Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Virtsaamistarve ja valkovuoto

tyyppi

Eksyin tälle sivulle vaikka olenkin vasta 14 v ja neitsyt.
n. 3pvä minulla on ollut runsasta ja aika vetistä (?) valkovuotoa. Lisäksi tuntuu koko ajan että olisi pissahätä. Mitään kirvelyä tai kutinaa en ole havainnut. Haistan ehkä kalanhajua (?) Osaisiko joku sanoa mikä minua vaivaa?

Kommentit (3)

Mia Terveydenhoitaja
Seuraa 
Liittynyt8.6.2015

Hei,

tervetuloa vaan keskustelemaan naisten terveysasioista. Kyllä täällä saa kysyä ja kommentoida ihan kaikenikäiset :)

Kuvailemasi oireet voivat olla hiivan alkuoireita. Yleensä hiivassa on kokkareinen valkovuoto ja emätin kutisee ja kirvelee. Hiiva ei sinänsä ole vaarallinen, mutta epämukavahan se on. Hiivan hoitoo tarkoitettuja lääkkeitä saa apteekista ilman reseptiä, mutta koska olet alle 15-vuotias ja sinulla ei ole ennen ollut (?) hiivatulehdusta, olisi sinun hyvä käydä lääkärissä varmistamassa asia.

Toinen mahdollinen oireisiin sopiva vaiva voi olla bakteerivaginoosi. Bakteerivaginoosi syntyy samalla tavalla kuin hiiva eli jokin bakteeri emättimessä ottaa ylivallan muusta normaalifloorasta ja se aiheuttaa oireet. Bakteerivaginoosi ei siis tartu vaan johtuu oman elimistön bakteeriepätasapainosta. Bakteerivaginoosin diagnosoimiseen tarvitaan pumpulipuikkonäyte emättimen limakalvolta, jonka lääkäri tai hoitaja ottaa. Lievän bakteerivaginoosin voi hoitaa itse kotona apteekista saatavilla itsehoitolääkkeillä, jotka sisältävät maitohappobakteereja ja C-vitamiinia.

Suosittelen, että menet jokatapauksessa lääkäriin varmistamaan mistä on kyse, koska olet niin nuori ja kyseessä on ilmeisesti ensimmäinen emätintulehduksesi.

Hyvää jatkoa sinulle :)

t. Mia, terveydenhoitaja

Vierailija

Kiitos vastauksista!
Mutta täytyykö minun mennä lääkärin, jos oireet ovat nyt alkaneet vähentyä? Riittääkö vain tilanteen tarkkailu?

Mia Terveydenhoitaja
Seuraa 
Liittynyt8.6.2015

Jos oireet eivät ole häiritseviä ja menevät ohi itsestään, ei lääkäriin tarvitse mennä. Hiiva ja bakteerivaginoosi voivat parantua itsekseenkin.
Jos oireet kuitenkin alkavat toistua usein, on hyvä käydä lääkärissä ja hoitaa toistuvan tulehduksen aiheuttaja.

t. Mia, terveydenhoitaja

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat