Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Työ stressaa, miten helpottaa ahdistusta?

Vierailija

Työni on tällä hetkellä äärimmäisen stressaavaa monestakin syystä. Kysyn sen takia sellaisilta, jotka ovat samassa tilateessa, että mitä keinoja teillä on selvitä saamatta burnouttia?

Sivut

Kommentit (19)

Vierailija

Minulle auttoi työpaikan vaihto. Työ on aivan samaa mitä olen tehnyt ennenkin, mutta työyhteisö toimintatapoineen eroaa kuin päivä yöstä. Nautin nyt aivan valtavasti ja hartioilta on iso taakka pois.

Vierailija

Minä myös kaipaisin neuvoa. Mä rupesin jo itkemään bussissa viime viikolla. Ja tilanne ei ole helpottunut, oikeastaan. Nukahdin jo tänään puoli yhdeksältä, mutta heräsin 20 minsaa sitten. Päätä särkee ja ahdistaa. Ennen heräämistä uneksin vain töistä, eli nyhväsin muka töitä silloinkin. Minusta runtuu, että tarvitsen hermolomaa. Ekaa kertaa työurallani, jota on jatkunt liki 30 v.

Vierailija

Melatoniini illalla. Näin saa ajatukset pikkuhiljaa pois töistä ja tulee uni. Itse vaihdoin pari viikkoa sitten työtehtäviä ja illalla työasiat pyöri niin paljon mielessä ettei uni meinannut tulla millään. Nyt huomaa että pikkuhiljaa helpottaa. Tsemppiä kovasti sinulle! Onko tilanne kestänyt jo kauan? Voisiko esimies auttaa, miten työtaakkaa saisi kevyemmäksi.

Vierailija

Suosittelen neuroleptilääkityksen aloittamista, se helpottaa stressiä ja vieroitusoireet ovat vähäiset. Kannattaa ottaa asia työterveyshuollossa puheeksi. Burn out on toteutuessaan vakava asia, ja monilla kestää siitä toipuminen vuosia.

T. työterveyshuollossa työskentelevä sh

Vierailija

Mä näin nukkumaan mennessäni excel-taulukoita sikin sokin enkä saanut nukuttua. Nukahtamislääkkeillä sitten sain kemiallista unta ja pääsin niistä eroon kun juoksin itseni läkähdyksiin iltaisin. Kauhea kierre kun ei uskalla mennä nukkumaan kun pelkää ettei nukahda. Stressi on hirviö joka on vaikea tappaa.

Vierailija

Minulle auttoi oman ajan raivaaminen. Viikonloppuisin ja kolmena iltana viikossa en koske työläppäriin. Vietän myös yhden kokonaisen illan viikossa tallilla, hevosten ja koirien kanssa puuhatessa unohtuu kummasti työstressi. Liikunta (minulle jooga, ratsastus ja tankotanssi) auttaa myös, kun on eri tavoitteita kun töissä. Saa heittää jakkupuvun nurkkaan ja keskittyä pienempiin tavoitteisiin, vaikka uusiin tankotanssitemppuihin. :)

Vierailija

Monissa työterveyssopimuksissa on 3 maksutonta työpsykologikäyntiä/vuosi. Burnoutin ehkäisy on heidän erikoisalaa. suosittelen.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Suosittelen neuroleptilääkityksen aloittamista, se helpottaa stressiä ja vieroitusoireet ovat vähäiset. Kannattaa ottaa asia työterveyshuollossa puheeksi. Burn out on toteutuessaan vakava asia, ja monilla kestää siitä toipuminen vuosia.

Älkää missään nimessä kuunnelko näitä neuvoja. Neuroleptit ovat psykoosilääkkeitä ja sivuvaikutukset voivat olla kauheita!

Vierailija

Usko Jumalaan, Jeesus auttaa. Lisäksi pitkät kävelylenkit, tietoisesti olet ajattelematta työasioita vapaa-ajalla. Teet sen minkä jaksamistasi kunnioittaen pystyt työajalla ja sitten nautit ns. varsinaisesta elämästäsi. Työ on kuitenkin vain työtä.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Ei mitään neuroleptejä, ei ikinä!!! terveelle ihmiselle. EIEIEI!!!
Usko a.p minua.
Voi olla, että alan vaihto on ratkaisu.

Vierailija

Pyydä apua työtovereilta, esimieheltä ja työterveydestä. Tilanteen selvittäminen voi kestää kauankin, riippuen siitä, miten pitkällä olet stressikierteessä. Työnohjaus voi myös auttaa. Ratkaisevinta on esimiehen osaaminen tilanteen käsittelyssä, työtoverien tuki on myös hyvin tärkeää. Ennen kaikkea, älä yritä selviytyä yksin, se ei yleensä onnistu. Voitko puhua asiasta jonkun vanhemman ja kokeneemman työtoverin kanssa?

Tilanteen myöntäminen on jo askel parempaan päin. Koeta nimetä ongelmasi; minkä pitäisi olla toisin, ettet olisi ylirasittunut? Mitä sellaista sinä teet / muut tekevät mikä on johtanut tuohon tilanteeseen?  Onko sinulla liikaa töitä? Hallitsetko työtehtäväsi? Onko osaamisesi riittävää? Onko tehtäväkenttäsi selkeä, tiedätkö, mitä sinulta odotetaan? Saatko palautetta työstäsi? Asetatko itse liian kovat tavoitteet itsellesi? Näistä voisit yrittää lähteä liikkeelle. Muista ettei Roomaakaan päivässä rakennettu!

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat