainottu jossain kotikadun läheisyydessä, tultu jopa pihalle?

Mua ei oo onneksi mitenkään pahemmin. Kerran eräs itseäni lähes 40 vuotta vanhempi mies soitteli mulle kännissä rakkaudentunnustuksia, seuraaviin puheluihin en vastannut. Yritti kerran soittaa (todennäköisesti) kännissä lähemmäs 10 kertaa saman viikonlopun aikana, se oli jo todella ahdistavaa. Lopulta tajusi itse lopettaa, enkä ole kuullut miehestä enää mitään sen jälkeen.

Kommentit (38)

Vierailija
21/38 |
10.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ex-vaimo vainosi veljeäni, vaikka oli itse ottanut eron ja asui toisen miehen kanssa. Kyttäsi ja kyyläsi, soitteli kaikkina vuorokaudenaikoina, kävi postiluukulla ja tunki tulitikkuja auton lukkoon (vanha auto).

Vierailija
22/38 |
10.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisää

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/38 |
10.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

On muutama. Kun olin 17 tapailin hetken erästä miestä, lopetettuani suhteen hän suuttui ja soitteli ja lähetteli eri tasoisia uhkauksia yli vuoden. Uhkasi mm tappaa itsensä.

Parikymppisenä työmatkalla julkisissa oli eräs vanhempi mies joka seurasi minua, tuijotti ja pyrki koskettamaan. Tätä jatkui pari vuotta. Joka aamu.

Pari vuotta eteenpäin olin virastossa töissä ja eräs virkamies iski silmänsä minuun. Hän pyysi mm.tapaamaan työpäivän jälkeen. Asemani takia se oli hyvin kiusallista.

Vuosia myöhemmin lyhyen netissä kirjoittelun jälkeen suututin erään henkilön. Hän käyttäytyi kuin pikkulapsi jolta vein tikkarin. Hän uhkasi minun henkeä ja haukkui minua vaikka miksi. Olen joutunut eristäytymään hänen takiaan. Menin hetkeksi jotenkin ihan sekaisin koko tilanteesta.

Vierailija
24/38 |
10.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on yli kahdenkymmenen vuodenkin jälkeen kaikki yhteystiedot piilotettuna, minkä lisäksi vältän paikkoja, joissa ihmiset ottavat kuvia, enkä kävele mielelläni esimerkiksi kadulla.

Kaverini antoi minun yhteystietoni kaverinsa hankalaksi osoittautuneelle ex-miesystävälle. Ehkä kyseessä oli kosto, ehkä vain viaton yritys ohjata minun mielenkiintoni pois kaverini poikaystävästä. Olisipa kaverini kysynyt minulta suoraan, olinko kiinnostunut hänen päätäni lyhyemmästä, epäsiististä ja törkyjuttuja suoltavasta poikaystävänrutjakkeestaan, sen sijaan, että yritti olla ovela.

Kaverini kertoi tuolle kaverinsa exälle, että minä olin hänestä tosi kiinnostunut. Jälkeenpäin ajatellen hän antoi myös tietoja siitä, mistä minut milloinkin voisi löytää. Mies onneksi asui monen sadan kilometrin päässä ja pääsi kyttäämään minua vain viikonloppuisin. Ensimmäisenä viikonloppuna hän ilmestyi yhteen Helsingin sadoista pubeista, jossa minä satuin olemaan kaverini ja muiden kollegoideni kanssa. Seuraavaksi löysin hänet kotitaloni etuovelta nukkumasta. Kun en lämmennyt yhtään, hän alkoi soitella minulle iltaisin, eikä tuolloin kotien lankapuhelimista nähnyt, kuka soitti, saati, että olisi voinut estää jonkin numeron.

Sain tuosta miehestä itselleni maanvaivan moneksi vuodeksi. Lopulta hän koitui omaksi kohtalokseen ryhtymällä uhkailemaan minua palkkamurhaajilla. Asia hoitui loppuun oikeusistuimessa. En ole edes muistanut häntä pitkiin aikoihin, mutta välillä kieltämättä käy mielessä se, että hän saattaa vaikka mielenhäiriössä oikeasti lähettää jonkun narkkarin perääni.

Vierailija
25/38 |
10.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä, ex-miesystävä vainosi eron jälkeen. Ramppasi oveni takana, soitteli poliiseja oveni taakse (sai muuten sakkoja noista turhista soitoistaan), soitteli työnantajalleni, isälleni ja parhaalle ystävälleni ja yritti saada heiltä uuden, salaisen numeroni (jouduin vaihtamaan ja laittamaan numeroni salaiseksi koska ex soitteli ja lähetteli satoja haukkuma- ja uhkailuviestejä jätettyäni hänet). Kaksi kertaa onnistui tunkeutumaan asuntooni kun olin lähdössä ulos (oli rappukäytävässä passissa niin etten nähnyt häntä ovisilmästä). Vainosi eron jälkeen kolmisen vuotta, edes lähestymiskiellot eivät tepsineet ko. sekopäähän. Välillä harvoin kun on tullut törmättyä häneen kaupungilla, niin yrittää tunkea iholle ja koittaa lähteä seuraamaan. Selvästi myös googlettelee nimeäni, sillä aika ajoin jos olen luonut someen profiileja itselleni, niin laittaa seuraamis/kaveripyyntöä niihin. Ja kun menen hänen profiiliin estämään hänet, niin selkeästi näkee että hän on juuri luonut profiilin (esim. Insta: 0 julkaisua, 0 seuraajaa, 0 seurattua), ihan vain jotta voisi stalkata minua kyseisessä palvelussa.

Nim. Erosta jo yli 10 vuotta aikaa

Vierailija
26/38 |
10.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tähän olisi oikeasti todella kiva saada vastaus. Olettaisin, että ainakaan yhteydenotto ei ole tarkoituksena, jos vainoaja on täysin tuntematon, niin ettei nimeäkään tiedä. Ellei vainoaja sitten pyri niillä ilmestymisillään tekemään itseään näkyväksi kohteelle ja toivo, että tämä ihastuisi ja lähestyisi, kun itse ei uskalla. (Vainoaja antaa kyllä käytöksellään itsestään niin creepyn vaikutelman, ettei muuten varmasti tule tapahtumaan.)

-Niin, ja entä niis tapauksissa , missä se vainoaja on joku joka tietää sut?? :D Ei ehkä hyvin, mutta tietää......

Vierailija
27/38 |
11.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Töissä asiakas vainosi reilu puoli vuotta. Työskentelen yksin, eikä minulla ole vartijakutsupainiketta. Aluksi hän oli ystävällinen ja vaihdoimme kuulumisia silloin tällöin (joistakin asiakkaista tulee hyviä tuttuja ja lähes kaikesta voi puhua), ja jo heti alussa tein selväksi, että minulla on jo mies (esim. kuulumisten vaihdon yhteydessä mainitsin, mitä tein mieheni kanssa viikonloppuna). Ei siinä mitään, ihan perus meininkiä. Melko pian kuitenkin huomasin, että asiakas käy luonani liian usein. Aloin tylyksi. Aloin kiireiseksi, en jutellut, en katsonut silmiin.

Parin kuukauden päästä ensi tapaamisesta asiakas toi minulle lahjaksi karkkia. Kieltäydyin. Hän maanitteli, ja muistuttaakseni miehestäni, näytin hänelle korviksiani, jotka olin juuri saanut mieheltä lahjaksi. Asiakas sanoi, että mieheni osti minulle lahjan vain sen takia, koska mieheni on mustis asiakkaani takia. Nauroin, että miehelläni ei ole mitään syytä olla mustis.

Myöhemmin asiakas yritti esitellä poskihammastaan, koska se oli kipeä, joten käänsin pääni pois ja huusin, etten todellakaan halua nähdä hänen hampaitaan, tuo ei ole normaalia käytöstä. Hän yritti myöhemmin esitellä myös tatuointiaan riisumalla vaatteitaan, mutta huusin heti, että vaatteet päälle, en halua ikinä nähdä hänen tatuointiaan ja olen nyt saanut tarpeekseni. En ole kiinnostunut, en halua olla hänen kaverinsa, hänen käytöksensä ei ole sopivaa ja hänen on poistuttava. Tyyppi meni hämilleen, yritti vielä sovitella hokien: "friends? Let's be friends? Friends? Everything ok?" Hoin itse, että ei, ei, ei, emme ole enää missään tekemisissä, emme ole kavereita emmekä mitään muutakaan. Sitten hän yritti väkisin suudella, pääsin irti ja huusin lisää. Hän pakeni paikalta, enkä nähnyt häntä kahteen viikkoon, mutta sitten hän palasi ja yritti vielä useaan kertaan "sovitella". Palvelin sen verran mitä oli pakko, mutta en puhunut mitään muuta kuin välttämättömän, eli kerroin esim. tuotteen hinnan. Sitten hän pyysi minua fb:ssä kaveriksi, estin hänet ja ilmoitin esimiehelleni. Rikosilmoitus ei edennyt mihinkään, koska mitään ei varsinaisesti tapahtunut (suuteluyrityksen jälkeen menetin yöuneni, pelkäsin liikkua työpaikallani, kuljetin isoa puukkoa mukanani, jotta tarvittaessa voin iskeä sillä stalkkaajaa), mutta asiakas sai rikosilmoituksesta tiedon, ja lopetti stalkkaamisen. Toki hän edelleen lähestyi työkavereitani, jotka vierailivat pisteelläni tai tuurasivat minua, ja asiakas puhui minusta pahaa. Lopulta pääsin hänestä eroon, kun hänen oli pakko muuttaa pois paikkakunnalta.

Opin sen, että enää ei kannata olla niin ystävällinen. En ihmettele enää, jos sanotaan, että vanhemmat naisaspat ovat hapannaamoja.

Vierailija
28/38 |
11.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on (ehkä) vainoaja työmatkoilla ja eniten mietittää olenko itse tullut hulluksi. Tai en edes tiedä onko mielikuvitukseni liian vilkas ja kuvittelen koko tyypin. Mutta aika outoa, että sama äijä päivittäin pysähtyy bussipysäkin edessä ja kääntyy takaisin, kun voisi jatkaa kaupunkiin siitä. Tekee ikään kuin kiepin pyörällä ja kyttäilee mua klo 7 aamulla lähes joka päivä, kun itse seison pysäkillä. En tiedä onko sen ikäinen, että olisi töissäkään enää, enkä tiedä vaikka olisi pidempään jo vainonnut mua. Kun en nyt kauheasti kiinnitä noin vanhoihin miehiin huomiota, varattuna ja nuorena naisena. Kauppa aukeaa 7, mutta kuka sinnekään joka aamu ajaisi samaan aikaan toisaalta.Tänäänkin aamulla se mies tuli vastaani tuttuun tapaansa ja meni siitä kolme kertaa. Nappasin tyypistä kuvan, harmi että kuvan laatu on huono.

Tajusin siis vasta nyt alkuviikosta että se saattaa stalkata, kun se sama äijä ajoi mun ohi kahdesti pyörällä sinä päivänä. Aloin katsoa, että mitä hittoa, juuri se ukko äskenkin meni ohitseni. Olen valitettavasti katsonut monesti sitä tyyppiä silmiin, kun oon katsonut vastaantulijoita eli voinut itsekin vähän väärää singnaalia antaa.  En oikein tiedä mitä kannattaisi edes tehdä tilanteessa, jutellut oon miehelleni ja ystäville ja laitoin poliisin nettivinkkiin viestiä. On neuvottu vaihtamaan reittiä, mutta joudun menemään tuolla bussilla ja vaihtopaikka menisi ehkä vain hiljaisemmalle ja syrjäisemmälle paikalle, ja se äijä voisi siellä tulla vastaan. Eipä sillain harmiksi ole ollut, on paljon ihmisiä, mutta ahdistaa mikä liä raiskaaja-ehdokas tai murhaaja se tyyppi voisi ajatuksissaan olla. Toki voi olla ettei oo vaarallinen edes. Mutta inhottavaa, jos oon oikeassa ja kun en edes tiedä olenko vai en.

Ihan tosissaanko laitoit nettivinkin tuosta? Ehkä hieman liioittelua, kun mitään, siis ei yhtään mitään, ole kuitenkaan oikeasti tapahtunut. Mitä kuvittelit että poliisi voisi asialle tehdä? 

Vierailija
29/38 |
11.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhtä tuttuani vainosi hänen ex-miesystävänsä (jonka kanssa ei edes ollut mitään pitkää suhdetta) vuosikausia. Seuraili, lähetti törkeitä viestejä, levitteli naisen seksiasioita hänen työpaikallaan kaikille, uhkaili myös hänen vanhempiaan ja lapsiaan (jotka eivät olleet tainneet häntä edes koskaan tavata), kaatoi postiluukusta jotain tahrivaa ainetta, tyhjensi autonrenkaat ymsyms. Sai lopulta tuomion ja lähestymiskiellon, muttei oikein siitäkään heti toennut. Aivan mielisairas.

Vierailija
30/38 |
11.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sinällään tuttava mutta yhdellä naapurilla oli joku stalkkeri perässään. Huuteli naisen perään ulkona, rappukäytävässä ja postiluukusta ja pimpotteli ovikelloa ja koputti. Kerran näin kun mies yritti tiirikoida lukkoa auki. Aloin soittamaan miehelle poliisit aina kun näin sitä ja muutaman kerran jälkeen uskoi, tai en ainakaan ole enää nähnyt. Välillä vieläkin mietin mikäköhän oli siinä taustalla.

Vierailija
31/38 |
11.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on (ehkä) vainoaja työmatkoilla ja eniten mietittää olenko itse tullut hulluksi. Tai en edes tiedä onko mielikuvitukseni liian vilkas ja kuvittelen koko tyypin. Mutta aika outoa, että sama äijä päivittäin pysähtyy bussipysäkin edessä ja kääntyy takaisin, kun voisi jatkaa kaupunkiin siitä. Tekee ikään kuin kiepin pyörällä ja kyttäilee mua klo 7 aamulla lähes joka päivä, kun itse seison pysäkillä. En tiedä onko sen ikäinen, että olisi töissäkään enää, enkä tiedä vaikka olisi pidempään jo vainonnut mua. Kun en nyt kauheasti kiinnitä noin vanhoihin miehiin huomiota, varattuna ja nuorena naisena. Kauppa aukeaa 7, mutta kuka sinnekään joka aamu ajaisi samaan aikaan toisaalta.Tänäänkin aamulla se mies tuli vastaani tuttuun tapaansa ja meni siitä kolme kertaa. Nappasin tyypistä kuvan, harmi että kuvan laatu on huono.

Tajusin siis vasta nyt alkuviikosta että se saattaa stalkata, kun se sama äijä ajoi mun ohi kahdesti pyörällä sinä päivänä. Aloin katsoa, että mitä hittoa, juuri se ukko äskenkin meni ohitseni. Olen valitettavasti katsonut monesti sitä tyyppiä silmiin, kun oon katsonut vastaantulijoita eli voinut itsekin vähän väärää singnaalia antaa.  En oikein tiedä mitä kannattaisi edes tehdä tilanteessa, jutellut oon miehelleni ja ystäville ja laitoin poliisin nettivinkkiin viestiä. On neuvottu vaihtamaan reittiä, mutta joudun menemään tuolla bussilla ja vaihtopaikka menisi ehkä vain hiljaisemmalle ja syrjäisemmälle paikalle, ja se äijä voisi siellä tulla vastaan. Eipä sillain harmiksi ole ollut, on paljon ihmisiä, mutta ahdistaa mikä liä raiskaaja-ehdokas tai murhaaja se tyyppi voisi ajatuksissaan olla. Toki voi olla ettei oo vaarallinen edes. Mutta inhottavaa, jos oon oikeassa ja kun en edes tiedä olenko vai en.

Minulle tuli heti mieleen, että kyse on joko vammautuneesta tai mt-tapaus. Ihan vainojalta saati vaaralliselta ei vaikuta, koska toimii niin näkyvästi. Ja niin pitkään jo.

Tämä voi olla erikoinen neuvo, mutta ainoa keino saada selville mikä tyyppi on kyseessä moikkaamalla häntä. Usein ihmiset hämmentyvät suorasta kontaktista ja jolloin jo tajuaa, että millaisesta tyypistä on kyse. Jos pysäkillä on muita ihmisiä, niin moikkaa silloin. 

Vierailija
32/38 |
11.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tutustuin Facen kautta reppanaan mieheen, jolla oli melkoinen menneisyys mt:n ja viinan takia. Asunut hoitokodissa vuosikausia. Loistava kirjoittamaan, mutta irl kuin Klonkku. Valehtelematta. Ja sitähän ei tietysti etukäteen arvannut.

Tein virheen sääliessäni häntä ja halusin auttaa, joten se auttaminen sekoitti miehen pään. Hän käyttää prepaid-liittymiä, joten viestejä tupsahtelee aikaajoin. Blokattu kaikin keinoin, uhkailtu vaikka millä ja aina jostakin kiemurtelee esiin.

Niin kauan aikaa, kun tämä "Klonkku" pysyy vain viestien päässä on kaikki ok.

Vierailija
33/38 |
11.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan tosissaanko laitoit nettivinkin tuosta? Ehkä hieman liioittelua, kun mitään, siis ei yhtään mitään, ole kuitenkaan oikeasti tapahtunut. Mitä kuvittelit että poliisi voisi asialle tehdä? 

Vaikkei etenisikään mihinkään niin siitä jää tieto. Jos parin kuukauden päästä tyyppi oikeasti käy päälle niin voidaan todeta, että päällekäynti ei ollut sattumanvaraista.

eri

Vierailija
34/38 |
11.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitään ei ole tapahtunut muuta kuin sama äijä tulee kyttäämään mua joka päivä. Joka aamu samaan aikaan ja jopa 3 kertaa. Sinulle ei ole mitään tapahtunut, mutta mulle on.

Vierailija
35/38 |
11.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulle tuli heti mieleen, että kyse on joko vammautuneesta tai mt-tapaus. Ihan vainojalta saati vaaralliselta ei vaikuta, koska toimii niin näkyvästi. Ja niin pitkään jo.

Tämä voi olla erikoinen neuvo, mutta ainoa keino saada selville mikä tyyppi on kyseessä moikkaamalla häntä. Usein ihmiset hämmentyvät suorasta kontaktista ja jolloin jo tajuaa, että millaisesta tyypistä on kyse. Jos pysäkillä on muita ihmisiä, niin moikkaa silloin. 

En todellakaan aio moikata sitä äijää ja antaa kuvaa, että olisin kiinnostunut tutustumaan häneen lähemmin. Tuskin on kehitysvammainen, koska silloin juuri olisi tullut puhumaan. Mt-ongelmaisia nuo nyt kaikki ovat jollain tapaa, monilla esim. psykopatiaa tai skitsofreniaa taustalla. Noin 50% väkivaltaisia, 10 % tekee seksuaalista väkivaltaa, noin 1/5 kantaa asetta mukanaan, 10 % voi tappaa uhrinsa lemmikin. Eli kuulostaako luvut kivoilta? Joku kehtaa vähätellä, kun laitoin viestiä poliisille spostipalveluun ja kyselin neuvoja yms. Onko ihmisen oikein elää pelossa mitä tuleman pitää? Lueppa stalkkereista ihan oikeasti niin tiedä, että todellakin vaarallisia tyyppejä eikä seuraamisen kohteena oleminen ole mikään pikku juttu.

Vierailija
36/38 |
11.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyi, kuulostaa todella ahdistavalta. Pahinta on just se kun näistä täysin tuntemattomista ei voi tietää, millä asialla oikein ovat. Ja kun mitäänhän ei käytännössä voi tehdä, jos mitään ei ole tapahtunut.

Mullakin itse asiassa parikin äijää ilmestyy vähän liian usein paikkoihin, joissa itsekin olen ja tuijottavat epäilyttävän pitkään. Tulee jotenkin todella inhottava fiilis näistä. Olen läheisimmille ihmisille kertonut, mutta tuntuvat vähättelevän koko juttua. Pahimmillaan ei ole uskottu ja vihjattu, että kuvittelen koko asian. Itse kyllä tiedän etten kuvittele, vaan ihan oikeasti näissä ihmisissä on jotain outoa. Käytös liian silmiinpistävää. Ja mulle ei todellakaan kaikista ihmisistä tule samanlaista fiilistä. Nyt vain odotan kuin kuuta nousevaa, että pääsen muuttamaan kauas nykyisestä asuinpaikastani.

Aika epätodennäköistähän se on, että kuvittelisit omiasi. Miksi ihmeessä joku kuvittelisi jotain tuollaista vieraista ihmisistä...

Vierailija
37/38 |
11.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiskeluaikoina eräs samassa naapurustossa asunut mies - myöhemmin selvisi, että opiskeli myös samassa yliopistossa kanssani, mutta eri pääainetta.

Törmäsin häneen ekan kerran bussipysäkillä, mistä jäi mieleen, että tuijotti jatkuvasti jotenkin oudosti. Samana päivänä sama äijä yhytti minut yhdessä kaupungin sokkeloisimmista ostoskeskuksista tyhjällä ja hiljaisella käytävällä, oli varmaan seurannut minua sinne. Vaati saada puhelinnumeroni, jonla hätäpäissäni annoin kun alkoi pelottamaan.

Sitten alkoi liateööa viestejä, joihin lopulta vastasin pyytämällä ne lopettamaan.

Törmäsin häneen kuitenkin vuosia toistuvasti senkin jälkeen mm. kaupassa ja yliopistolla.

Vierailija
38/38 |
30.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua vainottiin lapsesta asti. Nykyään heitä on eniten mm. Tampereen yliopistolla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kuusi kolme