masennusstestin monet kysymykset on epäloogisia

Vierailija

Esimerkiksi se kohta "koen epäonnistuneeni useammin kuin muut". Monilla muilla mun iässä on puoliso, ystäviä, ammatti ja tuloja. Pitäisikö mun pitää itseäni yhtä menestyneen, vaikka en ole?

Kommentit (12)

Vierailija

Eihän tuo tuota tarkoita. Esim. itse en pidä itseäni ollenkaan epäonnistuneena, vaikka en ole useimpien kriteereillä menestynyt (ei ole miestä, ei tutkintoa, ei hienoa uraa). Minulle tärkeintä elämässä on hyvä arki ja onnellisuus, ja ne minulla on. En koe epäonnistuneeni elämässäni, kun en ole edes tavoitellut sellaisia asioita kuin ne maailman silmissä menestyneet.

Tärkeintä on siis miettiä, että koetko usein tunnetta että olet ihmisenä epäonnistunut, ehkä verraten korkeintaan keskimääräiseen tyyppiin, eikä niin että vertaat saavutuksiasi tuttavapiirin menestyjiin ja sitten toteat että heihin verrattuna olen epäonnistunut.

Vierailija

Kyllä, jos koet eläväsi omien arvojesi ja tavoitteidesi mukaista elämää. Näkemys omasta onnistumisesta on täysin subjektiivinen ja vertailtavissa oleva määre, ei mikään puolisoon, tuloihin tai muihin seikkoihin sidottu.

Ymmärrätkö?

Vierailija

En koe eläväni niin kuin haluaisin, mutta se että en ole saavuttanut mitään johtuu sairaudesta. Ei ole kovin helppoa eikä ilahduttavaa olla jatkuvasti kipeä. Se tekee myös arkeen varjon. Sehän ei ole oma vikani, mutta ei se musta onnistunutta tee. Ap

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
En koe eläväni niin kuin haluaisin, mutta se että en ole saavuttanut mitään johtuu sairaudesta. Ei ole kovin helppoa eikä ilahduttavaa olla jatkuvasti kipeä. Se tekee myös arkeen varjon. Sehän ei ole oma vikani, mutta ei se musta onnistunutta tee. Ap

Ok, tuo kysymys on sulle varmaan vaikea, mutta ei se yksi kysymys sinua testissä masentuneeksi tee vielä testin mukaan. Joten ei siihen kannata niin takertua.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Eihän tuo tuota tarkoita. Esim. itse en pidä itseäni ollenkaan epäonnistuneena, vaikka en ole useimpien kriteereillä menestynyt (ei ole miestä, ei tutkintoa, ei hienoa uraa). Minulle tärkeintä elämässä on hyvä arki ja onnellisuus, ja ne minulla on. En koe epäonnistuneeni elämässäni, kun en ole edes tavoitellut sellaisia asioita kuin ne maailman silmissä menestyneet.

Tärkeintä on siis miettiä, että koetko usein tunnetta että olet ihmisenä epäonnistunut, ehkä verraten korkeintaan keskimääräiseen tyyppiin, eikä niin että vertaat saavutuksiasi tuttavapiirin menestyjiin ja sitten toteat että heihin verrattuna olen epäonnistunut.

Jos verrataan sinua ja minua, niin olethan sä paljon mua onnistuneempi. En sanonut vertaavani hienouraiseen ihmiseen. Keskivertoihmiseen verrattuna olen saavuttanut vähemmän ja onnistunut vähemmän. Ap

Vierailija

Myös siinä testissä oli muistaakseni muita aika elämäntilanteeseen sidonnaisia kysymyksiä. Joku että olen kokenut terveyteni huonommaksi kuin ennen tai pelkään sairastuvani. Mitä jos se nyt vaan on huonompi kuin ennen, ei se masennusta ole jos tajuaa tosiasiat?! On myös ehkä ihan luonnollista olla pettynyt elämään kun ei pysty normaaleihin asioihin. Sain keskivaikea diagnoosin, mutta ilman noita kohtia jotka on elämäntilannesidonnaisia, oisin saanu ehkä lievän. Ap

Vierailija

Itsekin ihmettelen niitä kysymyksiä. Siinä kysytään esim oletko väsyneempi kuin ennen? Mikä on ennen? Olen ollut masennuksen vuoksi väsynyt aikuisiästä lähtien. Pitäisikö minun muistaa virkeystasoni lapsuusajoilta?

Vierailija

Oleellista tuossa kysymyksessä on sana tunnetko. Onko sinulla tunne että olet epäonnistuneempi kuin muut? Ei kysytä mitään objektiivista arviota tai realiteetteja.

Koska esim sinun tilanteessasi joku ihminen voisi kokea ettei ole olenkaan epäonnistunut, vaan hänellä on ollut vaan huono tuuri. Sai sairauden joka on estänyt tiettyjä asioita, joka tietenkin harmittaa ja tuntee pettymystä. Mutta että hän ei ole jotenkin epäonnistunut, koska ei ole itse valinnut sairauttaan. Ei siis tunne huonommuutta terveiden ja pärjäävien joukossa.

Vierailija

Masentuneet kärsivät usein ajatusharhasta, että he epäonnistuvat muita useammin. Esimerkiksi "rikkaat ja menestyneet" mielletään kesto-onnistujiksi, joilla on vain koko ajan mennyt hyvin. Tosiasiassa kaikki meistä onnistuvat ja epäonnistuvat, mutta masentunut näkee vain omat epäonnistumiset ja muiden onnistumiset.

Testit ovat vain testejä, niillä on testien rajoitukset. Ne palvelevat ennen muuta ihmisiä, jotka eivät tunnista masennusoireita itsessään.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Oleellista tuossa kysymyksessä on sana tunnetko. Onko sinulla tunne että olet epäonnistuneempi kuin muut? Ei kysytä mitään objektiivista arviota tai realiteetteja.

Koska esim sinun tilanteessasi joku ihminen voisi kokea ettei ole olenkaan epäonnistunut, vaan hänellä on ollut vaan huono tuuri. Sai sairauden joka on estänyt tiettyjä asioita, joka tietenkin harmittaa ja tuntee pettymystä. Mutta että hän ei ole jotenkin epäonnistunut, koska ei ole itse valinnut sairauttaan. Ei siis tunne huonommuutta terveiden ja pärjäävien joukossa.

Ai, ehkä olen lukenut huolimattomasti tai olen miettinyt kysymyksen liikaa järjellä. koska olen enemmän järki-ihminen, tuollainen kysymys vaikuttaa oudolta mulle :D

Vierailija

Minustakin monet testien kysymykset vaikuttavat oudolle. Ja kyllä, osa ihmisistä on epäonnistunut elämässään useammin kuin toiset. Itse ajattelen, että jos on tosissaan halunnut jotain, ja tosissaan yrittänyt sen eteen, eikä sitä ole saanut, niin saa pitää itseään epäonnistuneena. Isot kriisit, kuten avioero ja työttömyys usein herättävät tunteen siitä ettei onnistunut siinä mistä haaveili. Ei se ole merkki masennuksesta vaan siitä että on uskaltanut haaveilla jostain ja pettynyt.

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat