Kokemuksia Tramal - nimisestä lääkkeestä?

Vierailija

Satutin selkäni kolme viikkoa sitten. Sain tk-lääkäriltä lääkkeitä ja kävin fyssarilla. Selkä kipeytyi koko ajan pahemmin ja lopulta menin päivystykseen, jossa otettiin röntgenkuvat, jotka olivat normaalit.

Sain Tramalia pistoksena ja se helpotti niin, että sain itse puettua ja pääsin liikkumaan. Sain reseptinä samaa lääkettä kapseleina, 50 mg x 2-3. Nyt on pari päivää kulunut ja kivut ovat edelleen aika pahoja. Vatsa on sekaisin ja lääke tekee vuoroin tokkuraiseksi, vuoroin on ihan pakko touhuta jotain ja olla koko ajan liikkeellä. Lääke vie kivusta pahimman terän, mutta koko ajan tietää, että se on olemassa jossain.

Onko joku saanut tuosta lääkkeestä avun ja kuinka pitkän käytön jälkeen? Siihen jää kuulemma helposti koukkuunkin.

Sivut

Kommentit (45)

Vierailija

Se on huumetta eli jää helposti koukkuun! Itse käytin muutaman viikon, mutta olin niin tokkurassa että en päässyt sängystä muutakuin oksentamaan. Tosin mulla oli siinä vielä toimen todella vahva kipulääke.

Vierailija

Käytin Tramalia välilevynpullistumaan n. kk ajan. Sitä ennen kokeiltiin kaikki mahdollinen muu lääkitys, Tramal oli se viimeinen, kaikkein rajuin lääkitys. Mikäli se ei olisi tehonnut, olisi selkä jouduttu leikkaamaan, sillä olin täysin toimintakyvytön, eikä muut (edes kolmio-) lääkkeet tehonneet yhtään.

Tramal oli minulle pelastus, pystyin vähitellen normaaliin elämään. Söin ohessa myös relaksantteja, ja niiden + Tramalin yhteisvaikutus teki vähän tokkuraiseksi. Pelkkään Tramaliin totuin kuitenkin nopeasti, eikä se tehnyt mitään erityisiä oloja. Relaksantteja en siis syönyt päivällä ollenkaan. Annostukseni Tramalissa oli kuitenkin mahdollisimman pieni.

Vierailija

Minä oon käyttänyt viitisen vuotta päivittäin. Annos pysyy samana, joten päähän ei enää vaikuta, mutta kipu pysyy kurissa. Ei tätä lääkettä enää todellakaan tosta noin vain lopeteta, liian pitkä tauko aiheuttaa oikean kivun lisäksi ns. vieroitusoirekipuja ja ne ovat kyllä kauheita. Syön tätä näillä näkymin hautaan asti, mutta mikäs siinä kun sen avulla pystyn elämään normaalia elämää ja käymään töissä.

Vierailija

Niin ja kerrottakoon vielä, että en jäänyt millään tavalla Tramaliin koukkuun. Se on vahva lääke ja sitä voidaan kyllä käyttää huumaustarkoituksessakin, mutta samaa voi sanoa esim. panacodista. Tramalia ja alkoa ei sitten saa sekoittaa tippaakaan, siitä olin todella tarkka. Toki tuju lääke arvelutti, mutta tilanteeni ennen Tramalia oli niin heikko, että otin kyllä napit vastaan ilomielin. Eikä nekään tietysti _kaikkea_ välilevykipua vieneet pois, ei sellaista lääkettä olekaan. Pystyin kuitenkin joten kuten nukkumaan, seisomaan ja jopa hetkittäin istumaan (n. 15min kerrallaan) lääkkeiden avulla. Liike on lääke, ja vähitellen selkä kuntoutui, kun en ollut enää vuodepotilaana. Toipumiseen meni ehkä kaikkineen n. 4kk, jonka jälkeen kipu on kyllä uusinut herkästi, mutta ei enää niin pahana. Tramaliin en ole enää palannut.
Nro 3

Vierailija

No niin. Mun kokemus leikkauksen jälkeisestä Tramal- lääkityksestä. Vie kyllä kivut, mutta antoi hirveät tripit ja hallusinnatiot. En suostunut ottamaan ja lääke vaihdettiin toiseen.

Selkäpoks

Mulla pamahti joitakin vuosia sitten selkä silleen etten pystynyt edes ajamaan vaan auto jäi firman pihalle ja työterveyteen taksin takapenkillä omituisessa puolivinossa makuuasennossa. Sain tuohon akuuttiin vaiheeseen Tramaleja. Vaikuttivat kyllä todella voimakkaasti allekirjoittaneeseen eli loppupäivä meni leijuskellessa sängyn pohjalla. Auttoivat kyllä kipuun enkä parin päivän käytöstä saanut mitään vieroitusoireita. 

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Kolmonen,

oletko pystynyt palaamaan työelämään? Paraniko selkä siis ilman mitään toimenpiteitä, pelkällä lääkkeellä?

Ap

En ole kolmonen, mutta  tiedän, että 90 % välilevyn pullistumista paranee ajan kanssa itsekseen.

Leikkaukseen joutuvat nykyään vain todella vaikeat tapaukset, joissa on jo sitten jo vaara muista ongelmista.

Vierailija

Tramal on aika yleinen lääke. Sitä on käytetty ainakin jo 90-luvulla, ehkä 80-luvullakin. Lääke on toimiva, eikä aiheuta pahempaa vahinkoa, muutenhan sitä ei enää käytettäisi.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Tramal on aika yleinen lääke. Sitä on käytetty ainakin jo 90-luvulla, ehkä 80-luvullakin. Lääke on toimiva, eikä aiheuta pahempaa vahinkoa, muutenhan sitä ei enää käytettäisi.

Tulee vaan mieleen, että kun lääke vie kivun, niin saattaako tehdä peruuttamatonta haittaa selälleen, kun pystyy liikkumaan normaalisti? Eli kipuhan on olemassa, se ei vaan pääse tajuntaan asti, kun lääke vaikuttaa keskushermostoon.

Vierailija

Oon syöny kohta 6kk selkäkipuun johon hyvin vaikuttaa. Syön 50mg aamuin illoin ja mulle tuo on riittävä. Itse en oo kokenu mitään hallusinaatioita tai huumaavaa oloa.

Mut nyt kyllä alkoi pelottamaan olenko jäänyt koukkuun ja millaisia mahdollisesti on vieroitusoireet???

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat