Possu pitää eristää -uskonto haastaa suomalaiset kauppiaat ja lihamestarit

Kommentit (13)

Vierailija

Hienoo.... Kosher- ja halal-lihan teurastus on myös kunnon kidutusoperaatio. Itsemurhapommittaja pääsee helpolla verrattuna lehmään... Toivottavasti kaupat ja Atriat jne ei lähde tähän pelleilyyn mukaan. Syökööt muuta kuin punaista lihaa jos ei kelpaa tai hakeutukoot erikoismyymälöihin.

Vierailija

Mitä ihmettä? Minulla on ollut lapsesta asti muslimeita samassa koulussa, naapurina ja ystävinä. En ole koskaan kuullutkaan moisesta?

Mielestäni tuo halal-teurastus on järkyttävää:

EU-lainsäädäntö mahdollistaa eläimen lopettamisen siten, että se saa vuotaa kuiviin. Suomen kansallisessa lainsäädännössä eläimen teurastaminen ilman tainnutusta on kielletty, mutta poikkeukset sallitaan uskonnollisista syistä. Tällöin eläin tainnutetaan samanaikaisesti, kun verenlasku aloitetaan.

– Suomessa halal-teurastus tehdään käytännössä niin, että samaan aikaan kun eläimestä lasketaan veri se tainnutetaan, ylitarkastaja Minnami Mikkola sanoo.

Lainasin tuon tekstin täältä:

http://www.mtv.fi/uutiset/kotimaa/artikkeli/evira-teurastamot-eivat-main...

Vierailija

Höpö hpöpö taas kerran!

Minä en suostu asioimaan sellaisessa kaupassa, jossa minua pidetään jotenkin eriarvoisena asiakkaana, vaikka tämä on minun kotimaani.

Suomessa tunnetaan sanonta maassa maan tavalla. Jos tämän maan tapa ei muukalaisia miellytä, he voivat meidän estämättä mennä johonkin muuhun maahan aivan vapaasti.

Luuletteko, että arabimaissa ryhdytään laittamaan kauppoihin ja ravintoloihin tarjolle possua ja olutta, jos sinne matkaa riittävän paljon suomalaisia? Niin, matkailukohteissa näin ehkä tehdäänkin, mutta tarkoitin nimenomaan tavallisia, paikallisille tarkoitettuja paikkoja.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
http://yle.fi/uutiset/possu_pitaa_eristaa__uskonto_haastaa_suomalaiset_k...

Niin. Juttuhan on kohta kolme vuotta vanha. Ja kukaan ei vaadi mitään, vaan kauppias saa itse päättää onko se hänen kaupassaan kannattavaa vai ei, raha ratkaisee, niinkuin monen muunkin tuotteen kohdalla. Jos on riittävästi kysyntää, tuote tulee valikoimiin. Kauheen järkyttävää.

Ja luuletteko, että kaupoissa nytkään käsitellään eri lihatuotteita samoilla välineillä? Onneksi ei.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Mitä ihmettä? Minulla on ollut lapsesta asti muslimeita samassa koulussa, naapurina ja ystävinä. En ole koskaan kuullutkaan moisesta?

Mielestäni tuo halal-teurastus on järkyttävää:

EU-lainsäädäntö mahdollistaa eläimen lopettamisen siten, että se saa vuotaa kuiviin. Suomen kansallisessa lainsäädännössä eläimen teurastaminen ilman tainnutusta on kielletty, mutta poikkeukset sallitaan uskonnollisista syistä. Tällöin eläin tainnutetaan samanaikaisesti, kun verenlasku aloitetaan.

– Suomessa halal-teurastus tehdään käytännössä niin, että samaan aikaan kun eläimestä lasketaan veri se tainnutetaan, ylitarkastaja Minnami Mikkola sanoo.

Lainasin tuon tekstin täältä:

http://www.mtv.fi/uutiset/kotimaa/artikkeli/evira-teurastamot-eivat-main...

Tanskassa on käytössä (ainakin broilereille) hyväksyttävissä oleva halal-menetelmä. Siinä imaami siunaa linjaston ennen kuin se pistetään käyntiin. Toki kanoja ei muutenkaan tarvi tainnuttaa, jos on riittävän terävä terä viiltämässä pään irti.

Mut joo, tuo perinteinen halal (ja kosher-menetelmä) saisi kieltää vaikka uskonto edellyttäisi. Jos Tanskan muslimeille kelpaa halaliksi siunaus ja tainnutus, saa se kelvata muillekin.

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat